دلیل انتخاب تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد/ پشت پرده اصرار نمایندگان چه بود؟

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه شرق نوشت: در مقابل، ایرانیان مانند چند دهه قبل، تنها یک روز در هفته یعنی جمعه‌ها تعطیل هستند. همچنین مشکل دیگری که در پایتخت هست، این است که ساعت کاری روز پنجشنبه در بسیاری از ادارات و نهاد‌ها در دیگر روز‌های کاری هفته سرشکن شده و در نتیجه دو روز تعطیلی (پنجشنبه و جمعه) در اختیار پرسنل این بخش‌هاست؛ ولی به دنبال این اقدام، فرصت تبادل با جهانیان به‌شدت کاهش یافته است.

این تفاوت در روز تعطیل هفته و تغییر وضعیت موجود، مطالبه بسیاری از مسئولان است و گاه وعده‌هایی برای تحقق آن هم بیان می‌شود؛ اما هرگز جامه عمل نپوشیده؛ اتفاقی که در مجلس فعلی گام‌های اساسی برای تحقق آن برداشته شده و به نظر می‌رسد به‌زودی فرجام یابد و نهایی شود؛ چون کمیسیون مربوطه در مجلس درباره آن اعلام نظر کرده است.

آن‌گونه که حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، خبر داده، در راستای لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، طرح افزایش تعطیلات رسمی هفتگی به دو روز در این کمیسیون به تصویب رسیده و به هیئت‌رئیسه مجلس ارجاع شده تا در دستور رسیدگی در صحن علنی قرار گیرد و درباره آن تصمیم‌گیری شود؛ طرحی که چون قید فوریت دارد، احتمالا به‌زودی نهایی خواهد شد. 

بر‌اساس اعلام او، در راستای این طرح، یک تصمیم اساسی دیگر هم گرفته شده که کاهش ساعت کاری هفتگی از ۴۴ به ۴۰ ساعت در هفته است؛ بنابراین، ساعت کاری در ماه بیش از ۱۶ ساعت کاهش خواهد یافت که به مدد آن، نه‌تنها یک روز به روز‌های تعطیل در هر هفته افزوده خواهد شد، بلکه لازم نیست ساعت کاری در آن روز به دیگر روز‌های کاری سرشکن شود و در نتیجه فرصت بیشتری در اختیار شهروندان شاغل در بخش‌های مختلف برای رسیدگی به امور خانوادگی و شخصی قرار خواهد گرفت.

نکته تأمل‌برانگیز تصمیمی است که در کمیسیون اجتماعی برای تعیین روز تعطیل گرفته شده است. گودرزی درباره آن گفته که یک اختلافی که وجود داشت، این بود که ما روز تعطیلی هفته را مراعا بگذاریم تا دولت خودش تصمیم بگیرد چه روزی تعطیل باشد؛ اما نهایتا به این نتیجه رسیدیم که شأن قانون‌گذاری این است که روز تعطیلی در قانون مجلس مشخص شود. دولت نیز با تعطیلی روز‌های پنجشنبه علاوه بر جمعه‌ها موافق بود و کمیسیون اجتماعی مجلس به نظر دولت برگشت.

علی بابایی‌کارنامی، یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، از تصویب افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داده و تأکید کرده است: «بر‌اساس لایحه، افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد. ساعت کاری در هفته از 44 به 40 ساعت کاهش می‌یابد. هنوز مشخص نیست که چه روز‌هایی تعطیل خواهد شد. دو پیشنهاد برای تعطیلی دو‌روزه آخر هفته وجود دارد که ممکن است شامل جمعه و شنبه یا پنجشنبه و جمعه شود. تصمیم نهایی در صحن علنی مجلس گرفته خواهد شد».

مجلس موظف شد که تعطیلی دو‌روزه در کشور را بررسی کند؛ اما مجلس یازدهم به دلیل ایرادات به قول قدیمی‌ها بنی‌اسرائیلی که مطرح شد، نتوانست درباره روز این تعطیلی‌ها تصمیم بگیرد. اگر پنجشنبه و جمعه تعطیل شود، ایران عملا چهار روز از اقتصاد دنیا باز‌می‌ماند؛ چرا‌که پنجشنبه و جمعه در ایران تعطیل است و شنبه و یکشنبه در دیگر کشورهای جهان. نمایندگان مخالف تعطیلی روزهای شنبه هستند و دلیل آن را مبحث تاریخی یهودیان می‌دانند.

قرآن از اصحاب «سبت» نام برده است که همان قوم یهود است که در روز شنبه از دستور الهى تجاوز مى‌کردند و خداى تعالى لعنت‌شان کرد و در معنی این آیه آمده است: «و محققا دانسته‌اید جماعتى از شما را که عصیان ورزیده حرمت شنبه را نگه نداشتند، گفتیم: بوزینه شوید و راندگانى (دور از قرب حق)».

خلیل بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی، در تشریح جلسه این کمیسیون تأکید کرد: «درباره افزایش تعطیلات به دو روز و کاهش ساعت کاری هفته به 40 ساعت برای کارمندان دولتی، مصوبه از طرف کمیسیون اجتماعی انجام شد؛ اما تعیین روزهای تعطیل را برعهده دولت قرار داد. مصوبه کمیسیون اجتماعی در صحن علنی نیز بررسی شد. دولت مکلف شد روزها را بنا به اقتضای موجود مشخص کند که پنجشنبه و جمعه یا جمعه و شنبه تعطیل شود. روزهای تعطیل در استان‌ها نیز در اختیار استانداری‌ها قرار گرفت؛ اما به‌عنوان قانون و قطعی نیست».

بهروزی‌فر در پاسخ به این سؤال که مجلس توپ را در زمین دولت انداخته است؟ تأکید کرد: «ما موافق تعطیلی شنبه بودیم. دلیل فشارها به مجلس و دولت برای تعطیل‌نشدن روز شنبه، مربوط به مبحث تاریخی یهودیان است. حتی این را عنوان کردیم که گروهک منافقین یکی از آیات قرآن را به‌عنوان نماد و پرچم خود برگزیدند. بعد از آن بسیاری بودند که اکراه داشتند آن آیه الهی را بخوانند؛ در‌حالی‌که این آیه، وحی الهی است. چه ربطی به آنها دارد که آن را نخوانیم؟ یا می‌گفتند روز سیزدهم نحس است. برای تعطیلی روز شنبه نیز این اتفاق رخ داد که من آن را منطقی نمی‌دانستم».

با این اتفاق ما چهار روز از دنیا عقب می‌افتیم و در ایران تنها کشوری خواهیم بود که پنجشنبه‌ها هم تعطیل است.

همچنین روز گذشته بسیاری از رسانه‌ها به این ماجرا پرداختند و برخی از آنها اعلام کردند که فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار معتقدند، روز شنبه برای تعطیل‌شدن انتخاب بهتری است؛ چون پنجشنبه به فرصت تبادلات بین‌المللی افزوده خواهد شد و شنبه که در اغلب کشور‌های جهان تعطیل است، انتخاب بهتری برای اعمال تعطیلی در ایران است. تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی در صورت تأیید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازارهای بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد و روشن است که در شرایط تحریم و محدودیت‌های خارجی و تنگناهای داخلی، زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

روند جاری قانون‌گذاری در کشورمان به این صورت است که مصوبه کمیسیون تخصصی به‌عنوان گزارش از جزئیات لایحه به صحن علنی ارجاع می‌شود؛ گزارشی که می‌تواند با پیشنهادهای نمایندگان در روز بررسی دستخوش تغییراتی شود. این پایان کار نیست و در صورت تصویب جزئیات در صحن علنی نیز مصوبه مجلس برای تبدیل به قانون، نیازمند تأیید شورای نگهبان است؛ بنابراین تا تبدیل‌شدن این مصوبه به قانون و ابلاغ آن برای اجرا، راهی طولانی در پیش است.

 

[ad_2]

خرید زعفران

معرفی تسهیلات بانکی

املاک قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *