ادعای جدید یک رسانه اسرائیلی از جزئیات توافق آمریکا و عربستان

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، ​یک رسانه عبری زبان فاش کرد، آمریکایی‌ها اطلاعات زیادی در رابطه با جزئیات مذاکرات و توافق‌‌هایی که با طرف سعودی انجام می‌دهند در اختیار تل‌آویو قرار نمی‌دهند و اسرائیل ابزار و اطلاعاتی برای اطمینان از امن بودن آن فعلا در اختیار ندارد.

روزنامه معاریو در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، خبرهایی که در خبرگزاری‌های مختلف منتشر و در آن تاکید شد عربستانی‌ها مصمم به ادامه پیشبرد مذاکرات هستند، چندان غافلگیر کننده نبود.

به زعم این رسانه عبری زبان، مهمترین دغدغه سعودی‌ها در مذاکره با طرف آمریکایی رسیدن به توانمندی همسان با ایران است، پس آنها به دنبال غنی سازی اورانیوم هستند و قصد دارند پیمان دفاعی با آمریکایی‌ها امضا کنند تا توان نظامی خود را تقویت کنند، این مسایل در راس اولویت‌های آنها قرار دارد و این چیزی است که برای آنها بر مسئله فلسطین ارجحیت دارد.

این رسانه همچنین فاش کرد، پیام‌های مبادله شده با آمریکایی‌ها هم با ارزیابی‌های انجام گرفته توسط نهادهای اطلاعاتی اسرائیلی که معاریو هم بخشی از آن را اخیرا منتشر کرده بود همخوانی دارد و نشان می‌دهند که تلاش‌ها برای شکستن یخ‌های اسرائیلی ـ فلسطینی از سوی آمریکایی‌ها انجام گرفته و ربطی به سعودی‌ها ندارد.

در بخش دیگری از این یادداشت هم تاکید شده است، مسئله برتری نسبی اسرائیل یکی مسئله محوری است که در همین چارچوب هم نهادهای امنیتی اسرائیلی تاکید دارند باید نمایندگان از ارتش و وزارت جنگ در امر تدوین توافق حضور داشته باشند و از این طریق منافع اسرائیل در آن تضمین شود، اما پیش از آن باید اسرائیل وارد جنگی همه جانبه جهت به دست آوردن جزئیات توافق باشد، زیرا در این مرحله جزئیات این توافق حتی در بخش آمریکایی سعودی آن هم به مرحله توافق کلی هم نرسیده است.

یکی از دلایل این امر آن است که آمریکایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند راه‌حلی مطمئن برای جدا سازی روند غنی سازی اورانیوم در عربستان از  احتمال گرایش آن به سوی برنامه هسته‌ای در آینده پیدا بکنند، این در حالی است که اصولا محافل امنیتی بر این باورند که آمریکایی‌ها قادر به تامین چنین تضمین‌‌هایی مطلقا نیستند.

معاریو در پایان هم نوشت: در این مرحله حداقل نهادهای امنیتی هیچ ابزار یا اطلاعات کافی برای دستیابی به جزئیات توافقنامه در حال شکل‌گیری بین عربستان سعودی و آمریکا در اختیار ندارند تا بتوانند از این طریق شرایط امنیتی لازم برای انجام آن را مهیا سازند.

 

[ad_2]

خرید زعفران

معرفی تسهیلات بانکی

املاک قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *