درخواست معاون زاکانی از شورا/متن جلسه مشترک با دو کمیسیون را منتشر کنید

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ،یک سال از تصویب طرح نظام‌نامه مشارکت محلی در صحن شورای شهر تهران  گذشته است. اما به دلیل اختلاف نظرهایی که برسرانتخاب رییس ستاد مشارکت محلات وجود داشت هنوز این نظام نامه اجرایی نشده هرچند که شهرداری احکام بخشی از اعضای هیئت امنای محلات شهر تهران را صادر کرده؛ وضوعی که با مخالفت برخی از اعضا مواجه شد .برای پایان چالش رییس ،هفته گذشته با تغییرمصوبه مهدی چمران ریاست ستاد مشارکت محلات را برعهده گرفت . به نظر می آید به زودی تدوین دستورالعمل ها، آیین نامه ها و شیوه نامه های پیشنهادی ، تشکیل دبیر خانه، انتخاب ناظران محله ای 353 محله که یک سوم ترکیب هیئت امنا را تشکیل می دهد، آغاز شود . در این مدت اعضای شورای شهر تهران چندین بار تذکرهای دست جمعی به شهرداری تهران درخصوص نحوه برخورد با اعضای قدیم شورایاری ها را داده بودند . یکی از تذکرهای پرتکرار اعضای شورای شهر برکناری ناگهانی برخی از مدیران محلات  بود .به اعتقاد اعضای منتقد اگر هدف شهرداری توسعه مشارکت محلی است این اقدامات به کاهش مشارکت محلی منجر خواهد شد.

به اعتقاد آنها این برخورد با تبصره ششم و هشتم ماده ۴ نظام نامه مشارکت محله ای شهروندان مغایرت دارد . بعد از چالش های ایجاد شده برسراجرای مصوبه نظام نامه محلات اعضای شورای شهر تلاش کردند از طریق مجلس حکم دیوان درابطال انتخابات شورایاری ها اصلاح کنند و این ستاد را دوباره احیا کنند ، راهکاری که به نظر نمی رسد به این زودی ها به نتیجه برسد .

محمدامین توکلی‌زاده  معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در خصوص چالش های ایجاد شده در روند اجرای مصوبه نظام نامه محلات می گوید : براساس مصوبه شورای شهر تهران موظف هستیم در هر محله‌ای شورا و هیات امنا را شکل دهیم، هیات امنا دو بخش حقیقی و حقوقی دارد. بخشی از آن نماینده دستگاه‌هایی است که شعب محلی و فعالیت محلی دارند و بخشی هم نمایندگان گروه‌های خاص هستند که شهرداری تهران موظف است، آنها را شناسایی و به جمع هیات امنا اضافه کند.در مرحله اول برای 20 محله بخش حقیقی هیات امنا مشخص شدند . البته انتخاب بخش حقوقی تاخیر داشته که باید به این جمع اضافه شوند و همچنان منتظر هستیم ستاد راهبری محلات که اعضای آن را شورا مشخص می کند کار خود را آغاز کنند .

  ستادی که در شورای شهر تشکیل می‌شود پنج ناظر را معرفی خواهد کرد که به جمع هیات امنا اضافه می‌شوند و شهرداری تهران سه نفر را به عنوان مدیر محله به هیات امنا معرفی خواهد کرد که با رأی‌گیری هیات امنا مدیر محله انتخاب می‌شود و کار خود را آغاز می‌کند. در زیرمجموعه محله 9 خانه شکل خواهد گرفت که این خانه‌ها بر اساس قرارگاه‌های مرکزی کار را شروع می‌کنند.

او درخصوص انتقادهایی که به عملکرد سرای محلات می‌شود و سخنان  شهردار تهران درخصوص این که  این سراها قرار است به قرارگاه محلی تبدیل شود هم توضیح می دهد :‌عملکرد برخی سراها با وظیفه ذاتی محلات منافات داشت و جزو اعتراض‌هایی بوده که سالیان سال از طریق اهالی به شورای قبلی و فعلی و شهرداری منتقل می‌شد که سرای محلات نباید از کارکرد و فلسفه اصلی خود خارج شود. سعی می‌کنیم سرای محلات را به فلسفه وجودی خود برگردانیم.

توکلی زاده درخصوص تذکر برخی از اعضای شورای شهر درخصوص حذف برخی از شورایاری های قدیمی هم توضیح می دهد :‌شورایاری‌ها یکی از سرمایه‌های مردمی این شهر هستند و کسانی هستند که سال‌ها وقت گذاشتند و تسلط پیدا کردند و موضوعات شهری را می‌شناسند و اینکه چگونه در نظام‌نامه جدید استفاده شوند یکی از دغدغه‌های مشترک شورای شهر و شهرداری است. بعضی‌ها قصد دارند دوگانه‌ای بین هیات امنای فعلی و شورایاری‌ها ایجاد کنند در صورتی که جمعی از هیات امنای فعلی از همان شورایاری‌ها هستند و بهترین فرصت برای شورایارانی که سابقا زحمت کشیدند در نظام‌نامه به‌درستی توسط شورای شهر پیش‌بینی شده که جزو ناظرین باشند. اکنون هر کسی که می‌خواهد کمک کند باید سرعت بیشتر شود تا از این ظرفیت بزرگ شهر برای خدمت به مردم استفاده کرد و از توان شورایاری‌ها استفاده شود. بنابراین باید کمک کند تا جلسه ستاد در شورای شهر زودتر تشکیل شود و پنج نفر از بین شورایاران انتخاب شود و به عنوان ناظر عضو هیات امنا فعالیت کنند.

معاون شهردار تهران ادامه می دهد :‌اگر واقعا قائل به شورایاران هستیم و دلمان می‌خواهد از ظرفیت آنها استفاده کنیم و به دنبال هدف دیگری نیستیم و نمی‌خواهیم سیاسی کاری کنیم،‌ باید کمک کنیم این پنج نفر از بین شورایاران انتخاب شوند. از کسانی که در شورایاری‌ها زحمت کشیدند از ظرفیت شهرداری استفاده کنیم و از ظرفیت باقی مانده هیات امنا برای استفاده از وجود شورایاران بهره ببریم. نیت حاشیه‌آفرینی، جنجال ایجاد کردن، اقدام رسانه‌ای و اتفاقاتی که رخ می‌دهد این نخواهد بود که کار را پیش ببرد.

او درپاسخ به این پرسش که شهرداری با بی توجهی به تذکر اعضای شورای شهر مانند صدور احکام برای برخی از امنای محلات یا حذف مدیران برخی محلات سبب ایجاد حاشیه نمی شود هم می گوید :‌شهرداری اهل حاشیه‌سازی نیست و کار می‌کند و نمی‌خواهد حاشیه باشد که برای کار در شهر مانع ایجاد شود. حتما می‌خواهیم در خدمت شورا باشیم و از اعضای شورا خواهش می‌کنم متن جلسه‌ای که در خدمت دو کمیسیون بودیم در پاسخ به شورای شهر را منتشر کنند تا روشنگری شود و به‌صورت شفاف معلوم شود شهرداری با شورای شهر هماهنگ است. در این جلسه 10 شبهه درباره شورایاری محلات و سرای محلات مطرح شد و به همه شبهات پاسخ حقوقی دادیم و شورا متقاعد شد که هیچ رفتار غیرقانونی نداشتیم و کاملا منطبق با قانون و نظام‌نامه رفتار کردیم.بهترین راه این است که متن جلسه منتشر شود. سعی بر این بوده که کاملا هماهنگ با شورا و برای اجرای مصوبه شورا قدم برداریم. شورا مصوبه‌ای به نام نظام‌نامه محله دارد که شهرداری مجری آن است و تمام کاری که انجام می‌‌شود، استفاده از ظرفیت نظام‌نامه شورا است و هر چه رخ داده با نظام‌نامه تطبیق کامل دارد و ذره‌ای تخلف نکردیم و خود را مقید به نظام‌نامه محلات می‌دانیم و این موضوع را در جلسه مشترک دو کمیسیون اثبات کردیم.

[ad_2]

خرید زعفران

معرفی تسهیلات بانکی

املاک قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *