روسیه پس از 50 سال به این دستاورد بزرگ رسید

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، برای اولین بار در نزدیک به نیم قرن اخیر، روسیه به ماه رسید. «آژانس فضایی روسیه» یا «روسکاسموس»(Roscosmos) روز ۱۶ اوت اعلام کرد ماموریت «لونا-۲۵»(Luna-۲۵) این کشور که اولین تلاش آن برای رسیدن به ماه از زمان ماموریت لونا-۲۴ در سال ۱۹۷۶ به شمار می‌رود، با موفقیت به مدار ماه رسیده است و به نظر می‌رسد فضاپیما در وضعیت خوبی قرار دارد.

روسکاسموس در یک پست تلگرامی نوشت: تمام سیستم‌های لونا-۲۵ به طور عادی کار می‌کنند. ارتباط با آن پایدار است و جلساتی برای بررسی پارامترهای ناوبری کنونی در حال انجام شدن هستند.

لونا-۲۵ روز ۱۰ اوت پرتاب شد و اولین ماموریت ماه را در تاریخ مدرن روسیه آغاز کرد. به گزارش روسکاسموس، کاوشگر از آن زمان در حال بررسی گزینه‌های مورد نیاز خود بوده است.

روبل در مسیر سقوط؛ تحریم ها کمر اقتصاد روسیه را شکست!

لونا-۲۵ اولین عکس‌های خود را در روز ۱۳ اوت گرفت و آژانس فضایی نیز آنها را از طریق تلگرام منتشر کرد. روسکاسموس روز ۱۴ اوت در تلگرام نوشت: این تصاویر، عناصر دستگاه را در پس‌زمینه زمین نشان می‌دهند که برای همیشه از آن خارج شده‌ایم و ماه را به تصویر می‌کشند که به زودی به آن خواهیم رسید.

لونا-۲۵ هنوز یک نقطه عطف بزرگ را در پیش دارد. این نقطه عطف، یک فرود برنامه‌ریزی‌شده در نزدیکی قطب جنوبی ماه خواهد بود که هدف این ماموریت در پنج تا هفت روز آینده است.

لونا-۲۵ طی حدود یک سال آینده با استفاده از هشت تجهیزات علمی خود، محیط جذاب ماه را بررسی خواهد کرد. یکی از کارهای متعدد آن، شکار یخ آب است که تصور می‌شود در منطقه قطب جنوبی ماه فراوان باشد.

لونا-۲۵ تنها فضاپیمایی نیست که برای فرود روی ماه آماده شده است. کاوشگر «چاندرایان ۳»(Chandrayaan ۳) هند نیز این کار را انجام می‌دهد. چاندرایان ۳ روز ۱۴ ژوئیه پرتاب شد، در روز هفتم اوت به مدار ماه وارد شد و قرار است روز ۲۳ یا ۲۴ اوت در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود بیاید که تقریبا هم‌زمان با فرود لونا-۲۵ در همان منطقه است.

قطب جنوب ماه در آینده‌ای نه چندان دور قرار است پذیرای بازدیدکنندگان انسان باشد. ناسا قصد دارد فضانوردان را در ماموریت «آرتمیس ۳»(Artemis ۳) که قرار است در اواخر سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ پرتاب شود، به آنجا بفرستد. این اولین فرود خدمه ماه از زمان ماموریت «آپولو ۱۷»(Apollo ۱۷) در سال ۱۹۷۲ خواهد بود.

این موج علاقه، ارتباط محکمی با ذخایر فرضی یخ آب در قطب جنوب ماه دارد که ناسا و طرفداران اکتشاف ماه معتقدند می‌تواند از پایگاه‌های انسانی پشتیبانی کند و تامین‌کننده سوخت مورد نیاز فضاپیماهایی باشد که به سوی مریخ و سایر مقاصد دور حرکت می‌کنند.

[ad_2]

خرید زعفران

معرفی تسهیلات بانکی

املاک قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *