تداوم بهبود فضای کسب‌وکار ایران در پاییز ۹۹


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازارگانی ایران؛  در این فصل همچنان «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات» و «بی‌ثباتی قوانین و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار و دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» نامناسب‌ترین مؤلفه‌ها ارزیابی شدند.

بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در پاییز ۱۳۹۹، رقم شاخص ملی، ۵٫۹۳ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده که تا حدودی از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (تابستان ۱۳۹۹ با میانگین ۶٫۰۵) بهتر است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در پاییز ۱۳۹۹، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» و «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند.

 بهبود تولید زیر سایه کرونا

بر اساس یافته‌های طرح، میانگین ظرفیت تولیدی (واقعی) بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در طرح در فصل پاییز معادل ۴۰٫۸ درصد بوده که نسبت به همین میزان در تابستان گذشته (۳۷٫۳۱ درصد)، با افزایش تقریبی ۳ واحدی مواجه شده است.

فعالان اقتصادی به‌طور متوسط، میزان تأثیر کرونا بر کسب‌وکار را ۶٫۴۹ ارزیابی کرده‌اند. لازم به ذکر است که شاخص کل کشور، شاخص استانی و سایر شاخص‌ها نیز در این فصل با در نظر گرفتن این عامل محاسبه و گزارش شده‌اند.

 شاخص استانی محیط کسب‌وکار

بر اساس یافته‌های این طرح در پاییز ۱۳۹۹، استان‌های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و گلستان به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و استان‌های سمنان، زنجان و آذربایجان غربی به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

وضعیت کسب‌وکار در بخش‌های مختلف اقتصاد

بر اساس نتایج این پایش در پاییز ۱۳۹۹، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش کشاورزی (۵٫۸۳) در مقایسه با بخش‌های خدمات (۵٫۹۲) و صنعت (۵٫۸۶) مناسب‌تر ارزیابی شده است.

photo5812138092604274153

همچنین در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev4، رشته فعالیت‌های «هنر، سرگرمی و تفریح»، «تأمین جا و غذا» و «اطلاعات و ارتباطات» دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و رشته فعالیت‌های «مالی و بیمه»، «سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» و «سایر فعالیت‌های خدماتی» بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.

وضعیت محیط کسب‌وکار کشور برحسب تعداد کارکنان شاغل در بنگاه‌های بر اساس نتایج به دست آمده به‌صورت بنگاه‌های با ۶ تا ۱۰ نفر کارکن (۵٫۹۶) دارای بدترین وضعیت و بنگاه‌های دارای ۲۰۰ کارکن و بیشتر از آن (۵٫۷۵) دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر بنگاه‌ها ارزیابی شده‌اند.

وضعیت محیط کسب‌وکار کشور برحسب سال تأسیس بنگاه اقتصادی در کارگاه‌های ۳ تا ۵ سال، بدترین وضعیت (۵٫۹۷) و در کارگاه‌های بیشتر از ۱۶ سال، دارای بهترین وضعیت (۵٫۷۵) ارزیابی شده‌اند.

Untitled-14

 

ربات سرخطی بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *