اسرائیل بازی را به ایران باخت/ خاورمیانه قربانی قمار پرهزینه نتانیاهو می‌شود؟

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز، روز شنبه، ایران با 300 پهپاد، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک به حمله تروریستی اسرائیل در دمشق پاسخ داد.این نخستن بار بود که ایران و اسرائیل رویاروی هم قرار گرفتند. پیش از این رویارویی های دو بازیگر در سایه بود.

به ادعای فایننشال‌تایمز، احتمالاً هدف از این حمله ارسال این پیام بود که اسرائیل دیگر نمی‌تواند رهبران ارشد نظامی ایران را بدون مجازات هدف ترورهای کور خود قرار دهد. در این میان سوال بزرگ این است که اسرائیل و کل خاورمیانه از اینجا به کجا می رود؟ واضح است که ایران خواهان گسترش تنش نیست. ایالات متحده نیز می خواهد اوضاع آرام شود. آخرین چیزی که کاخ سفید به آن نیاز دارد، جنگ گسترده تر در خاورمیانه است – با توجه به این نکته ادعایی که ایران توانایی بستن تنگه هرمز را به روی کشتیرانی دارد، متغیری که باعث افزایش قیمت نفت و تورم می شود. این مسئله می تواند موجب شود تا بایدن در داخل آمریکا با فشارهای بیشتری روبرو شود.بنا بر گزارش ها، دولت بایدن به اسرائیلی ها توصیه کرده تا به کنش تهران واکنش نشان ندهد. اکنون سؤال این است که آیا اسرائیل به توصیه های آمریکا (کاری که در جنگ خود علیه حماس انجام نددد) توجه می کند.

به ادعای این نشریه گزینه های ادعایی اسرائیل به شرح زیر است: هیچ کاری نکند. بازگشت به وضعیت پیشین رویارویی یعنی رویارویی در سایه با ایران؛ پاسخ ادعایی محدود علیه اهداف نظامی در داخل ایران؛ یا اقدامات تلافی جویانه ادعایی در سطحی گسترده که بسیار دور از ذهن است.اسرائیل به واسطه موانع بسیار هنوز نتوانسته گزینه ای را برگزیند.این در حالی است که ناظران مدعی اند سکوت اسرائیل بهترین گزینه است؛ به ادعای این گروه، انفعال اسرائیل موجب می شود تا این بازیگر بار دیگر بر غزه و بازگشت گروگان ها متمرکز شود و همزمان از رویارویی گسترده با هزینه اقتصادی، نظامی و انسانی بالا جلوگیری کرده و همزمان آمریکایی‌ها را خشنود کند. اما رادیکال های تعریف شده در کابینه نتانیاهو اینگونه راضی نمی شوند. به همین دلیل گروهی مدعی اند که اسرائیل شاید به کنش ایران پاسخی محدود دهد.

با این حال، ناظران مدعی‌اند، شاید هرگونه ماجراجویی اسرائیل خطر پاسخ های شدیدتر و  بیشتر ایران را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، هرگونه پاسخ اسرائیل خطر وقوع رویارویی تمام عیار در خاورمیانه را افزایش خواهد داد و موجب خواهد شد تا زمینه برای رقابت تسلیحاتی بازیگران عرب خلیج فارس افزایش یابد. در چنین شرایطی بازیگری چون ریاض یا ابوظبی شاید برای مجهز شدن به سلاح های پیشرفته یا تسلحیات هسته ای ایالات متحده را تحت فشار قرار دهند، گزاره ای که می تواند امنیت اسرائیل را بیش از حالا به خطر بیاندازد.

 

[ad_2]

خرید زعفران

معرفی تسهیلات بانکی

املاک قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *