آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از دارایی مسدود‌شده ایران

[ad_1]

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 دی 1352؛ کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده، مصرف چند کالا را تحریم می‌کند

تحریم خرید چند نوع پارچه نخی داخلی و انواع کفش ماشینی و غیرماشینی از جانب کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده مورد بررسی قرار گرفت و چنانچه ظرف چند روز آینده قیمت این چند قلم کالا تعدیل و کاهش نیابد، کمیته نام کارخانه و واحد تولیدی را رسما اعلام خواهد کرد و به طرق مختلف ازجمله تبلیغات وسیع برای آگاهی مردم و اقدامات اجرایی دیگر خرید آن را تحریم می‌کند.

کمیته معتقد است با تحریم وسیع این کالاها در زمانیکه خرید ماه‌های قبل از عید آغاز می‌شود، ضربه موثری علیه این گونه تولیدکنندگان خواهد بود.

گروه بانوان بازرس عضو کمیته حمایت از مصرف‌کننده در گزارش که تهیه کرده‌اند متذکر شده‌اند گرانفروشی از قالب بالا بردن قیمت‌ها خارج شده و به‌صورت بد کردن کمیت و کیفیت کالا درآمده است.

24 دی 1362؛ 50 هزار واحد مسکونی به مستضعفان سراسر کشور واگذار می‌شود

50 هزار واحد مسکونی تا پایان سال 63 به مستضعفان سراسر کشور واگذار خواهد شد.

برادر طباطبایی، سرپرست بنیاد مستضعفان گفت: بنیاد مستضعفان در اوایل سال 62 طرح خانه‌سازی 50 هزار واحد مسکونی را شروع کرده که انتظار می‌رود تا پایان سال 63 این خانه‌ها به‌صورت تکمیلی در اختیار افراد واجد شرایط در سراسر کشور قرار بگیرد.  

وی افزود: از آنجا که طرح اشتغال به کار روستاییان یکی از اهداف بنیاد مستضعفان کشور است، به همین منظور بنیاد مستضعفان در دو قسمت صنایع و صنایع دستی در استان‌های لرستان، زنجان، باختران، ایلام و چند استان دیگر طرح قالیبافی را به مرحله اجرا درآورده که پس از تربیت و آموزش قالیبافان کلیه امکانات را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

24 دی 1382؛ حداقل حقوق بازنشستگان به 100 هزار تومان افزایش می‌یابد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: در لایحه بودجه سال آینده، چهار هزار میلیارد ریال برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان قبل از سال 1379 پیش‌بینی شده است.

مجید یارمند افزود: اگر دولت امسال موفق به پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان قبل از سال 1379 نشود، مطالبات آنها از محل اعتبارات منظورشده در بودجه سال 1383 پرداخت خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه بیش از 2 میلیون خانوار بازنشسته در کشور وجود دارد که حدود 12 درصد از خانوارهای کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حداقل حقوق بازنشستگان را برای سال آینده یک میلیون ریال در ماه پیشنهاد کرده است.

یارمند افزود: حداقل حقوق بازنشستگان امسال 800 هزار ریال است و امیدواریم با تصویب پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توسط دولت، سال آینده هیچ بازنشسته‌ای کمتر از یک میلیون ریال در ماه حقوق دریافت نکند.

24 دی 1392؛ آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از دارایی مسدودشده ایران

اجرایی شدن گام اول توافقنامه تاریخی ژنو 3 موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» از 30 دی‌ماه 1392 به یک دهه بحران غیرضروری پایان داد و مسیر مذاکرات هسته‌ای را هموار، روشن و مشخص کرد.

همزمان با این تحولات یک مقام آمریکایی تاریخ‌های پرداخت دارایی مسدودشده ایران را اعلام کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی گزارش داد که ایران 550 میلیون دلار از مجموع 4.2 میلیارد دلار دارایی مسدودشده خود را در اول ماه فوریه دریافت خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که طبق توافق هسته‌ای که در 24 نوامبر حاصل شد، کشورهای گروه 1+5 توافق کردند که به ایران اجازه دسترسی به 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده خود در خارج از کشور را در صورت اجرای این توافق بدهند.

پرداخت بخشی از این پول مبتنی‌بر این است که ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی خود را تا اورانیوم غنی‌شده پنج درصدی کاهش دهد. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، برنامه پرداخت پول‌ها را به شرح زیر عنوان کرد:

فوریه: 550 میلیون دلار و طی هفت ماه آینده هر ماه 550 میلیون دلار.

به دنبال اعلام خبر توافق ایران و گروه 1+5 در زمینه گام نخست اجرای توافق موقتی ژنو، رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما از این تحول استقبال کرد و علاوه‌بر آن گفت که طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد.

 

[ad_2]

خرید زعفران

نیازمندی های جزیره قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *