تلاش های نتانیاهو برای سرکوب دشمنان داخلی

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه العربی الجدید در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد بحران سیاسی و حزبی اسرائیل که اکنون گریبان‌گیر این رژیم شده است از مدت ها پیش به دلیل اختلافات ایدئولوژیک و تضادهای مذهبی و اجتماعی وجود داشته است، اما واقعیت و ریشه آن کاملاً متفاوت است و در حقیقت این بحران با تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برای فرار از محاکمه به اتهام فساد و رشوه خواری و اعلام انحلال دولت چهارم خود در ۲۴ دسامبر سال ۲۰۱۸ آغاز شد و دشمنی های شخصی و تسویه حساب با نتانیاهو از سوی افرادی که از سه دهه پیش به عنوان دستیار وی مسیر سیاسی خود را آغاز کردند این بحران را عمیق تر کرد.

در این گزارش آمده است: تصمیم نتانیاهو در ۲۶ دسامبر برای برگزاری انتخابات جدید در حالی اتخاذ شد که ائتلاف دولتی اش برای اولین بار با بحران جدی با آویگدور لیبرمن، هم پیمان تاریخی اش و رئیس حزب “اسرائیل خانه ما” مواجه شد و لیبرمن به دلیل اختلافاتش با نتانیاهو در ماه نوامبر از ائتلاف دولتی کنار کشید، البته در واقع تصمیم نتانیاهو در راستای انگیزه های شخصی بود.

در ادامه این گزارش آمده است: این مساله به تصمیم پلیس رژیم صهیونیستی و دادستانی کل مربوط می شود، آن ها تحقیقاتی جنایی علیه نتانیاهو و همسرش ساره به اتهام فساد و رشوه خواری باز کردند از جمله اینکه نتانیاهو و همسرش به طور غیرقانونی هدایایی از افراد ثروتمند دریافت کرده بودند و اینکه وی تلاش کرده است تا با نونی موزیس، ناشر روزنامه “یدیعوت آحارانوت” معامله ای منعقد کند مبنی بر اینکه شیلدون ادلسون، مالک روزنامه “یسرائیل هیوم” را قانع کند تا هفته نامه مجانی منتشر نکند و به منافع مالی یدیعوت آحارانوت آسیب وارد نکند. نتانیاهو همچنین به انعقاد معاملات مشابه با آرنون میلشن، مالک سایت “واللا” در آن زمان متهم است و  نیز شک و شبهه هایی در خصوص دست داشتن وی و یکی از نزدیکانش در معامله ای درخصوص زیردریایی ها با آلمان وجود دارد.

در این گزارش آمده است: نتانیاهو از مبارزات انتخاباتی که در ۹ آوریل ۲۰۱۹ برگزار شد، برای تضعیف مشروعیت پلیس و دادستانی کل بهره برد، او وارد یک نبرد انتخاباتی تحریک آمیز علیه دشمنان خود شد و از هیچ چیزی دریغ نکرد اما در نهایت نتیجه این انتخابات تقریبا برابر شد و بعد از اینکه لیبرمن به حزب مخالف پیوست و هرگونه دولتی به ریاست نتانیاهو را وتو کرد، ائتلاف دولتی تشکیل نشد. با وجود اینکه حزب نتانیاهو برتری عددی نسبت به احزاب دیگر داشت اما اقدام لیبرمن منجر به منحل شدن کنست و برگزاری دوباره انتخابات در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹ شد. در انتخابات دومی که در همان سال برگزار شد تقریبا همان نتایج بار دیگر تکرار شد بنابراین رژیم صهیونیستی ناچار شد که سومین انتخابات را برگزار کند.

در دوم مارس ۲۰۲۰ سومین انتخابات رژیم صهیونیستی برگزار شد اما این بار اتفاق بی سابقه ای رخ داد و ایمن عوده، رئیس لیست مشترک احزاب عربی اعلام کرد که این بار آماده مشارکت در ائتلاف دولتی است. در نتیجه این انتخابات، دولت مشترکی به ریاست نتانیاهو و گانتس تشکیل شد اما عمر این دولت تنها یک سال و اندی بود، این دولت در ۱۶ مارس ۲۰۲۰ روی کار آمد و عمر آن در ۶ آوریل ۲۰۲۱ به پایان رسید.

در این گزارش آمده است: در مارس ۲۰۲۱ انتخابات چهارم رژیم صهیونیستی برگزار شد، در این انتخابات بنت و شریک سیاسی او در حزب “یمینا” آیلت شاکید به طور آشکار با بقای نتانیاهو در دولت مخالفت کردند و در نهایت یک ائتلاف دولتی ۸ حزبی تشکیل شد و دولت جدید به ریاست نفتالی بنت تشکیل شد. دولت بنت با این ترکیب برای اولین بار توانست نتانیاهو را از ریاست کنار بزند؛ اما اعتماد دولت جدید به یک حزب اسلامی و یک حزب چپ گرا یعنی “میرتس” شرایط را برای نتانیاهو مهیا کرد تا این ائتلاف را منهدم کند و در مشروعیت یهودی و صهیونیستی آن شک و شبهه وارد کند.

به گزارش ایسنا، در نتیجه تلاش های نتانیاهو نمایندگان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) امروز (چهارشنبه) در مرحله مقدماتی بر سر لایحه انحلال پارلمان به این لایحه رای مثبت دادند.

طبق گزارش رویترز شمار آرای مثبت ۱۱۰ رای بوده است.

انحلال کنست اولین گام به سمت پنجمین انتخابات سراسری طی حدود چهار سال گذشته است.

لایحه انحلال کنست پس از مرحله مقدماتی، فردا پنجشنبه در بررسی نخست و روز دوشنبه آینده نیز در بررسی دوم و سوم به رای گذاشته خواهد شد.

[ad_2]

خرید زعفران

نیازمندی های جزیره قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *