درگیری در مجمع «کرمان» /جزئیات یکی از جنجالی ترین مجامع تاریخ بورس ایران+ فیلم

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بورس 24، روز گذشته انتشار ویدئویی کوتاه از مجمع شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان فضای بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد. ابتدا ویدئویی چند ثانیه ای پخش شد که نشان می داد شخصی در جایگاه هیات رئیسه مجمع نشسته و شخصی دیگر، به زور او را پایین می کشد و فریاد «کمک کمک» فردی که در جایگاه هیات رئیسه نشسته بود در این ویدئو جلب توجه می کرد.

پس از آن ویدئویی چند دقیقه ای با عنون «فیلم کامل درگیری مجمع کرمان» منتشر شد که در این ویدئو مشخص می شود یکی از سهامداران قصد دارد در جایگاه هیات رئیسه قرار بگیرد اما با مخالفت مسئولان برگزاری مجمع مواجه می شود و در نهایت شخصی وارد صحنه می شود و آن سهامدار را به پایین می کشد.

 

سازمان از «کرمان» توضیح خواست

پس از جنجال زیادی که انتشار این تصاویر به پا کرد، سازمان بورس طی نامه ای از مدیرعامل «کرمان» می خواهد درباره اتفاقات مجمع توضیح بدهد.

مجمع کرمان

گرچه هنوز به طور رسمی و در سامانه کدال نامه ای از جانب مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان منتشر نشده، اما متنی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که منتسب به مدیرعامل «کرمان» است. در بخشی از این متن که هنوز اصالت آن تایید نشده، نوشته شده است:

احدی از سهامداران با درصد مالکیت 0.00001 (یک ده هزارم درصد) روی سکو رفته، بر صندلی رییس مجمع می نشیند و  توجه حضار را جلب می کند. پس از درخواست ها و صدای فریادهای مکرر حاضرین برای پایین آمدن ایشان با همکاری کارکنان سالن محل مجمع و سهامداران شرکت پایین آورده می شود. فرد مورد اشاره در فرآیند پایین آمدن ضمن لگد زدن و واژگون کردن میز و لوازم مجمع، فریاد «کمک کمک» هم سر می دهد که با توجه اقدام ناحق او و‌ اعتراض سهامداران به رفتارش واقعه را فیلم می گیرند.

در بخش دیگری از این متن، نوشته شده: همچنین قبل از شروع مجمع گروهی بالغ بر ۱۵ نفر غیر سهامدار با حضور در محل با تهدید به برهم زدن جلسه در خواست وجه برای ترک محل می کنند. پدیده اخاذی با ابزار بر هم زدن نظم مجامع شرکت ها، علی الخصوص از مالکان شرکت های خصوصی بورسی پدیده جدیدی نیست ولی در شرایط فعلی بازار و با توجه به نارضایتی سهامداران از افت قیمت سهام و شاخص کل نسبت به سال گذشته نیازمند هوشیاری سهامداران خرد برای پرهیز از خوردن فریب اینگونه افراد و اغتشاش است.

در حالی که در نامه منتسب به مدیرعامل «کرمان» ادعا شده که سهامدار یک ده هزارم درصدی در کرسی هیات رئیسه مجمع قرارگرفته ، اغلب سهامداران حاضر می گویند افرادی که در ابتدای جلسه برای تشکیل رسمی مجمع حضور پیدا کرده اند دست کم 7 درصد سهام کرمان را داشته و نماینده رسمی حقوقی سهم بوده اند!

 

هیات رئیسه مجمع چگونه انتخاب می شود؟

اما درخصوص اتفاقات مجمع «کرمان» باید حق را به چه کسی داد؟ در این خصوص با حمید اسدی، وکیل و کارشناس حقوقی بازار سرمایه گفت و گو کردیم تا موارد قانونی مربوط به برگزاری مجامع شرکت ها را توضیح بدهد. اسدی به خبرنگار بورس24 گفت: مستند به لایحه اصلاحی قانون تجارت، یکی از مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی است انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت است.

وی افزود: مستند به ماده ۱۰۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت، مجمع عمومی توسط هیئت رئیسه ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و  دو ناظر مدیریت می شود. در صورتی که ترتیب دیگری در‌اساسنامه پیش‌بینی نشده باشد ریاست مجمع با رئیس هیأت مدیره خواهد بود مگر در مواقعی که انتخاب یا عزل بعضی از مدیران یا کلیه آنها جزو‌ دستور جلسه مجمع باشد که در این صورت رئیس مجمع از بین سهامداران حاضر در جلسه به اکثریت نسبی انتخاب خواهد شد. ناظران از بین صاحبان‌سهام انتخاب خواهند شد ولی منشی جلسه ممکن است صاحب سهم نباشد.

وی گفت: موضوع مجمع کرمان این است که برخی از سهامداران با توجه به درصدی که داشته اند ممکن است درخواست حضور در هیئت رئیسه داشته و با این موضوع مخالفت شده باشد.

اسدی افزود: طبق ماده فوق الذکر در مواقعی که انتخاب هیات مدیره یا عزل بعضی از مدیران یا همه آنها جزو دستور جلسه مجمع باشد، رئیس مجمع از بین سهامداران حاضر به اکثریت نسبی انتخاب می‌شود.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه  گفت: مستند به این ماده در مجمع عمومی عادی دو مرحله رای گیری اتفاق می‌افتد؛ اولین مرحله برای انتخاب هیئت رئیسه است که در مواردی که موضوع مجمع عمومی عادی انتخاب مدیران باشد، رئیس هیئت رئیسه باید از بین حاضرین در جلسه به اکثریت نسبی انتخاب شود و ناظران هم از بین سهامداران انتخاب خواهند شد. لذا اگر مجمع عمومی نماد کرمان برای انتخاب و انتصاب اعضای هیئت مدیره برگزار شده باشد، رئیس مجمع در ابتدای مجمع باید از بین سهامداران انتخاب شود.

اسدی گفت: در این حالت طبق ماده ۱۰۱ رئیس مجمع نمی تواند همان رئیس هیئت مدیره باشد. لذا در این مورد می بایست ابتدا برای انتخاب ریاست مجمع یک رای گیری صورت گرفته و بعد از اینکه جهت مدیریت و اداره جلسه رئیس مجمع انتخاب شد و به تبع آن ناظران و منشی هیئت رئیسه انتخاب شدند، رئیس مجمع از سهامداران حاضر در جلسه، جهت کاندیداتوری و اعلام آمادگی جهت تصدی سمت هیات مدیره دعوت به عمل می آورد.

به گفته وی، این یک مرحله کلیدی و مهم در برگزاری مجامع است فلذا این مرحله را نباید در برگزاری مجامع عمومی عادی مخصوصاً در شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه نادیده گرفت.

 

سهامدار حق دارد در مجمع سوال بپرسد و نظر بدهد

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه گفت: همچنین طبق ماده ۱۴ دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در فرابورس ایران، رئیس مجمع باید جلسه را به نحوی اداره نماید که در چهارچوب دستور جلسه امکان طرح سوالات و نظرات سهامداران و نماینده سازمان فراهم شود.

وی گفت: در صورتی که به تشخیص نماینده سازمان مفاد این ماده رعایت نشود ، نماینده سازمان به هیئت رئیسه مجمع تذکر خواهد داد و مراتب باید در صورتجلسه مجمع ذکر گردد. لذا در صورتی که اصول حاکم بر فضای برگزاری مجمع طبق قانون تجارت مفقود بوده و شرایط مجمع جامع و کامل نباشد، نفوذ تصمیمات اتخاذ شده در آن مجمع قابل بررسی و تامل است.

وی گفت: هم چنین در صورتی که از دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در فرابورس ایران تخطی صورت گرفته باشد سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر در خصوص این موضوع ورود خواهد نمود.

اسدی گفت: مستند به ماده ۲۷۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت هرگاه مقررات قانونی در مورد تشکیل شرکت سهامی یا عملیات آن یا تصمیماتی که توسط هر یک از ارکان شرکت اتخاذ می‌گردد‌ رعایت نشود بر حسب مورد بنا به درخواست هر ذینفع بطلان شرکت یا عملیات یا تصمیمات مذکور به حکم دادگاه اعلام خواهد شد.

[ad_2]

خرید زعفران

نیازمندی های جزیره قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *