بایدن خیال ژاپن و کره جنوبی را راحت کرد

[ad_1]

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی پس از نشست مشترک خود با روسای جمهور ژاپن و کره جنوبی در کمپ دیوید در یک نشست خبری افزود: امروز یک نشست تاریخی برگزار کردیم که آغاز دوران جدیدی در روابط آمریکا، ژاپن و کره جنوبی است. اکنون در دوره جدید روابط میان سه کشور هستیم و برای هماهنگی در واکنش به بحران‌های منطقه موافقت کردیم.

بایدن در کنار یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن از تلاش رهبران ژاپن و کره جنوبی برای “حل و فصل مسائل دشوار” بین کشورهایشان و با آمریکا قدردانی و با تاکید بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان اضافه کرد: ما موافقت کردیم در مورد مسائل مربوط به امنیت اقیانوس آرام و اقیانوس هند مشورت کنیم.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: ما برای دستیابی به آزادی بین المللی دریانوردی و مقابله با روسیه ایستادگی خواهیم کرد.

کاخ سفید نیز بیانیه نشست کمپ دیوید میان روسای جمهور سه کشور ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره جنوبی را منتشر کرد که در آن آمده است: ما هماهنگی استراتژیک بین ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی را تقویت کرده و همکاری امنیتی سه جانبه خود را به سطح جدیدی ارتقا خواهیم داد.

 در این بیانیه آمده است: ما، رهبران ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده، در کمپ دیوید گرد هم آمدیم تا عصر جدیدی از مشارکت سه جانبه را آغاز کنیم و تعهد خود را به هماهنگی پاسخ به چالش ها و تهدیدات منطقه ای علیه منافع و امنیت خود اعلام می کنیم.

در بیانیه روسای جمهور آمریکا، کره جنوبی و ژاپن آمده است: ما به شدت با هرگونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت در آب های اقیانوس هند و اقیانوس آرام مخالف هستیم. همکاری سه جانبه ما ضروری است و باید تلاش های خود را  واحد کرده  تا مشارکت سه جانبه خود را عاملی برای تقویت ثبات کنیم.

آنها افزودند: ما بر اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان به عنوان یک جزء ضروری برای امنیت و رفاه جامعه بین‌المللی  و تعهد خود به خلع سلاح هسته ای کامل کره شمالی مطابق با قطعنامه های مربوطه شورای امنیت تاکید می کنیم.

روسای جمهور آمریکا، کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند: ما ایجاد کارگروهی سه جانبه را برای پیشبرد همکاری خود به منظور مبارزه با تهدیدات سایبری کره شمالی اعلام می کنیم. 

بایدن، یون و کیشیدا بر حمایت از اوکراین و تعهد خود برای ایستادن در کنار اوکراین در برابر “جنگ” روسیه تاکید کردند.

 سه کشور همچنین متعهد شدند که سالانه رزمایش‌های آموزشی نظامی برگزار کرده  و تا پایان سال 2023 اطلاعات درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی را به اشتراک گذاشته و به صورت سالانه اجلاس‌های سه جانبه را برگزار کنند.

به گزارش ایرنا، مقامات دولت جو بایدن اعلام کردند  آمریکا، ژاپن و کره جنوبی با یک تعهد امنیتی جدید موافقت کرده‌اند که سه کشور را متعهد می‌کند در صورت بروز بحران امنیتی یا تهدید در اقیانوس آرام با یکدیگر مشورت کنند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه به وقت محلی از کمپ دیوید گزارش داد جزئیات مربوط به توافق جدید موسوم به”وظیفه مشاوره” درحالی منتشر می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه از یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن برای نشستی در محل اقامت ریاست جمهوری کمپ دیوید در مریلند استقبال کرد. 

این توافق یکی از چندین تلاش مشترکی است که قرار است رهبران سه کشور در نشست یک روزه اعلام کنند. آمریکا,، ژاپن و کره جنوبی به دنبال تشدید روابط امنیتی و اقتصادی در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد تهدیدات مداوم هسته‌ای کره شمالی و تحرکات چین در اقیانوس آرام هستند. 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، روز جمعه، اندکی پیش از ورود کیشیدا و یون به کمپ دیوید، به خبرنگاران گفت:  «این یک اتفاق تاریخی است و شرایط را برای منطقه مسالمت آمیزتر و مرفه‌تر هند و اقیانوسیه و ایالات متحده آمریکا قوی‌تر و امن‌تر فراهم می‌کند.» 

کیشیدا، پیش از ترک توکیو در روز پنجشنبه، به خبرنگاران گفت که این اجلاس «یک موقعیت تاریخی برای تقویت همکاری راهبردی سه جانبه» با سئول و واشنگتن خواهد بود. او گفت:  «به عقیده من برگزاری نشست سران ژاپن، آمریکا و کره جنوبی بسیار معنادار است، درست در شرایطی که شرایط امنیتی اطراف ژاپن به شدت تشدید شده است» . 

اما این اجلاس انتقاد شدید چین را به دنبال داشت. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه به خبرنگاران گفت:  «جامعه بین‌المللی درباره اینکه چه کسی اختلافات و تنش‌ها را افزایش می‌دهد، قضاوت خاص خود را دارد» . 

وانگ گفت:  «تلاش‌ها برای تشکیل گروه‌ها و دسته‌های انحصاری مختلف و ایجاد رویارویی بلوکی در منطقه آسیا-اقیانوسیه محبوب نیست و قطعاً باعث هوشیاری و مخالفت در کشورهای منطقه خواهد شد» . 

سالیوان در برابر نگرانی‌های چین واکنش نشان داد و گفت: این همکاری مشخصا به دنبال ایجاد یک ناتو برای اقیانوس آرام نیست. این همکاری علیه کسی نیست، و برای هدفی خاص است. این همکاری برای چشم‌اندازی از اقیانوس هند است که آزاد، باز، امن و مرفه باشد.

[ad_2]

خرید زعفران

معرفی تسهیلات بانکی

املاک قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *