اگر می خواهید چاق نشوید؛ دور این 3 نوشیدنی را خط بکشید


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله Nutrients منتشر شد، نشان داد که نوشیدن نوشیدنی‌های ناسالم در مقادیر زیاد یا انتخاب نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مصنوعی در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی عروقی و حتی مرگ و میر شود. همچنین این نوشیدنی‌ها نقش بسزایی در ابتلا به بیماری‌های کلیوی، کبد چرب غیر الکلی، نقرس، مشکلات سلامت دهان و همچنین چاقی و افزایش وزن دارند. عاداتی هم وجود دارند که انجام و تکرار آنها سبب جذب بالای قند و دریافت کالری بیشتری می‌شود. این مطلب را تا انتها بخوانید تا بدانید عادات نوشیدنی نادرست چگونه می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند.

۱) نوشیدن چای شیرین

چای به تنهایی خواص زیادی دارد؛ حالت تهوع را بهبود می‌بخشد، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و سبب افزایش طول عمر می‌شود. اما مصرف چای با شکر و قند زیاد تمام این فواید را بی‌اثر می‌کند و بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد.

نوشیدن چای شیرین می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، زیرا این نوشیدنی کالری بالایی دارد و در عین حال هیچ احساس سیری در شما ایجاد نمی‌کند. شکر باعث افزایش سریع قند خون می‌شود و ترشح کورتیزول و آدرنالین را بالا می‌برد. همچنین مصرف مزمن قند اضافی ممکن است منجر به مقاومت در برابر لپتین (هورمونِ ذخیره چربی) شود.

نوشیدنی‌ها چگونه باعث چاقی می‌شوند؟ این سه نوشیدنی را فراموش کنید

۲) نخوردن آب کافی

وقتی آب کمتری می‌نوشید، طبیعی است که احساس تشنگی داشته باشید، در این مواقع اشتباه گرفتن حس تشنگی با گرسنگی اتفاق عجیبی نیست و ممکن است به جای رفع تشنگی، پرخوری کنید و چاق شوید. علاوه بر این، تشنگی زیاد می‌تواند منجر به انتخاب گزینه‌های ناسالم مانند نوشابه و آبمیوه‌های فرآوری‌شده جهت رفع این حس شود. تنها گزینه مناسب برای رفع تشنگی، آب است که به ما انرژی می‌دهد، دمای بدن را تنظیم می‌کند و سموم را از مغز و خون ما خارج می‌سازد.

اینطور به نظر می‌رسد که نوشیدنی‌های قندی، مغز ما را فریب می‌دهند و فکر می‌کنیم تشنگی خود را رفع کرده‌ایم، اما شکر و سایر مواد موجود در این نوشیدنی‌ها بدن را تشنه‌تر می‌کنند و در درازمدت سبب افزایش وزن می‌شوند.

نوشیدنی‌ها چگونه باعث چاقی می‌شوند؟ این سه نوشیدنی را فراموش کنید

۳) نوشیدن آبمیوه‌های شیرین

ممکن است فکر کنید که نوشیدن آبمیوه یک انتخاب سالم برای کاهش وزن است، اما باید بدانید نوشیدنی‌های قندی می‌توانند اشتهای شما را افزایش دهند. مصرف منظم خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین، می‌تواند منجر به افزایش و حتی کاهش سطح قند خون شود. افت قند خون همان دلیلی است که باعث می‌شود شما احساس گرسنگی کنید؛ اگر به طور منظم چنین محصولات قندی را مصرف کنید، این حس گرسنگی برای همیشه با شما خواهد بود و منجر به پرخوری و اضافه وزن خواهد شد.

مصرف میوه تازه یا یخ‌زده بهتر از نوشیدن آبِ میوه است. هیچ فیبری در آبمیوه‌ها وجود ندارد، بنابراین، از نظر میزان قند با نوشابه‌ها برابرند.

نوشیدنی‌ها چگونه باعث چاقی می‌شوند؟ این سه نوشیدنی را فراموش کنید

۴) مصرف مکرر نوشابه

نوشابه حاوی مقدار زیادی قند افزودنی است که نه‌تنها میزان کالری دریافتی را افزایش می‌دهد، بلکه اشتها را نیز زیاد می‌کند. نوشیدن منظم نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود؛ این وضعیتی است که در آن، بدن در استفاده از انسولین برای تنظیم قند خون کارایی کمتری دارد. وقتی این اتفاق می‌افتد، بدن شروع به ذخیره چربی بیشتری می‌کند و در نتیجه باعث افزایش وزن می‌شود.

نوشیدنی‌های قندی حاوی مقدار زیادی فروکتوز هستند. فروکتوز نوعی قند است که عمدتاً در کبد متابولیزه می‌شود، برخلاف گلوکز که به طور مستقیم در جریان خون جذب می‌شود. مصرف زیاد فروکتوز می‌تواند منجر به تجمع چربی در اطراف کبد و شکم شود.

نوشیدنی‌ها چگونه باعث چاقی می‌شوند؟ این سه نوشیدنی را فراموش کنید

 

 

خرید زعفران

مشاغل قشم

فروشگاه دریل مگنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *