شراکت به کام تهران-تفلیس شیرین شد/ تب کاهش قیمت در بازار ارز بالا گرفت/ قیمت درهم امارات و لیر ترکیه سقوط کرد

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز، نام گرجستان همواره در میان شرکای اقتصادی ایران در دهه‌های اخیر به چشم می‌خورد، کشوری که توانسته به جایگاه سومین دولت با ثبات منطقه در حوزه تجارت دست یافته و برقراری و گسترش روابط تجاری با آن مزیت های بی شماری برای ایران به همراه خواهد داشت.

موسسه مالی TBC Capital در تحقیقات هفتگی خود رشد اقتصادی گرجستان در سال 2024 را بیش از 6 درصد پیش بینی کرده است و پارامترهای کلان اقتصادی از رشد قوی تفلیس در ماه فوریه حکایت دارد که 9.5 درصد افزایش داشته و خلاف انتظارات ظاهر شده است. وضعیت مبادلات تجاری تهران-تفلیس در سه سال اخیر هم به مانند اقتصاد گرجستان روند صعودی و مطلوبی داشته است؛ طبق اعلام آمار رسمی گمرک گرجستان، صادرات ایران به این کشور در سال 2023، 241 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال 2022 افزایش 9 میلیون دلاری و نسبت به سال 2021 رشد محسوس 105 میلیون دلاری را تجربه کرده است.

همچنین براساس این آمار، واردات ایران از گرجستان با وجود تفاوت محسوسی که نسبت به صادرات به این کشور دارد، در دو سال اخیر با افزایش یا کاهشی همراه نشده و بر حجم 30 میلیون دلاری ثابت مانده است. این در حالیست که در سال 2021 حجم واردات ایران از گرجستان 16 میلیون دلار برآورد شده بود.

در نهایت اما حجم کل مبادلات دو جانبه تهران و تفلیس در سال 2023 به رقم 271 میلیون دلاری رسید که نسبت به سال 2022، 9 میلیون دلار رشد را تجربه کرده است.

اقلام اصلی صادراتی ایران به گرجستان را انواع محصولات فلزی، میوه، محصولات کشاورزی و… تشکیل می دهند و اقلام وارداتی از گرجستان شامل انواع چوب، دام زنده، گوشت و شکلات می شود. حال که به آنچه در مبادلات تجاری دو کشور می گذرد، نگاهی انداخته ایم، بر آخرین قیمت لاری گرجستان و سایر ارزها در بازار تهران مروری خواهیم داشت.

قیمت لاری گرجستان امروز 28 فروردین 1403

امروز در بازار ارز تهران قیمت لاری گرجستان روند نزولی را به مانند روز گذشته تجربه کرده است و با ریزش 240 تومانی، 25070 تومان نرخ گذاری و معامله شده است.

نرخ برابری لاری گرجستان با دلار آمریکا هم امروز به 2.667 رسید که نسبت به روز پیش پایین آمده است، این نرخ روز گذشته 2.668 بود.

لاری گرجستان

قیمت منات آذربایجان در بازار

معاملات بازار تهران در حالی امروز به اتمام رسیده است که قیمت هر منات طبق روال روز گذشته شیب نزولی را در پیش گرفت و 38930 تومان قیمت گذاشته و خرید و فروش شد. نرخ هر منات نسبت به روز پیش ریزش 400 تومانی داشته است.

آخرین نرخ درام ارمنستان

بازار ارز تهران امروز شاهد افت قیمت نامحسوس درام ارمنستان است؛ هر درام امروز یک تومان ارزان شد تا 168 تومان در مقایسه با روز پیش خرید و فروش شود.

نرخ امروز لیر ترکیه در بازار

سرنوشت قیمت لیر ترکیه در بازار امروز به مانند سایر ارزهای مرور شده کاهشی بود و هر لیر در حالی 2055 تومان ارزش گذاری شد که نسبت به روز گذشته افت 30 تومانی را تجربه کرده است.

همچنین نرخ برابری لیر ترکیه و دلار آمریکا در بازار ارز امروز تهران به 0.031 است.

درهم

قیمت امروز درهم امارات

قیمت واحد پول رسمی همسایه جنوبی ایران، امارات متحده عربی هم امروز 184 تومان پایین آمد و به 18103 تومان رسید تا در آستانه عقبگرد به کانال 17 هزار تومان قرار بگیرد.

نرخ امروز دینار عراق

امروز برای دینار عراق روز متفاوتی نسبت به هفته گذشته بود، دینار که در جریان معاملات اخیر روند صعودی یا نزولی را تجربه کرده بود، پایان امروز بار دیگر به تنظیمات کارخانه خود بازگشت و ثبات را در پیش گرفت. هر دینار عراق امروز 49 تومان خرید و فروش شد.

آخرین قیمت ریال عمان امروز

بازار برای ریال عمان هم امروز نسخه ای جز کاهش نپیچید و پرنوسان ترین ارز بازار تهران در حالی 172580 تومان قیمت خورد که نسبت به روز گذشته هزار و 750 تومان ارزان شده است.

نرخ برابری ریال عمان و دلار آمریکا هم امروز به 2.604 رسید که نسبت به روز گذشته ثابت مانده است.

ریال عمان

قیمت امروز بات تایلند

در شرق آسیا هم شرایط برای قیمت واحد پول رسمی تایلند کاهشی بود، هر بات در پایان معاملات امروز بازار 19 تومان ارزان و 1800 تومان مبادله شد.

آخرین قیمت رینگیت مالزی

امروز همچنین قیمت رینگیت مالزی هم افت ارزش 190 تومانی را تجربه کرد تا با عقبگرد در کانال 13 هزار تومان، 13810 تومان خرید و فروش شود.

خلاصه معاملات بازار ارز تهران در روز 28 فروردین ماه، حکایت از تداوم روند کاهشی حاکم بر معاملات برای دومین روز پیاپی دارد. امروز هم قیمت ارزها به مانند روز پیش پایین آمد و به رسم هر روز بیشترین میزان کاهش قیمت را ریال عمان به نام خود ثبت کرد و درام ارمنستان هم کمترین میزان افت ارزش را تجربه کرد. دینار عراق تنها ارز بازار بود که ثبات قیمت داشته است.

[ad_2]

خرید زعفران

معرفی تسهیلات بانکی

املاک قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *