موجران مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی شدند


ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم تیر 1362؛ تشریح سیاست دولت در نرخ‌گذاری کالاها و خدمات عمومی

مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر پس از جلسه هیات دولت گفت: در این جلسه سیاست دولت درباره نرخ‌گذاری کالاها و خدمات و همچنین سیاست تامین هزینه خدمات عمومی دولت از محل مالیات و همچنین سیاست کاهش کسری بودجه دولت و کنترل تورم مورد بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی به تصویب رسید.

براساس سیاست‌های ترسیم‌شده در این قسمت در امر نرخ‌گذاری خدمات عمومی مانند: مخابرات، پست، برق و گاز حرکت کلی دولت در جهت تامین تدریجی هزینه‌های قابل‌قبول سرمایه‌های جدید و جاری شرکت‌های دولتی در طول برنامه‌ها خواهد بود.

در این سیاست‌گذاری با توجه به سیاست حمایت از مستضعفان و توسعه بخش کشاورزی و مناطق محروم نرخ‌های مختلفی اعمال خواهد شد؛ به‌نحوی‌که ضمن جلوگیری از اسراف در مصرف این‌گونه کالاها، نرخ‌های کمتری برای مناطق محروم و مستضعف و همچنین برای بخش کشاورزی در نظر گرفته می‌شود.

در مورد سیاست‌های مالیاتی نیز هیات دولت ضمن تاکید بر بالا بردن درآمدهای مالیاتی در برنامه اول به نحوی که منابع مالی لازم برای خدمات عمومی از درآمد نفت جدا شود، اولویت اخذ مالیاتی را بر مالیات مستقیم مورد تاکید قرار داد.

دوم تیر 1382؛ مالکان املاک اجاری مسکونی مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی شدند

موجران (مالکان املاک اجاری مسکونی) باید حداکثر تا پایان تیرماه جاری اظهارنامه‌های مالیاتی سال 81 خود را به همراه قراردادهای اجاری عادی یا رسمی به حوزه‌های مالیاتی ارائه کنند.

براساس ماده 158 قانون مالیات‌های مستقیم، مودیانی که اظهارنامه مالیاتی سال 1381 خود را در مهلت مقرر تسلیم و مالیات متعلق را به موقع پرداخت کنند بدون رسیدگی، تایید و قطعی خواهد شد و فقط تعدادی از آنها به‌صورت نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

براساس این گزارش مودیانی که قادر به پرداخت تمام مالیات نباشند، می‌توانند یک سوم آن را به همراه اظهارنامه مالیاتی پرداخت و بقیه را حداکثر تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری تقسیط کنند.

در صورت اختلاف بیش از 15 درصد میان درآمد مشخصه قطعی شده و درآمد مشمول مالیات ابراز شده در اظهارنامه‌هایی که مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، طبق ماده 194 قانون مالیات‌های مستقیم، علاوه‌بر تعیین جریمه غیرقابل‌بخشش تا سه سال، مودی مذکور از هر نوع تسهیلات و بخشودگی‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم محروم خواهد شد.

110 شعبه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور تاسیس شد

سازمان تعزیرات حکومتی با تاسیس دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیش از 110 شعبه ویژه مبارزه با قاچاق را در سطح کشور دایر کرده است.

جعفر نوری، مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در حاشیه همایش «هم‌اندیشی علمی و عوامل مبارزه با قاچاق کالا و ارز» در چالوس افزود: بررسی سیاست‌های کلان و رسیدگی به 10 هزار پرونده مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور از اهداف مهم این همایش است.  

این مقام مسوول گفت: در سال‌جاری 9 قلم کالا شامل لوازم خانگی، سیگار و پارچه مشمول مقررات تعزیرات حکومتی قرار گرفته است.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصمم هستند از طریق همکاری با این سازمان با این پدیده اقتصادستیز به طوری جدی برخورد کنند.

دوم تیر 1392؛ سقوط آزاد بازار سکه و دلار

سقوط سکه و دلار در بازار ادامه دارد. این سقوط به‌گونه‌ای است که روزانه رکوردهای جدیدی ثبت می‌شود. روز گذشته دلار با 150 تومان کاهش بالاترین رکورد کاهش روزانه را در یک هفته گذشته ثبت کرد. هر دلار آمریکا در آخرین ساعت کاری به 3150 تومان رسید که پایین‌ترین قیمت در شش ماه گذشته بوده است. سکه نیز با 40 هزار تومان کاهش به یک میلیون و 135 هزار تومان رسید. روند عرضه سکه و دلارهای خانگی به حدی است که برخی صرافان از کمبود ریال در روزهای اخیر برای خرید در نیمه دوم روز سخن می‌گویند.

تحولات مثبت سیاسی و پیشینه مثبت رئیس‌جمهور منتخب در تعامل سازنده با دنیا بازار را امیدوار به گشایشی در بخش دیپلماسی و کاهش تدریجی تحریم‌ها کرده است. برخی تحلیلگران درخصوص مسیر قیمت ارز در بازه زمانی بلندمدت معتقدند: پس از پایان اثرگذاری متغیرهای روانی در بازار مسیر آینده بر مبنای متغیرهای واقعی شکل خواهد گرفت که اصلی‌ترین تعیین‌کننده آن نیز متغیر تحریم‌ها است.

در میان هیجان‌های بازار، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز از کاهش بیشتر قیمت‌های بازار گفت و اعلام کرد که اگر به نظراتش توجه می‌شد، قیمت‌ها بیشتر کاهش می‌یافت.

 

خرید زعفران

نیازمندی های جزیره قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *