روغن گیری زیتون در منزل

[ad_1]


تاریخ بروزرسانی : 2022-05-15

گردآوری :

روغن زیتون به عنوان عصاره یکی از پرخاصیت‌ترین میوه‌های روغنی دنیا یعنی زیتون است. زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌توان از آن به عنوان چاشنی‌های مختلف در وعده غذایی خانوار استفاده کرد. مهم‌ترین و بهترین چاشنی زیتون را می‌توان در آشپزی، روغن آن یعنی روغن زیتون دانست که در طعم‌های مختلف در فروشگاه‌های مختلفی مانند فروشگاه روغن زیتون ۰۱۳ یافت می‌شود.

طرز تهیه روغن زیتون در خانه

روغن گیری زیتون در منزل

آیا می‌توان در خانه هم روغن زیتون اصل به دست آورد؟ قبل از اینکه به این مطلب پردازیم پیشنهاد می‌کنم وبلاگ سایت زیتون ۰۱۳ را بخوانید تا مطالب کامل‌تری درباره اهمیت روغن زیتون به دست آورید. حال برای تهیه روغن زیتون در منزل باید زیتون برداشت شده از درخت را شسته و هسته آن را جدا کنید. خوب است که در این مرحله زیتون را آسیاب کنید و یا خرد کنید.

در این قسمت باید زیتون‌های آسیاب شده را حرارت دهید تا کم کم روغن خود را پس دهد. بعد از آن باید روغن و تفاله را در یک صافی ریخته و بفشارید تا باقی مانده روغن از آن جدا شود. بهتر است که تفاله‌ها را در یک پارچه‌ای تمیز ریخته و به کمک یک اهرم به پارچه فشار وارد کنید تا روغن باقی مانده از آن خارج شود.

مراحل روغن گیری زیتون در منزل

همان طور که گفتیم در این زمان خرید روغن زیتون رودبار به راحتی در فروشگاه‌های اینترنتی مانند فروشگاه زیتون ۰۱۳ امکان پذیر است؛ حتی می‌توانید روغن زیتون مالشی را نیز از این فروشگاه‌ها خرید کنید؛ اما شاید شما هم در حیاط یا با خود تعدادی درخت زیتون دارید و بعد از چیدن زیتون آن می‌خواهید روغن آن را به صورت دستی و در منزل استخراج کنید.

معمولاً کارخانه‌ها برای روغن گیری زیتون سفارشات زیر ۱۰۰ کیلوگرم را روغن گیری نمی‌کنند؛ پس بهترین راهکار برای بهره مندی از روغن زیتون خانگی، روغن گیری در منزل است که در ادامه با مراحل آن شما را آشنا می‌کنیم.

مرحله اول: آماده سازی زیتون

در ابتدا باید زیتون‌های تازه را تهیه کنید و به هیچ وجه از زیتون کنسروی برای روغن گیری استفاده نکنید. اینکه روغن زیتون رسیده باشد یا کال مهم نیست؛ زیرا فقط در رنگ آن تأثیرگذار است و از کیفیت آن نمی‌کاهد یعنی روغن گرفته شده از زیتون‌های نارس به رنگ سبز می‌شود و روغن حاصله از زیتون رسیده به رنگ طلایی خواهد بود.

مقدار لازم زیتون تازه و شاداب را تهیه کنید و در ظرفی زیر آب سرد بگیرید. تمام زیتون‌ها را خوب شستشو دهید به صورتی که تمام شاخه‌ها و برگ‌ها و حتی خاک و سنگ را از زیتون جدا کنید؛ زیرا با وجود این اضافات باعث خرابی روغن زیتون با کیفیت آن می‌شود.

مرحله دوم: خارج کردن هسته زیتون

بعد از اینکه زیتون‌ها کاملاً خشک شد یک ظرف مناسب تهیه کرده و هر بار به مقدار سه مشت زیتون داخل ظرف بریزید و با یک گوشت کوب به صورت آرام روی آن ضربه بزنید به حالتی که خرد و خمیری شود. اگر هر بار مقدار کمی زیتون برداشته و له کنید به نتیجه بهتری می‌رسید. در ادامه نیاز به یک گوشت کوب برقی یا نوعی میکسر که در هر خانه پیدا می‌شود دارید.

وقتی زیتون‌ها را در یک ظرف مناسب ریختید، حالا نیاز به آب جوش است؛ زیرا استفاده از آب جوش به راحت‌تر پور شدن زیتون کمک می‌کند. هر بار که زیتون را داخل مخلوط کن بریزید از مقدار کمی استفاده کنید و هر بار فقط ۴ قاشق غذاخوری آب جوش اضافه کنید.

حال نیاز است که گوشت کوب برقی خود را روشن کرده و به مدت ۵ دقیقه زیتون‌ها را به صورت پوره درآورید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که از وجود روغن زیتون داخل ظرف مطمئن شده و آن را با چشم ببینید.

مرحله سوم: استخراج روغن زیتون

بعد از ۵ الی ۷ دقیقه دستگاه مخلوط کن یا گوشت کوب خود را خاموش کرده و تمام محتویات را داخل یک ظرف بریزید. روی محتویات را با یک دستمال کاغذی بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه استراحت دهید. نباید ظرف را تکان دهید. در این مرحله وجود روغن زیتون را با چشم خود خواهید دید. در ادامه نیاز است که یک صافی را روی کاسه گذاشته و در داخل صافی یک تکه پارچه یا تور با حفره‌های بسیار کوچک قرار دهید. حالا زیتون له شده را داخل پارچه یا تور ریخته و آن را از گوش‌ها جمع کنید و به سمت مرکز آورید و در پایان آن را گره بزنید.

در ادامه یک جسم سنگین مانند سنگ را روی آن قرار دهید تا آب و روغن موجود در پوره زیتون تفکیک شوند. این مرحله حدوداً نیم ساعت طول می‌کشد تا روغن زیتون کاملاً از تفاله خارج شود. در نهایت مایعی که به دست می‌آید مخلوطی از آب و روغن زیتون است که شما باید برای روغن گیری یا جدا کردن روغن از آب محلول حاصله را در داخل یک ظرف شیشه‌ای ریخته و به کمک یک سرنگ تمیز، روغن زیتونی که بالاتر از آب قرار گرفته را خارج کنید.

روغن زیتون خانگی شما آماده شده و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. این روغن زیتون با بهترین روغن زیتون رودبار کیفیت برتر کشور محسوب می‌شود برابری می‌کند؛ اما به دلیل نحوه روغن گیری نسبتاً سختی که گفته شد معمولاً افراد برای خرید روغن زیتون رودبار از یک فروشگاه معتبر اینترنتی مانند فروشگاه زیتون ۰۱۳ خرید می‌کنند.

نکات مهم در روغن گیری زیتون در خانه

  • هیچ وقت روغن زیتون را در معرض نور و حرارت قرار ندهید؛ زیرا باعث آسیب دیدن طعم و ماندگاری محصول می‌شود.
  • بهتر است روغن زیتون را در ظرف‌های رنگی یا مات در جاهای تاریک، خنک و خشک نگهداری کنید.
  • شما می‌توانید از روغن زیتون دسترنج خودتان برای پخت و پز استفاده کنید.
  • استفاده این روغن زیتون برای سالاد و غذاهای سرد پیشنهاد فوق العاده‌ای است.
  • کیفیت روغن گیری در خانه بالاتر از کیفیت روغن گیری در کارخانه است، اما تفاوت چندانی ندارد.
  • هرچه زیتون استفاده شده برای روغن گیری جوان‌تر و کال باشد، مزه روغن زیتون تندتر می‌شود.

هر یک لیتر روغن زیتون از چند کیلو زیتون به دست می‌آید؟

اگر می‌خواهید بدانید که هر یک کیلوگرم زیتون چه مقدار روغن زیتون به شما تحویل می‌دهد باید بگویم که این بستگی به نوع زیتون شما دارد. معمولاً نامرغوب‌ترین زیتون برای روغن گیری حدود ۷ درصد روغن تحویل می‌دهد و بهترین کیفیت زیتون رودبار هم از آن نوع محسوب می‌شود می‌تواند تا ۲۲ درصد روغن زیتون اصل فرابکر به شما تحویل دهد.

پس اگر شما مقدار معینی زیتون خوب و مرغوب در اختیار داشته باشید برای داشتن یک لیتر روغن زیتون اصل فرابکر باید ۵ کیلوگرم از زیتون مرغوب خود را کنار بگذارید.

جمع بندی

امروزه با پیشرفت علم و افزایش دستگاه‌های صنعتی، نحوه روغن گیری سنتی نیز تغییر کرده و افراد و مالکان باغات زیتون برای روغن گیری به کارخانه‌های روغن کشی جهت تهیه روغن زیتون مراجعه می‌کنند. البته هنوز هم افرادی هستند که به صورت سنتی از زیتون روغن ارگانیک می‌گیرند و سنت‌ها را زنده نگه می‌دارند که البته این بسیار عالی است.

برای اطلاع از قیمت روغن زیتون اصل رودبار به این بخش از وب سایت زیتون ۰۱۳ به نشانی olive013.ir مراجعه کنید.

[ad_2]
طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

افزایش لایک و فالور اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *