امام‌جمعه شیراز: برای اقتصاد برنامه نداریم


ایسنا: نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه نمی‌توان به یکباره جهت‌دهی اقتصاد را به سمت یک بخش نظیر بورس سوق داد، نگرانی اصلی را نبود برنامه در سطوح مدیریت عالی برای اقتصاد دانست.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام یکشنبه ۱ تیر در دیدار رئیس کل و معاونان و مدیران دادگستری استان فارس که به مناسبت هفته قوه قضائیه انجام شد، ضمن قدردانی از تدبیر مجموعه قضائی فارس در باب بانک‌ها که به تایید رئیس قوه قضائیه هم رسیده است، ابراز امیدواری کرد که راهکارهای عمیق تری برای رفع مشکلات در این زمینه یافته و اجرایی شود تا حتی یک کارگاه تولیدی هم تعطیل نشود.

امام‌جمعه شیراز: برای اقتصاد برنامه نداریم

به نقل از روابط عمومی نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس، دژکام با بیان اینکه هدفگذاری در صدور احکام قضائی باید نه تنها تلاش برای جلوگیری از توقف و دستیابی به جهش مناسب باشد، گفت: گاهی این مسئله را باید به عنوان یک حکم حکومتی مطرح کرد؛ اگر بخواهیم قاطعانه بگوییم نمی گذاریم این مجموعه ورشکسته و تعطیل شود، می بنیم کار درستی انجام نداده ایم، زیرا مسئله چند وجهی شده و امکان ضایع شدن سرمایه‌ای وجود دارد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه برای صدور حکم عادلانه باید همه احوال را دید، به تاکیدات رئیس قوه قضائیه برای ممانعت از توقف تولید اشاره و اضافه کرد: این به آن معنا نیست که همیشه حق با تولید کننده است، امکان دارد برخی مواقع مدیریت تولید کننده موجب ایجاد مشکل شده باشد. یا گاهی تصور می‌کنیم با تولید کننده‌ای مواجه هستیم که وام گرفته اما آن را وارد عرصه تولید نکرده و پول در جای دیگری مصرف شده است؛ اگر مدیریت تولید مشکل داشته باشد، با تزریق پول و دادن مهلت قانونی مشکل برطرف نمی شود.

او خاطرنشان کرد: ظرافت کار قاضی این است که بتواند ابعاد مختلف مسئله را بررسی کند و در مقام داوری به حکمی برسد که بگوید به پیشرفت مسئله کشور کمک کردم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در بحث تولید و اقتصاد، ممکن است اصلاحات تدریجی داشته باشیم و انجام اقدامات سریع امکان دارد ما را با مشکل مواجه کند، گفت: اگر بخواهیم معاملات بانکی را متقوف کنیم و به سمت بورس ببریم، چند هزار میلیارد تومان پول کم داریم، از این رو نمی توان آن را به یکباره به اقتصاد کشور تحمیل کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: نگرانی ما در رده عالی آنست که مجلس و بانک مرکزی برای این برنامه ندارند اگر برنامه داشتند آن را همراهی می کنیم، انتظار داریم که مدیران رده عالی برنامه ای متناسب با توان اقتصادی کشور داشته باشند.

او با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بیانه گام دوم انقلاب، مبنی بر انجام همه امور ذیل خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی، گفت: دوستان دستگاه قضائی نیز باید برنامه های خود را در ذیل این سه نکته تعریف کرده باشند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در بحث خود سازی، باید هم به خود سازی درون سازمانی و هم برون سازمانی توجه داشته باشیم، اگر خود سازی را رها کنیم کشور ما با سایر کشور ها در طولانی مدت فرقی نخواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در فارس اضافه کرد: در خصوص جامعه پردازی، شاخص‌هایی مانند اطاله دادرسی و غیره را درون سازمان قضائی کشور داریم، در این نگاه جامعه پردازی اگرچه شاخص هایی ارائه شده است اما اجتهاد نکرده ایم.

او گفت: هنگامی در صدد تعیین شاخص بودیم عموما شاخص هایی را که در اروپا در بحث توسعه قضائی مد نظر بود، مورد استفاده قرار دادیم و به نظرمان می‌رسد که این ترجمه ها کافی بوده در حالی که لحظات پایانی تمدن اروپایی و آمریکایی است، البته به عنوان تجربه استفاده از آن خوب محسوب می‌شود اما مطلوب نیست زیرا اجتهاد ما در جایگاه اول قرار دارد.

امام جمعه شیراز همچنین گفت: در بحث شاخص های جامعه پردازی، نگاه باید اجتهادی باشد که دوستان باید بر روی آن کار کنند، برای راه‌اندازی تمدن اسلامی باید اجتهادات را نو کنیم.

دژکام با بیان اینکه در بحث جامعه پردازی، مدت رسیدگی به پرونده ها باید یک استانداردی به حسب قضاء اسلامی پیش ما داشته باشد، گفت: در این موضوع نیاز داریم مسئله فیصله یابد، نباید مدت رسیدگی را طولانی کرد زیرا نیاز اجتماعی است.

او با یادآوری اینکه در مواقعی نیاز داریم به اینکه بگوییم قضیه به صورت عادلانه خاتمه پیدا کرد، لزوم داشتن اجتهادی قوی‌تر برای اجرای عدالت را یادآور شد و گفت: همه چیز در اسلام از نظر مبانی است اما به صورت حکمی که بخواهیم به آن استناد کنیم نیست.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه حضور اهل علم در محاکم قضایی، امکان ایجاد نوآوری و اجتهادهای جدید و تهیه پایان نامه و تحقیقات دانشگاهی متناسب با نیازهای امروز جامعه فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد که حل این موضوع منجر به یافتن راه حل برای بسیاری از مسائل خواهد شد.


طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید ۰۹۱۲۴۹۶۴۰۴۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *