شمارش معکوس خروج نیروهای آمریکایی از عراق

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای درباره نشست با مقام‌های ائتلاف آمریکایی اعلام کرد: کمیته عالی نظامی عراق نشست‌های خود را با نیروهای ائتلاف بین‌المللی در بغداد برای ارزیابی وضعیت نظامی، سطح خطر، محیط عملیاتی و توانمندی‌های نیروهای مسلح عراق از سر گرفت.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، بر اساس این جلسات، جدول زمانی برای کاهش تدریجی حضور نیروهای ائتلاف تنظیم می‌شود که در نهایت منجر به پایان مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی و انتقال به مرحله روابط دوجانبه می‌شود.

یحیی رسول ادامه داد: تا زمانی که اتفاقی روند مثبت مذاکرات را مختل نکند، جلسات به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود تا کار کمیته در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل شود.

در همین راستا، شبکه العربیه به نقل از منابع مطلع خود گزارش داد: دور دوم مذاکرات بغداد و واشنگتن در خصوص خروج ائتلاف بین‌المللی از عراق پایان یافت و سه کمیته دوجانبه برای بررسی چگونگی تکمیل روند خروج نیروهای ائتلاف تشکیل شد.

طبق گفته منابع العربیه، در این دور از مذاکرات، بر سر ادامه دیدارهای دو طرف طی هفته‌های آتی توافق شد.

اولین نشست کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و آمریکا ۲۷ ژانویه در بغداد برگزار شده بود.

در پی حمله تروریستی آمریکا و شهادت حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و همراهانشان در جاده فرودگاه بغداد، پارلمان عراق ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشستی درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیروهای خارجی رای داد.

با شروع اوت ۲۰۱۴ آمریکا یک گروه ائتلافی از متحدانش به بهانه مقابله نظامی با داعش در عراق تشکیل داد. کشورهای مختلف به صورت هوایی و کمک‌های نظامی و نیروهای زمینی در این ائتلاف مشارکت کردند.

هدف از تشکیل این ائتلاف «هماهنگی و همکاری در مورد تهدیداتی» اعلام شد که داعش به وجود می‌آورد، اما پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۷ و اعلام رسمی آن نظامیان ائتلاف آمریکا از خاک عراق خارج نشدند و تا به امروز نیز در این کشور حضور دارند تا اهداف و زوایای پنهان تشکیل آن برای همگان برملا شود.

[ad_2]

خرید زعفران

معرفی تسهیلات بانکی

املاک قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *