اتمام اینترنتی؛ کم‌فروشی اینترنت یا اشتباه کاربران؟

[ad_1]

عصرایران: کارشناسان براین باورند هرچند موضوع کم فروشی و حجم خوری اینترنت رد نمی‌شود اما، اشتباه کاربران یا ناآگاهی آن‌ها می‌تواند در سرعت به اتمام رسیدن بسته‌ها بسیار موثر باشد.

موضوع “کم فروشی اینترنت” در ابتدای سال جاری توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بعد از آنکه تعداد شکایات کاربران نسبت به اتمام زود هنگام بسته‌های اینترنتی افزایش یافت، مطرح شد. کاربران متعقد هستند به‌رغم ملاحظه در مصرف اینترنت در مدت زمان کوتاهی بسته اینترنتی به اتمام می‌رسد.

وی این کم فروشان را برخی شرکت مخابراتی ایران تا شرکت‌های بخش خصوصی برشمرد.

وعده جبران کم فروشی

در آن زمان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد که باید فرآیندهایشان را اصلاح و بهینه‌سازی نحوه محاسبه حجم ترافیک را انجام دهند.

وی گفت: به منظور جلب رضایتمندی مشترکین و حفظ حقوق آن‌ها اپراتور‌ها ملزم هستند این میزان کسری خود را در حجم بسته‌های فروخته شده به مشترکین جبران کنند.

باز پس‌گیری ادعای کم فروشی اینترنتی توسط مسئولان

اما اخیرا یک مقام مسئول در رگولاتوری گفته است که موردی از کم فروشی و حجم‌خوری اینترنت توسط اپراتورها، اثبات نشده است.

اما نگاه کارشناسان به این موضوع چیست؟ آیا امکان کم فروشی و حجم خوری اینترنت وجود دارد یا خیر؟

کارشناسان؛ کم فروشی رد نمی‌شود

جواد افتاد، کارشناس حوزه ای تی، در این باره گفت: کم فروش در اینترنت نیز مانند هر حوزه دیگری اتفاق می‌افتد و نمی‌توان آن را رد کرد، ضمن اینکه تقلب و تخلف در فضای اینترنتی بیشتر است.

به گفته افتاد؛ اثبات آن که کدام اپراتور به چه میزان کم فروشی می‌کنند یا کدام شکایات درست است تنها توسط مراکز تحقیقی متخصص امکان‌پذیر است.

وی یکی از این مراکز را سازمان تنظیمات مقررات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد.

شاید اشتباه از کاربران باشد

کارشناسان براین باورند هرچند موضوع کم فروشی و حجم خوری اینترنت رد نمی‌شود اما، اشتباه کاربران یا ناآگاهی آن‌ها می‌تواند در سرعت به اتمام رسیدن بسته‌ها بسیار موثر باشد.

کارشناسان برخی از موارد که بر سرعت به اتمام رسیدن بسته‌ها موثر است و معمولا کاربران از آن مطلع نیستند را؛ به روز رسانی خودکار نرم افزارهای نصب شده بر دستگاه‌های شما (گوشی، تبلت؛ یازانه و ..) در زمان اتصال به اینترنت، استفاده از نرم‌افزارهای مالتی مدیا مانند: تلگرام، اینستاگرام و واتس‌اپ و …،هک شدن احتمالی مودم، بروز رسانی خودکار نرم‌افزار و سیستم عامل به صورت ناخواسته و بدون اطلاع کاربر، به روز رسانی خودکار اپلیکشیشن اندروید یا ای او اس عنوان می‌کنند.

کاربران چگونه مصرف اینترنت را کنترل کنند؟

مراجعه به پنل windows update در سیستم عامل مایکروسافت یا مراجعه به قسمت use data در سیستم عامل‌های IOS و اندروید و غیرفعال‌سازی آپدیت‌های خودکار ناخواسته و ایجاد محدودیت استفاده از دیتا برای نرم افزارهای مورد استفاده اینترنت و حجم مصرفی می‌تواند تا حدودی به مصرف ناخواسته اینترنت کمک کند.

همچنین استفاده از منابع اشتراک گذاری داخلی مانند آپارات و فیلیمو جهت استفاده از ترافیک نیم بهاء خرید، اشتراک و استفاده از تخفیف سایت‌های داخلی نیز در کمتر مصرف شدن اینترنت تاثیرگذار است.

اگر ناراضی هستید شکایت کنید

به‌رغم تمام این موارد همچنان امکان شکایت برای کاربران اینترنت درباره احتمال کم‌فروشی وجود دارد. همانطور که پیش‌تر در گزارشی با عنوان “چگونه از اپراتورهای تلفن همراه و ثابت شکایت کنیم” عنوان کرده‌ایم، کاربران سرویس‌های ارتباطی، فناوری اطلاعات و پستی می‌توانند با مراجعه به سایت https://195.cra.ir، تماس با تلفن گویای 195 و یا صندوق پستی 195-16315، شکایت‌های خود را از سرویس‌های مختلف حوزه ICT ثبت و پیگیری کنند.

[ad_2]
طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *