فاصله زیادی با «حتی فکر کردن به بازگشت به برجام» داریم!

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ادعاها درباره مهار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از طریق دیپلماسی را تکرار کرد.

میلر طی نشست خبری در این وزارتخانه، در پاسخ به این سوال که آیا دولت کنونی آمریکا هنوز به «برجام» اعتقاد دارد یا خیر، گفت:‌ «باید بگویم که ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین گزینه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است.   ما همچنان از ایران می‌خواهیم که گام‌هایی برای کاهش تنش بردارد».

وی با بیان اینکه سیاست آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده، توضیح داد: «من فکر می‌کنم با توجه به اینکه آنها در چند هفته گذشته بازرسان آژانس اتمی را رد کرده‌اند، حتی با فکر ورود مجدد به برجام هم فاصله زیادی داریم. ما متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم که آنها سلاح هسته‌ای در اختیار نداشته باشند».

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، این دیپلمات آمریکایی در این‌باره اضافه کرد: «ما به دیپلماسی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران متعهد هستیم، اما هنوز ندیده‌ایم که آنگونه گام‌های کاهش تنش را که فکر می‌کنیم برایشان مهم است، بردارند».

میلر در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تأسیس پایگاه نظامی در قطب جنوب، مدعی شد: «بیشتر شبیه رجزخوانی به‌نظر می‌رسد. قطب جنوب باید پناهگاهی برای اکتشافات صلح‌آمیز و تحقیقات علمی باقی بماند».

در حالی که آمریکا نه تنها به نظامی‌گری در سراسر زمین بلکه در فضا نیز روی آورده، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: «آمریکا بر تعهد خود به معاهده قطب جنوب در سال ۱۹۵۹ که صراحتاً ایجاد پایگاه‌های نظامی در قطب جنوب را ممنوع می‌کند، پایبند است. اگرچه ایران یکی از طرفین این معاهده نیست، ما به صراحت با هر گونه تلاش برای نظامی کردن قطب جنوب مخالفیم. فعالیت‌های نظامی، چه توسط ایران و چه توسط هر کس دیگری، نباید در آن محیط منحصربه‌فرد جایی داشته باشد».

وی همچنین در واکنش به سوالی حول گزارش وزارت دفاع آمریکا مبنی بر اینکه ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و هیچ تسلیحات شیمیایی نیز ذخیره نکرده، خبرنگار را به پرسیدن آن از پنتاگون ارجاع داد.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه مدعی شد که موشک‌های بالستیک ایران، ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند.

میلر در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت «رابرت مالی» نماینده پیشین آمریکا در امور ایران و اینکه آیا تهران برنامه نفوذ در واشنگتن اجرا کرده، گفت: «دلیلی ندارد که باور کنیم عملیات نفوذ ایران در دولت آمریکا وجود دارد. درباره راب مالی نیز موضوع همچنان تحت بررسی است».

وی سپس در واکنش به گزارش‌های ادعایی درباره صادرات پهپادی ایرانی به روسیه و استفاده‌شدن آنها در جنگ اوکراین نیز افزود: «ایران گام‌هایی برای حمایت از رژیم‌های خودکامه برداشته که فعالیت‌های بسیار مخربی است. ما گام‌هایی برای اعمال تحریم بر ارائه‌دهندگان سلاح به روسیه برداشته‌ایم».

[ad_2]

خرید زعفران

معرفی تسهیلات بانکی

املاک قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *