رژیم کتوژنیک | فواید رژیم کتوژنیک برای سلامتی و لاغری سریع

[ad_1]

رژیم کتوژنیک رژیمی است که به جای کربوهیدرات‌ها بیشتر چربی‌های سالم مصرف می شود. اما چرا این روش خوب است؟

فواید رژیم کتو

مانند سایر رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات، رژیم کتوژنیک بسیار بحث‌برانگیز است. درحالی‌که برخی شواهد از مزایای آن امیدوارکننده است، تحقیقات بیشتری در بسیاری از زمینه‌ها موردنیاز است.

بااین‌حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم کتو:

باعث کاهش وزن سریع می‌شود

به بهبود دیابت کمک می‌کند

قند خون را کاهش می‌دهد.

بعضی انواع آکنه را بهبود می‌دهد

خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد

سلامت سلول‌های عصبی را افزایش می‌دهد

باعث کاهش تشنج را در افراد مبتلا به صرع می‌شود

به درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کمک می‌کند

مزایای رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک جزو رژیم‌های موسوم به “کم کربوهیدرات” قرار می‌گیرد. کربوهیدرات‌ها بخش قابل‌توجهی از رژیم غذایی اکثر افراد را تشکیل می‌دهند.

رژیم کتوژنیک فواید و خطرات بالقوه زیادی دارد که در این مقاله به بررسی بعضی از آنها می‌پردازیم اما توجه که جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت مرجع علمی رژیم‌های تخصصی از جمله همین کتوژنیک یعنی رژیم آنلاین دکتر فرزاد روشن‌ضمیر متخصص تغذیه مراجعه بفرمایید و مطالب کاملی را دراین‌خصوص مطالعه بفرمایید:

رژیم کتو

 

مزیت رژیم کتوژنیک در کاهش وزن

کاهش وزن یکی از دلایل اصلی انتخاب افراد برای رژیم غذایی است. رژیم کتوژنیک به روش‌های مختلف باعث کاهش وزن می‌شود.

کربوهیدرات‌های فرآوری شده و تصفیه شده (نان و برنج) می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند. با کاهش مصرف یا حذف آنها از رژیم غذایی، یک عامل اصلی افزایش وزن را از بین می‌برید.

همچنین شواهدی وجود دارد که رژیم کتوژنیک اشتها را سرکوب می‌کند. غذاهای کتو باعث می‌شوند بدن شما کمتر هورمون‌های گرسنگی ترشح کند.

محققان در یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۳، ۱۳ مطالعه کاهش وزن را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند افرادی که از رژیم‌های کتوژنیک (کم کربوهیدرات) پیروی می‌کنند، بیشتر از افرادی که رژیم‌های کم‌چربی دارند، در یک سال وزن کم کردند.

البته انواع رژیم کتوژنیک متفاوت است که جهت کاهش وزن جهت جلوگیری از بروز عوارض بهتر است از یک رژیم کتوژنیک تخصصی و زیر نظر متخصص کمک بگیرید.

رژیم کتوژنیک چگونه اثر می‌کند

کلمه کلیدی در رژیم کتوژنیک “کتوزیس” است. کتوز روش خاصی است که بدن شما غذا و انرژی ذخیره شده را برای سوخت تجزیه می‌کند.

هنگامی که در حالت کتوز قرار دارید، بدن شما به‌جای قند از چربی‌های ذخیره شده برای انرژی استفاده می‌کند. اما چه زمانی این کار را انجام می‌دهد؟ زمانی که قند زیادی در خون شما برای تجزیه وجود ندارد، مثلاً در حالت روزه‌داری طولانی.

این اصل اول رژیم کتو است: وادار کردن بدن به حالت کتوز با مصرف بیشتر چربی‌ها برای تجزیه و مهار کربوهیدرات‌های تقویت‌کننده قند خون.

 

کاهش وزن

فایده رژیم کتوژنیک در مدیریت دیابت

رژیم کتوژنیک ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا جنبه‌های خاصی از این بیماری را به طور مؤثرتری مدیریت کنند.

به عبارت بسیار ساده، دیابت یک بیماری مزمن است که توانایی بدن شما را برای تبدیل غذا به انرژی مختل می‌کند.

کتوژنیک و سایر رژیم‌های کم کربوهیدرات، سطح قند خون را کاهش می‌دهند، بنابراین بدن به انسولین کمتری نیاز دارد.

در یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، ۹۵ درصد از شرکت‌کنندگانی که رژیم کتوژنیک را دنبال کردند، کاهش یا حذف داروهای کاهش‌دهنده گلوکز را در ۶ ماه اول گزارش کردند.

اگر دیابت دارید، مهم است که قبل از شروع یا توقف رژیم کتو با پزشک خود صحبت کنید، زیرا تغییر رژیم غذایی می‌تواند تأثیرات شدیدی بر قند خون شما داشته باشد.

اثر رژیم کتو بر کلسترول

رژیم کتوژنیک ممکن است به کاهش کلسترول شما کمک کند. البته «پایین‌تر» اصطلاح درستی نیست بلکه باید بگوییم رژیم کتوژنیک کلسترول را «متعادل» می‌کند.

دو نوع کلسترول در بدن شما وجود دارد: لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که کلسترول “خوب” است و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که کلسترول “بد” است.

لیپوپروتئین‌ها چربی را در خون شما حمل می‌کنند. رژیم کتوژنیک ممکن است به شما کمک کند که HDL بیشتر از LDL در بدن شما در گردش است. یک بررسی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که رژیم کتو می‌تواند سطح کلسترول HDL را در جریان خون افزایش دهد (اگرچه سطح LDL را به طور چشمگیری کاهش نداد).

طبق برخی تحقیقات قدیمی‌تر، چربی‌های سالم می‌توانند برای افزایش سطح HDL شما عالی باشند؛ بنابراین جای تعجب نیست که رژیم‌های کم کربوهیدرات و چربی بالا می‌توانند به کنترل سطح کلسترول کمک کنند.

اما کلمه کلیدی در اینجا “سالم” است – به چربی‌های غیراشباع که در غذاهایی مانند آووکادو، آجیل، ماهی‌های چرب و روغن زیتون یافت می‌شوند، پایبند باشید. چربی‌های اشباع شده که در کره و بسیاری از غذاهای سرخ شده یافت می‌شوند، می‌توانند کلسترول را افزایش دهند.

 

فواید رژیم کتوژنیک

کاهش علائم آکنه از فواید رژیم کتوژنیک

درحالی‌که آکنه تهدیدکننده زندگی نیست، زندگی با آن می‌تواند آسیب‌زا باشد (به‌ویژه در بزرگسالان). شرایط پوستی مانند آکنه می‌تواند باعث انواع مشکلات روانی برای افرادی شود که با آنها زندگی می‌کنند.

درمان‌های زیادی برای آکنه موجود است. برخی شامل کرم‌ها و داروها هستند و برخی می‌توانند کاملاً تهاجمی و دردناک باشند. اما ارتباط احتمالی بین رژیم غذایی و پوست ممکن است در مدیریت آکنه و سایر شرایط مفید باشد.

ممکن است بین قند خون و سلامت پوست ارتباطی وجود داشته باشد. کربوهیدرات‌های فراوری‌شده و تصفیه‌شده می‌توانند برای باکتری‌های مفید روده شما مشکل ایجاد کنند.

اگر باکتری مفید روده شما از بین برود، می‌تواند برای پوست شما مضر باشد. قند بالا نیز برای آکنه بعد است. به‌عنوان‌مثال، تحقیقات نشان می‌دهد دیابت می‌تواند علائم پوستی ایجاد کند.

همان‌طور که اشاره کردیم، اگر می‌خواهید سطح قند خون خود را کاهش دهید، رژیم‌های کتوژنیک بسیار عالی هستند. یک بررسی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که رژیم کتو ممکن است در مدیریت آکنه مفید باشد. تحقیقات بیشتری موردنیاز است، اما نتایج تا کنون امیدوارکننده بوده است.

مزیت رژیم کتو در کاهش خطر سرطان

تحقیقات زیادی در مورد رژیم‌های غذایی کتو و درمان سرطان انجام شده است. پایین نگه‌داشتن کربوهیدرات‌ها می‌تواند اثرات متفاوتی برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان داشته باشد.

محدودکردن کربوهیدرات‌ها می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو بیشتری در سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های معمولی شود. این در کنار شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بسیار مفید است، زمانی که هدف ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی و درعین‌حال دست‌نخورده ماندن هر چه بیشتر سلول‌های سالم است.

یکی دیگر از مزایای رژیم کتو کاهش سطح قند خون است که می‌تواند برخی از سلول‌های سرطانی انرژی را از بین ببرد.

در طی کتوز، کبد شما چربی می‌سوزاند و کتون تولید می‌کند. ازآنجایی‌که برخی از سلول‌های سرطانی در متابولیسم کتون‌ها خوب نیستند، زمانی که گلوکز برای انرژی وجود نداشته باشد می‌میرند.

تکیه بر اجسام کتونی برای انرژی به‌جای گلوکز و چربی‌های ناسالم منجر به کاهش سطح قند خون می‌شود. در انواع خاصی از سرطان، این می‌تواند منجر به گرسنگی و مرگ سلول‌های سرطانی شود.

خلاصه

توجه فرمائید که فواید رژیم کتوژنیک که در مقالات علمی ذکر شده در صورت داشتن یک رژیم علمی و تخصصی است. متأسفانه اغلب مردم به این نکته مهم توجه نمی‌کنند و فقط چون می‌شنوند که رژیم کتو این فواید را دارد سرخود یا از منابع غیر معتبر مثلا فضای مجازی و اینستاگرام که امروزه پر شده از اطلاعات بعضأ غلط، رژیم می‌گیرند و هر چند مدتی هم کاهش وزن دارند یا فوایدی تجربه می‌کنند اما به مرور و در طولانی‌مدت مشکلات عدیده ای پیدا می‌کنند.

منبع: رژیم آنلاین تخصصی آردایت (رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر) rdiet.ir

[ad_2]
طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

افزایش لایک و فالور اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *