آویشن در طب سنتی | طبع و خواص آویشن کوهی در طب سنتی

[ad_1]



تاریخ بروزرسانی : 2024-01-06


گردآوری :


اشتراک گذاری :











آویشن از گیاهان کوهستانی می باشد که خواص فراوانی دارد . برای درمان سرما خوردگی و رفع سرفه های مزمن گرفته تا برای درمان سرد مزاجی که با خوردن دمنوش ان میتوانید از شر بسیاری از بیماری رها پیدا کنید .در این بخش قصد داریم در مورد خواص آویشن در طب سنتی مطالبی را برای شما جمع اوری کنیم . تهیه ی دمنوش مناسب طبع بلغمی‌  را در نیک صالحی ببینید.

آویشن در طب سنتی

آویشن یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی است به طوری که مصریان و یونانیان باستان از آویشن برای درمان بیماری های خود استفاده می کرده اند.خواص آویشن ها تقریبا مانند هم است اما ما در اینجا هرکدام را جداگانه ذکر کرده ایم تا برای استفادهکاربردی تر باشد.

آویشن شیرازی

آویشن شیرازی با نام علمی Zataria multiflora boiss دارای طبیعت گرم و خشک در درجه دوم است.

آویشن در طب سنتیآویشن و خاصیت ضد بلغم

خواص و آثار

۱٫آویشن در درمان اکسیور (کرمک) مؤثر است؛ خوردن روزانه یک قاشق مرباخوری از پودر آویشن به مدت یک الی دو هفته در ریزاندن و نابود کردن کرم های روده مفید است.۲٫
ضد نفخ و اشتهاآور است.۳٫پاک کننده ریه، معده، جگر و روده ها از رطوبات است.۴٫خوردن آویشن با آب انجیر، جهت درمان برخی از انواع سرفه مفید است.آویشن به درمان اختلالات عصبی کمک می کند.استفاده از چای گیاهی آویشن سبب درمان گرفتاری های عصبی گردیده و به عنوان دارویی روح افزا و آرامش بخشِمغز و اعصاب توصیه می شود۵٫خوردن آویشن با انجیر خشک، سبب خوش رنگ شدن پوست صورت می گردد.

۶٫مصرف آویشن با پنیر تازه در افراد لاغر، سبب رفع لاغری می شود.۷٫خوردن آویشن با غذاهای غلیظ که هضم سنگینی دارند، سبب بهبود هضم می شود.۸٫رایحه بخور آویشن باعث فرار حشرات موذی می گردد.۹٫آویشن به صورت دم کرده، جهت برطرف نمودن برخی از انواع ناراحتی های معده استفاده می شود.۱۰٫مصرف آویشن به صورت بخور، در سرماخوردگی سبب بهبود علائم می گردد.

۱۱٫آویشن خلط آور و آنتی اسپاسم برونشیال است.جهت درمان آسم و خروج خلط از سینه روزی یک فنجان دم کرده آویشن را با آب لیمو ترش وکمی شکر مخلوط کرده خوب به هم زده و میل کنید و این عمل را تا بهبودی ادامه دهید.۱۲٫آویشن خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد انگلی دارد.

آویشن و خاصیت ضد بلغم خواص دمنوش آویشن

آویشن باغی

آویشن باغی با نام علمی Thymus vulgaris L که در انگلیسی Thyme خوانده می شود از خانواده ی Labiatae است.

درمان سرفه تا سردمزاجی

خواص و آثار

۱٫آویشن داروی سنتی دردهای معده و روده است.جوشانده این گیاه در درمان پیچش روده و اسهال مؤثر است و برای دفع انگل های روده، در گذشته ازآویشن استفاده می کرده اند.۲٫
آویشن مخصوصاً آویشن باغی دارای اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است و این خاصیت به دلیل وجود تیمول و کارواکرولدر اسانس این گیاه است و این اسانس دارای اثرات ضداسپاسم، ضد سرفه و خلط آور است.۳٫شستن سر با محلول رقیق اسانس آویشن سبب افزایش جریان خون در پوست سر و قوی شدن غده های موو در نتیجه جلوگیری از ریزش مو می شود.

۴٫آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بی خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است.۵٫آویشن ضدتشنج، ضد صرع و ضد نفخ بوده و برای تقویت بینایی و معده هم مفید است.۶٫
آویشن اعمال جنسی و تناسلی را در بدن تحریک و تقویت می کند.۷٫در استعمال خارجی، جوشانده سرشاخه های گلدار و برگدار گیاه به صورت لوسیون، کمپرس و غیره در محل کوبیدگی، دررفتگی ها، آماس و همچنین در محل دردناک نقرس و رماتیسم، مخصوصاً رماتیسم های مزمن اشخاص سالخورده استفاده می شود

۸٫استفاده از اسانس آویشن و حمام آویشن برای مبتلایان به دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی مفید است.۹٫آویشن به عنوان گیاهی ضدعفونی کننده شناخته شده است.
محلول شستشوی دهان که حاوی آویشن باشد در درمان عفونت لثه مؤثر است و به همین دلیل برای تهیه برخیاز دهانشویه ها و خمیردندان ها نیز به کار می رود.۱۰٫در خوردن آویشن نباید زیاده روی کرد زیرا باعث بروز آلبومین در ادرار می شود.

۱۱٫اگر داروهای مسهل با آویشن پخته خورده شوند، دل درد شدید ایجاد نمی کنند.۱۲٫خوردن ده گرم آویشن مخلوط با عسل با آب گرم برای بیماری فلج، لقوه، فراموشی، صرع، تقویت کلیه و قوه باه (جنسی) مفید است.۱۳٫خوردن تازه آن به صورت سبزی با غذا بسیار مفید و برای تقویت دید چشم نافع است.آویشن مخصوصاً آویشن باغیدارای اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است و این خاصیت به دلیل وجود تیمول و کارواکرول در اسانس این گیاه است و این اسانس دارای اثرات ضداسپاسم، ضد سرفه و خلط آور است.

۱۴٫شکوفه ی آویشن به تنهایی مسهل خوبی برای سودا بوده و اگر ۸ گرم پودر آویشن را با نمک وسرکه بیاشامند مسهل خوبی برای بلغم می باشد.۱۵٫برای تنگی نفس و تقویت معده، کبد، طحال و کلیه و همچنین برای تحلیل آماس و خون منجمد شده دراثر سموم نباتی و حیوانی مفید است.۱۶٫دم کرده آن برای سکسکه، دل پیچه، قطره قطره ادرار کردن، خرد کردن سنگ مثانه و تسکین درد رحم بسیار نافع است.۱۷٫آویشن به درمان اختلالات عصبی کمک می کند.استفاده از چای گیاهی آویشن سبب درمان گرفتاری های عصبی گردیده و به عنوان دارویی روح افزا و آرامش بخشِمغز و اعصاب توصیه می شود.

تندرستان



[ad_2]
طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

افزایش لایک و فالور اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *