کلاسیک‌ترین بازی‌های مرحله یک‌هشتم‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا؛ چوب گلف، رقص شاعر، زلزله یک ریشتری

[ad_1]

در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، انگشت‌شماری از بازی‌های مرحله یک‌هشتم‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا تاریخ‌ساز شده است.

به گزارش سایت نود، امروز در حالی از ساعت 14:30 به وقت تهران اولین مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا (یک‌هشتم‌نهایی) برگزار می‌شود که با توجه به کم قدمت بودن (مرحله یک‌هشتم‌نهایی از فصل 2004-2003 به جای مرحله دوم گروهی به وجود آمد) و البته قوانین خاص این مرحله ( تیم‌های هموطن و دارای رتبه مشابه در گروه با هم برخورد نمی‌کنند) معمولا بازی‌های کلاسیک زیادی در یک‌هشتم‌نهایی شکل نگرفته اما چندین بازی خاص به تاریخ پیوسته‌اند.

دیدار رقبای قدیمی 

 نبرد رئال مادرید و بایرن‌مونیخ به عنوان پرتکرارترین جدال تاریخ لیگ قهرمانان اروپا در اولین مرحله یک‌هشتم‌نهایی تاریخ این جام و در فصل 2004-2003 روی پرده رفت؛ وقتی گل دقیقه 75 ماکای با ضربه کارلوس در دقیقه 83 جبران شد و رئال در بازی برگشت با برتری یک – صفر ( گل زیدان در دقیقه 32) رقیب دیرینه را در خانه حذف کرد؛ هر چند خودش در مرحله بعد اسیر شگفتی‌سازی به نام موناکو شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

رقص رونالدینیو

 در فصل 2005-2004، 2 بازی کلاسیک در مرحله یک‌هشتم‌نهایی روی پرده رفت. چلسی با مورینیو در بازی رفت در نوکمپ به مشهورترین گل دوران حرفه‌ای مکسی لوپس باخت اما در بازی برگشت شکست خانگی را جبران کرد. ابتدا چلسی با زدن 3 گل در 19 دقیقه پیش افتاد اما وقتی جادوی رونالدینیو شروع شد، استمفوردبریج سکوت کرد. شوت او که پس از یک رقص بدن جذاب به ثبت رسید، وارد تاریخ فوتبال شد  اما سرانجام این چلسی بود که پس از 2 گل بارسا به گل کلیدی دست یافت و با ضربه تری برتری 2-4 و صعود به مرحله بعد را رقم زد. آن بازی، امپراطوری مورینیو در چلسی را تثبیت کرد. در همین مرحله، کرسپو در هر 2 بازی رفت و برگشت تنها گل میلان را به ثمر رساند تا این تیم با حذف منچستریونایتد مسیرش تا رسیدن به فینال را هموار کند. رئال هم در مصاف با گربه سیاه خودش باز هم ناکام ماند و با وجود برتری یک – صفر در بازی رفت در وقت‌های اضافه جدال دور برگشت مغلوب گل زالایتا شد و با شکست مجموع 2 – یک مقابل یوونتوس قسمت اول سریال 6 قسمتی حذف در مرحله یک‌هشتم‌نهایی را روی پرده برد.  در دیگر بازی، هر چند گل دقیقه 88، آرسنال را به جبران شکست 3 – یک بازی رفت در خانه بایرن امیدوار کرد اما تیم ونگر در بازی برگشت در زمین خودش تنها یک گل زد و حذف شد. یک فصل بعد باز هم بازی چلسی و بارسلونا تکرار شد. این بار بارسلونا در بازی رفت در زمین رقیب به برتری 2  -یک رسید و با تساوی یک – یک در خانه صعود کرد. ادعای مورینیو مبنی بر ورود داور بازی به رختکن بارسلونا بین 2 نیمه، منجر به تهدید شدن آندریاس فریسک به مرگ و در نهایت کناره‌گیری قاضی فینال یورو 2000 از داوری شد! بایرن و میلان در بازی رفت به تساوی یک – یک رسیدند اما میلان در بازی برگشت طوفانی ظاهر شد و با برتری 4 – یک جشن صعود گرفت.  آرسنال دومین تیمی بود که در یک‌هشتم‌‌نهایی رئال مادرید را حذف کرد. این تیم در بازی رفت با گل انفرادی رویایی آنری در برنابئو یک – صفر پیروز شد و در بازی برگشت با تساوی بدون گل صعود کرد و تا فینال پیش رفت.

 ماجرای چوب گلف و نبرد تکراری 

 در فصل 2007-2006 شاهد 2 بازی جذاب در مرحله یک‌هشتم‌نهایی بودیم. لیورپول در حالی در بازی رفت در خانه بارسلونا به برتری 2 – یک رسید که شب قبل در اردوی تیم بلامی و پنانت با چوب گلف به جان هم افتاده بودند اما هر 2 در شب بازی گل زدند  و به نشانه شادی پس از گل، ادای شلیک با چوب گلف را درآوردند! بارسلونا در بازی برگشت در آنفیلد با گل کلایورت به برتری یک – صفر رسید اما این برای جبران شکست 2 – یک خانگی کافی نبود و لیورپول صعود کرد. طبق معمول بایرن و رئال هم به مصاف هم رفتند که رئال در بازی رفت 2-3 به برتری رسید اما در بازی برگشت زودهنگام‌ترین گل تاریخ لیگ قهرمانان اروپا در ثانیه نهم توسط ماکای نسخه سفیدها را پیچید و در نهایت بایرن با برتری 2 – یک و به خاطر گل زده در خانه رقیب صعود کرد. یک فصل بعد آرسنال این بار بزرگ دیگری به نام میلان را حذف کرد. بازی رفت با تساوی بدون گل به پایان رسید اما تیم لندنی با 2 گل در بازی برگشت به برتری رسید و به دور بعد راه یافت. حالا هیچ کدام از 2 تیم حتی به مرحله گروهی این جام هم نمی‌رسند! لیورپول در بازی رفت مقابل اینتر با 2 گل تورس در دقایق پایانی به برتری خانگی دست یافت و در بازی برگشت در زمین حریف هم به برتری رسید و صعود کرد. لیورپول و اینتر در بازی‌های تاریخی مرحله یک‌هشتم‌نهایی فصل بعد هم نقش داشتند. لیورپول گل دیرهنگام بنایون در بازی رفت در زمین رئال مادرید را با رقم زدن سنگین‌ترین شکست خارج از خانه تاریخ رقیب در لیگ قهرمانان همراه کرد و با پیروزی مجموع 5 – صفر به بهترین هفته آن دوران خودش (آن‌ها در خانه منچستریونایتد هم با گل‌های گلزنان بازی با رئال 4 – یک پیروز شدند) شکوه خاصی بخشیدند. انگار منچستریونایتد برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا باید حتما اینتر را در مرحله حذفی حذف کند! پس از برتری در مرحله یک‌چهارم‌نهایی فصل 1999-1998، این بار شیاطین سرخ باز هم در بازی برگشت  2 – صفر اینتر را بردند و با پیروزی مجموع با همین نتیجه به مرحله بعد رسیدند.  جدال چلسی و یوونتوس هم جالب بود.چلسی در خانه به برتری یک – صفر رسید و با تساوی 2-2 در خانه رقیب صعود کرد. رالی گل بازی برگشت با ضربه منجر به صعود دروگبا در دقیقه 82 و در خلال یک نبرد تاریخی به پایان رسید. در فصل 2010-2009 میلان در آخرین روزهای درخشانش،بازی برگشت مرحله یک‌هشتم‌نهایی را با 4 گل به منچستریونایتد واگذار کرد و حذف شد. از سوی دیگر اینتر درخشان مورینیو در خانه 2 – یک و در زمین چلسی یک – صفر پیروز شد و تا سه‌گانه پیش رفت. تبدیل شکست 2 – یک بازی رفت به برتری 3 – یک از سوی بارسلونا مقابل آرسنال و نبرد تاریخی اینتر و بایرن از جذابیت‌های مرحله یک‌هشتم‌نهایی فصل 2011-2010 بود. اینتر در بازی رفت در خانه یک – صفر به بایرن باخت اما با بازگشتی جادویی در درخشان‌ترین روز پاندف مقدونیه‌ای 2 -3 در زمین بایرن به برتری رسید و ضمن صعود به دومین تیم مراحل حذفی تاریخ لیگ قهرمانان تبدیل شد که با وجود شکست در بازی خانگی دور رفت به مرحله بعد صعود می‌کند. 

 درام‌های فصل 2012-2011 

در مرحله یک‌هشتم‌نهایی فصل 2012-2011، 2 نبرد دراماتیک شکل گرفت. ناپولی در بازی رفت 3  -یک چلسی را برد اما در 90 دقیقه بازی برگشت با همین نتیجه شکست خورد و در نهایت ایوانوویچ برتری تیم لندنی در وقت اضافه را رقم زد. میلان پس از برتری 4 – صفر در بازی رفت با خیالی آسوده به زمین آرسنال رفت اما در همان نیمه اول 3 گل خورد و در نهایت با وجود شکست 3 – صفر به سختی  یکی از آخرین صعودهایش  در لیگ قهرمانان اروپا را جشن گرفت. یک فصل بعد رونالدو با گلزنی در هر 2 بازی رفت و برگشت مقابل تیم سابقش، منچستریونایتد به رئال مادرید اجازه صعود داد. حتی برتری 2 – صفر آرسنال در زمین بایرن هم باعث صعود تیم ونگر نشد چون آن‌ها در خانه خودشان 3 – یک به رقیب باخته بودند! میلان در روزهای سرازیری در خانه خودش 2 – صفر بارسلونا را برد اما در نیمه اول بازی برگشت اندوخته‌اش را از دست داد و  در نهایت رقیب با برتری 4 – صفر جشن صعود گرفت. آرسنال و بایرن در مرحله یک‌هشتم‌نهایی فصل 2014-2013 نبرد جذابی رقم زدند. بازی رفت در زمین آرسنال با برتری 2 – صفر میهمان به پایان رسید و تساوی یک – یک در بازی برگشت، صعود تیم آلمانی را رقم زد. برخلاف تصور، یوونتوس به راحتی در هر 2 بازی رفت و برگشت فصل 2015-2014 دورتموند را شکست داد؛ آن هم با برتری مجموع 5 – یک. درست مانند بارسلونا که در اولین روزهای درخشان منچسترسیتی در اروپا در هر 2 بازی رفت و برگشت به برتری رسید. فصل بعد بازی آرسنال و بارسلونا هم حکایت مشابهی داشت. بارسلونا  2 – صفر و 3 – یک به پیروزی دست یافت و صعود کرد. بایرن به جبران تساوی 2- 2 در زمین یوونتوس در یکی از بازی‌های کلاسیک تاریخ لیگ قهرمانان اروپا 2- 4 به برتری رسید؛ آن هم پس از گل ثانیه‌های پایانی که برتری 2 – صفر در بازی برگشت و رفتن بازی به وقت اضافه را در پی داشت. در وقت اضافه هم 2 گل، حکم به حذف پرافتخارترین تیم ایتالیا داد.بایرن در هر 2 بازی رفت و برگشت فصل بعد 5 – یک آرسنال را برد و با برتری مجموع 2- 10 صعود کرد اما درام اصلی در جای دیگری شکل گرفت.

بزرگ‌ترین بازگشت تاریخ و زلزله یک ریشتری

شکست 4 – صفر بارسلونا در زمین پاری‌سن‌ژرمن می‌توانست پایان کار تیم انریکه باشد و وقتی کاوانی به جبران 3 گل بارسا، یک گل کلیدی در بازی برگشت به ثمر رساند به نظر می‌رسید کار تمام است اما بارسا با جادوی نیمار در 10 دقیقه آخر 3 گل دیگر زد در نهایت با ضربه روبرتو، برتری 6 -یک و بزرگ‌ترین بازگشت تاریخ لیگ قهرمانان اروپا را رقم زد. می‌گویند پس از گل روبرتو به خاطر هیاهوی هواداران بارسلونا، زمین نوکمپ یک ریشتر لرزید! نبرد 2 فصل قبل چلسی و بارسلونا فقط اسم بزرگی داشت و گرنه بازی جذابیتی نداشت. تساوی یک – یک بازی رفت در زمین چلسی با برتری 3 – صفر کاتالونیایی‌ها در بازی برگشت همراه شد. فصل قبل بازی لیورپول و بایرن جذاب بود. جدال دور رفت بدون گل خاتمه یافت و لیورپول با برتری 3 – یک در دور برگشت، میزبان را حذف کرد و تا قهرمانی پیش رفت.

1977

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ad_2]
طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *