هشدار به مصرف کنندگان محصولات رژیمی

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رادیو گفت و گو، محمد امانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی  درباره تحقیقات سازمان جهانی بهداشت درخصوص احتمال سرطان زایی شیرین کننده آسپارتام که در نوشابه‌های رژیمی و آبنبات‌ها استفاده می‌شود، اظهار کرد: آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی بدون کالری است و شیرین کنندگی آن هم ۲۰۰ برابر شکر است.

وی افزود: این ماده در دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ به صورت گسترده در مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلف مانند نوشابه‌های رژیمی و آدامس و ژلاتین و بستنی، محصولات لبنی، غلات صبحانه، خمیردندان و حتی در ترکیبات داروهایی مانند شربت سرفه و قطره و ویتامین‌های جویدنی استفاده می‌شد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: اخیراً مدیر دپارتمان تغذیه و ایمنی غذا در سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد مصرف آسپارتام در دز‌های نرمال و استاندارد، مشکل و عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند اما درباره اثرات بالقوه آن باید مطالعات بیشتر و کامل تری انجام شود.

مدیر آموزش مرکز پایش سلامت ارتش عنوان کرد: طبق آخرین خبری که از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان جهانی بهداشت در هفته گذشته منتشر شد، انجام سه مطالعه بزرگ انسانی در اروپا و آمریکا نشان می‌دهد که بین مصرف آسپارتام و نوعی از سرطان کبد یک ارتباط احتمالی وجود دارد.

امانی با بیان اینکه کش و قوس‌هایی در مورد این موضوع بین دو سه انجمن تغذیه‌ای ایجاد شده گفت: سازمان غذا و داروی آمریکا نتیجه‌ی مطالعه آژانس بین المللی تحقیقات سرطان مبنی بر احتمال سرطان زا بودن آسپارتام را نپذیرفت و کمیته مشترک افزودنی‌های غذا نیز از این موضوع حمایت نکرد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه اعلام می‌شود ماده آسپارتام احتمالاً سرطان زاست دلیل بر غیرقانونی بودن آن نیست بلکه یک هشدار برای مصرف کننده است که می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: طبق مقالات منتشر شده در این حوزه، آسپارتام می‌تواند بروز توده‌های سرطانی را بیشتر کند و شواهد نیز نشان می‌دهد که مصرف زیاد این ماده می‌تواند التهاب مزمن ایجاد کند و پیشرفت سرطان به ویژه سرطان کبد را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: برخی محققان در سازمان جهانی بهداشت درج عبارت احتمال سرطان زایی این ماده را روی قوطی‌های نوشابه توصیه کردند تا مصرف کننده از این موضوع مطلع باشد.

امانی یادآور شد: سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد مصرف روزانه این ترکیب در حد ۴۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم بدن در روز را قابل قبول اعلام کرده و سازمان غذا و دارو نیز مصرف این مقدار را ۵۰ میلی گرم و بدون عارضه بدون اشکال دانسته است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی به هموطنان توصیه کرد که فریب مواد غذایی رژیمی را نخورند و از ترکیباتی استفاده کنند که سلامت بدن را تضمین می‌کند و ریسک سرطان را کاهش می‌دهد.

 

[ad_2]

خرید زعفران

معرفی تسهیلات بانکی

املاک قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *