چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد / بازی نتانیاهو در زمین سوخته

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز، نتانیاهو زمانی که دستور حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق را صادر کرد شاید نمی دانست مرتکب چه اشتباه محاسباتی می شود.او تصور می کرد شاید بتواند راهی برای خروج از بن بست حاکم بیابد، اما شکست خورد. بعد از شش ماه، جنگ غزه بد پیش می رود. نیروهای زمینی اسرائیل با مقاومت سرسختانه فلسطینی هایی روبرو هستند که قصد تسلیم شدن ندارند و همزمان حماس نه تنها تضعیف نشده بلکه با قدرت می جنگد و از حمایت ساکنان غزه برخوردار است. این در حالی است که فشارها بر نتانیاهو و کابینه راست افراطی تحت رهبری اش افزایش یافته و همچنان دستیابی به توافقی برای آتش بس، غیرممکن به نظر می رسد.در این میان، شکاف میان «بی بی» با بایدن، شریک و متحدش عریان تر شده است.

درباره پاسخ ایران به اسرائیل

به ادعای ناظران، اسرائیل نیاز داشت تا برای برون رفت از بحران نقش قربانی را بازی کند، پس نتانیاهو تن به قماری هولناک داد.به ادعای میدل ایست آی، ایالات متحده به خوبی می دانست که نتانیاهو چه بازی را آغاز کرده، یعنی تلاش برای کشاندن آمریکا به رویارویی در خاورمیانه برای حداقل سومین بار در 14 سال گذشته. به همین دلیل است که آمریکا مستقیماً به مقام های ایران گفت که در این حمله تروریستی نقشی ندارد و فقط زمانی از آن مطلع شده که هواپیماها در هوا بودند.تهران درگیر این بازی نشد. مقام های ایران در ابتدا موضوع را در شورای امنیت مطرح کردند و پس از آن خواستار برقراری آتش بس در غزه شدند؛ گزاره هایی که غرب آن را رد کرد و حاصلش پاسخ بی سابقه ایران به اسرائیل شد.

ایران پاسخ خود را به خوبی تعریف کرده بود، حمله به سرزمین های اشغالی پیام محکمی بود به ایالات متحده و اسرائیل. تهران در صدد بود تا بدون آن که جنگی تمام عیار کلید بخورد، پیام سختی به اسرائیل بدهد و به ایالات متحده نیز یادآوری کند که این کشور قدرتی برجسته در خلیج فارس است. پیام موشکی و پهپادی بی سابقه ایران به اسرائیل، برای این بازیگر یک عقب گرد بود.ارسال این پیام با توقیف یک کشتی کانتینری اسرائیل توسط سپاه پاسداران ایران آغاز شد سپس 300 پهپاد و موشک به سرزمین های اشغالی پرتاب شد؛ در همین راستا ژنرال ریم آمینوآچ به وای نت نیوز گفت که فعال کردن سیستم های دفاع هوایی اسرائیل بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشت.پیام ایران به آمریکا نیز قوی است: ایران فارغ از هشدارهای ایالات متحده برای حراست از منافع و امنیت خود آماده حمله به اسرائیل با موشک‌های بالستیک است.

1

« بی بی» بر سر دوراهی

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اردن در رهگیری پهپادها به اسرائیل کمک کردند شاید هم به ادعای برخی رسانه ها، عربستان و مصر نیز در این فرایند مشارکت داشتند. پس از این حمله، ایران به آمریکا هشدار داد که اگر اسرائیل پاسخ ادعایی مشابهی بدهد، پایگاه‌های این کشور در آن سوی آب‌ها در خلیج فارس و در سرتاسر عراق به هدف قرار خواهند گرفت، بنابراین، اگر آمریکا جنگ نمی‌خواهد، باید فرزند خودخواه خودش یعنی، اسرائیل را مهار کند، کودکی طغیان گر که تصور می کند افعالش بدون هزینه خواهند بود.نتانیاهو اکنون بر سردوراهی قرار دارد. او می‌توانست برای قانع کردن راست افراطی به کنش ایران واکنش نشان دهد، اما برای انجام این کار از کمک آمریکا برخوردار نیست. همین امر برای تل آویو چالش های جدی را ایجاد کرده است.

در این میان اگر نتانیاهو به ایران پاسخ دهد، روابط متزلزل اسرائیل با آمریکا بد به بدتر خواهد شد. «بی بی» همچنین با مخالفت نهادهای دفاعی و امنیتی نیز روبرو است.اگر نتانیاهو منفعل بماند نیز میدان بازی را به بنی گانتز، رهبر اپوزیسیون و یکی از اعضای کابینه جنگ واگذار خواهد کرد.ایالات متحده نیز به همین ترتیب دریافته که برای پنجمین بار در سه دهه گذشته، در عرصه سیاست خارجی اش در موضع ضعف قرار گرفته است.لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در شهادت ادعایی اش به کنگره مدعی شد که ایالات متحده هیچ مدرکی دال بر اینکه اسرائیل در غزه نسل کشی کرده، در اختیار ندارد. چنین موضع ادعایی یادآور سخنرانی کالین پاول در سازمان ملل است که در آن بازه زمانی گفت شواهدی از سلاح های کشتار جمعی صدام حسین در اختیار دارد. سخنرانی پاول در سال 2003 زمینه را برای از میان بردن اعتبار جهانی ایالات متحده هموار کرد. حالا این سناریو تکرار شد.

2

اسرائیل اکنون حامیان خود را به چاله ای جهنمی کشانده که در آن هیچ صلح یا حتی چشم اندازی برای صلح وجود ندارد، بدون شکست حماس، هیچ چشم اندازی خوبی پس از جنگ برای اسرائیل وجود ندارد،همزمان اسرائیل با کاهش قدرت بازدارندگی اش روبرو است و وقوع جنگ منطقه ای در تمام مرزهای سرزمین های اشغالی به تهدیدی تمام عیار تبدیل شده است.این اولین باری است که ایران به شکلی مستقیم به اسرائیل پاسخ داد، همچنین اولین باری است که بایدن از نتانیاهو خواسته تا سکوت کند. حالا اسرائیل درگیر چالشی جدی است چرا که بدون حمایت غرب نمی تواند آزادانه مانور دهد.

 

 

 

 

[ad_2]

خرید زعفران

معرفی تسهیلات بانکی

املاک قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *