آمار جدید از میزان فروش روزانه نفت ایران به چین


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، بلومبرگ روز دوشنبه در گزارشی مدعی شد ایران که “به علت تحریم‌های غرب گزینه های کمی برای صادرات نفت خام خود دارد” برای رقابت با روسیه در بازار چین مجبور به افزایش تخفیف شده است.

در این گزارش آمده است: در عین حال، صادرات روسیه به چین در ماه مه رکورد زد و از عربستان سعودی که بزرگترین تامین کننده نفت خام چین بود پیشی گرفت.

به گفته شرکت مشاوره‌ای اف‌جی‌ای FGE، نفت خام اورال روسیه جایگزین بخشی از صادرات نفت ایران به چین شده است.

واندانا هاری، بنیانگذار مؤسسه واندا اینسایتس Vanda Insights در سنگاپور، به بلومبرگ گفت: تنها رقابتی که بین محموله‌های نفتی ایران و روسیه وجود دارد ممکن است باعث شود آنها سر از چین دربیاورند که کاملاً به نفع پکن خواهد بود.

وی افزود: این احتمالاً تولیدکنندگان در منطقه خلیج فارس را ناآرام می کند، چرا که بازارهای ارزشمند آنها توسط نفت خام دارای تخفیف شدید تسخیر شده است.

داده های رسمی دولت چین نشان می‌دهد از پایان سال 2020 تنها سه ماه این کشور از ایران واردات نفت داشته که دو تای آن مربوط به ژانویه و می گذشته بوده است.

با این حال، ارقام شرکت تحلیلی کپلر Kpler حاکی از جریان ثابت بیش از 700000 بشکه نفت در روز در ماه های می و ژوئن است.

معامله گران به بلومبرگ گفتند که قیمت نفت ایران «حدود 10 دلار در هر بشکه زیر قیمت آتی برنت است تا با محموله های اورال برابری کند» که قرار است ماه آینده وارد چین شود. برای مقایسه این تخفیف قبل از ماه فوریه حدود 4 تا 5 دلار بود.

تاجران توضیح دادند که نفت خام اسپوی ESPO روسیه با سولفور کمتر و کیفیت بیشتر، از نفت ایران گران‌تر است، اگرچه هنوز هم ارزان‌تر از بشکه‌های مشابه از دیگر کشورهای خاورمیانه است.

خرید زعفران

نیازمندی های جزیره قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *