سه جهت گیری در بازار سهام / دو نیمه متفاوت شاخص هم‌وزن


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 14 تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت از ابتدا صعودی بود و در نهایت در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 511 هزار و 70 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 3 هزار و 912 واحد رشد کرد. 

سه جهت گیری در بورس تهران

شاخص هم‌وزن نیز امروز ابتدا روند صعودی داشت و در 90 دقیقه ابتدایی رشد کرد. پس از آن روند نزولی پیدا کرد اما در پایان بالاتر از سطح روز گذشته ایستاد.

شاخص هم وزن با رشد 323 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 420 هزار و 975 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با 19 واحد کاهش به رقم 20 هزار و 220 واحد رسید. 

بورس

 

عرضه و تقاضا در پایان معاملات سه‌شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 41 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 43 درصد رشد کرد و در رقم 110 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان) با صف‌ خرید 38 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شاوان، نمادهای ختوقا (شرکت قطعات اتوموبیل ایران) و سهرمز (شرکت سیمان هرمزگان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خزامیا (شرکت زامیاد) تعلق داشت که ارزش آن 17 میلیارد تومان بود. پس از خزامیا، نمادهای فمراد، ختراک، غگل و سصفها بیشترین صف فروش داشتند. 

 

غلبه سمت نزولی بازار 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 295 نماد رشد قیمت داشتند و 331 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 47 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 53 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

 

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای شانزدهمین روز متوالی منفی شد و 225 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در میان صنایع گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام افق (شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 48 میلیارد تومان بود. پس از افق، نمادهای بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «شپنا» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «شبهرن»، «خودرو» و «وبملت» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «شاوان»، «بساما» و «سمگا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «زاگرس» و «صبا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و سآبیک و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

 

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 17 هزار و 264 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 11 هزار و 606 میلیارد تومان بود که 67 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 747 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 104 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، نماد شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن خزامیا و بوعلی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام دی با تعداد 481 میلیون و 436 هزار و 599 سهم در صدر قرار گرفته است. فاذر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد شستا تعلق داشت. نمادهای خودرو و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس

 

خرید زعفران

نیازمندی های جزیره قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *