مرد مناظره‌های ۹۶، رای‌دهندگان را قانع می‌کند؟

[ad_1]

روزنامه همدلی: اصول‌گرایان ترکیب شلوغی برای انتخابات 1400 دارند، در مقابل ‌اصلاح‌طلبان هم نگران کسب رأی هستند و هم‌ نمی‌دانند چه کسی را برای انتخابات معرفی کنند که بتواند تأیید صلاحیت شود. در این شرایط گمانه‌زنی درباره چهره‌های میانه‌رو قوت گرفته است. بیشتر از همه نام علی لاریجانی در میان محافل سیاسی مطرح است.

یک عده از ‌اصلاح‌طلبان می‌گویند او هیچ هماهنگی با شعارهای اصلاح‌طلبی ندارد، در عین حال یک عده هم می‌گویند او فرصت خوبی است تا ‌اصلاح‌طلبان بتوانند در انتخابات 1400 پیروز میدان شوند. در مقابل این جریان حالا نام اسحاق جهانگیری هم شنیده می‌شود. او که به عنوان یک چهره اصلاح‌طلب شناخته می‌شود از همان روزهای اول انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل یک گزینه جدی برای این دوره محسوب می‌شد. بنا به گفته‌های مختلف تا همین چندی پیش هم گمانه‌زنی‌هایی از حضور او در انتخابات 1400 وجود داشت، اما گویا به تازگی شرایط فرق کرده و جهانگیری تصمیمات تازه‌ای گرفته است؛ حالا همین باعث شده تا برخی رسماً از او دعوت کنند وارد عرصه شود.

دیروز محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای درباره موقعیت جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «‌اصلاح‌طلبان مقابل یک دوگانه‌ای قرار دارند و آن این‌که یا به طور کلی از انتخابات کنار بکشند یا این‌که در انتخابات حضور پیدا کنند صرف نظر از آنکه پیروز شوند یا خیر. بخش تندرو جریان اصلاح‌طلب معتقد است وقتی این جریان هیچ امکانی برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری ندارد، نباید به صحنه رقابت وارد شود، اما در مقابل معتدلین جریان اصلاحات نظر دیگری دارند، آنها خود را متعهد به کشور و نظام می‌دانند و می‌گویند اگر از انتخابات قهر کنیم، به معنی جدا شدن از نظام سیاسی تلقی می‌شود که هم از نگاه نظام و هم از نگاه مردم امر ناپسندی است.» ‌اصلاح‌طلبان برنامه دارند تا با تشکیل نهاد اجماع‌ساز جدید این بحث‌ها را خاتمه دهند و یک تصمیم مشخص برای انتخابات 1400 بگیرند. پیش از این می‌گفتند تا نیمه‌های دی ماه به نتیجه می‌رسند، ولی شواهد نشان می‌دهد که احتمالا باید بیشتر منتظر ماند.

مهاجری همچنین گفته: «البته موضوع تأیید صلاحیت نامزد ‌اصلاح‌طلب هم مطرح است که آن در اولویت‌های بعدی تصمیم‌گیری درباره مباحث انتخاباتی قرار دارد. ‌اصلاح‌طلبان در جلب آرای خاموش و خاکستری به مراتب موفق‌تر از اصول‌گراها هستند و همیشه نیز این مسئله را ثابت کرده‌‌اند. با توجه به این‌که امکان تکرار این اتفاق وجود دارد، عقل سیاسی حکم می‌کند که آنها فضای رقابت را رها نکنند. شخصا به آقای جهانگیری علاقه‌مندم و خیلی دوست دارم او کاندیدای جریان اصلاحات شود.

آقای جهانگیری وقتی وزیر صنایع بود از جمله وزرای موفق کابینه محسوب می‌شد. آقای جهانگیری با آنکه عضو حزب کارگزاران است اما در بین ‌اصلاح‌طلبان از مدیران عملیاتی، سالم، صادق و صالح به شمار می‌آید. اگر واقعا ‌اصلاح‌طلبان عقل‌شان برسد روی آقای جهانگیری توافق می‌کنند.» مهاجری در حالی اسم جهانگیری را مطرح می‌کند که برخی منابع خبری چندی پیش گزارش دادند که او از شرکت در انتخابات کاملا منصرف شده و حتی تشکیلاتی هم که قرار بوده برای انتخابات 1400 راه‌‌اندازی کند به طور کامل جمع کرده است.

با این حال مهاجری گفته: «آقای جهانگیری نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، چون از بخش معتدل جریان اصلاحات است. هیچ وقت آقای جهانگیری تندروی سیاسی نداشته؛ البته معتقدم در ۸ سال دولت آقای روحانی نسبت به آقای جهانگیری جفا شد، به این معنا که از توانمندی‌های آقای جهانگیری در حوزه اقتصادی استفاده نشد. شاید اگر تیم اقتصادی آقای روحانی در اختیار آقای جهانگیری می‌بود توفیقاتش خیلی بیشتر از وضعیت فعلی می‌شد.» اشاره او به سال‌های اخیر و مسئله ارز دولتی است که به دلار جهانگیری معروف شد. بعد از وقوع بحران اقتصادی در ایران دولت ارز دولتی را با نرخ 4200تومان برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داد که به گفته برخی این تصمیم با اصرار جهانگیری اتخاذ شده بود. بعد از این هر مشکلی در اجرای این طرح پیش آمد آن را به نام جهانگیری نوشتند. در عین حال برخی منابع گفتند که جهانگیری از تصمیمات اقتصادی کنار گذاشته شد و مانند دولت اول روحانی در تصمیمات سیاسی نیز نقش جدی نداشت.

حالا مهاجری توضیح داده: «آقای جهانگیری فردی پرکار و از مدیران کارکشته اقتصادی است، او جاذبه بالایی دارد منتها الان کار او بسیار برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سخت است، چون خیلی در دولت آقای روحانی از توانمندی‌های او استفاده نشد و الان اگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود کسانی که در ستادهای انتخاباتی دیگر نامزدها هستند حتی برخی اصلاح‌طلبان به او انتقاد کنند که «در همین دولت آقای روحانی چه کردی که حالا می‌خواهی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شوی؟»، در این صورت آقای جهانگیری در یک دو راهی قرار می‌گیرد چون یا باید به دولت آقای روحانی حمله کند که از او پذیرفته‌ نمی‌شود یا باید سکوت در پیش گیرد -که به نظر می‌رسد همین کار را انجام دهد- که این هم به نفعش نخواهد شد.آقای جهانگیری نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود ولو این‌که از همین الان بداند تأییدصلاحیت‌ نمی‌شود. البته احتمال آنکه آقای جهانگیری تأییدصلاحیت نشود را ضعیف می‌دانم. او نامزد می‌شود تا نشان دهد ‌اصلاح‌طلبان همچنان پای کار موضوع «انتخابات» در کشور هستند. یعنی تنها راه حل گشایش سیاسی در کشور را صندوق رأی می‌بینند.»

بدون تردید هزینه‌هایی که عملکرد دولت روحانی در کارنامه جهانگیری وارد می‌کند، او را برای حضور در انتخابات آینده با دشواری روبه‌رو خواهد کرد و چناچه جهانگیری دوباره تصمیم بگیرد وارد میدان شود مسلما مسیر برای او هموار نیست، چرا که بسیاری معتقدند دولت سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است و از آنجایی که جهانگیری از اعضای دولت محسوب می‌شود‌ نمی‌تواند در انتخابات نظر مردم را به خود جلب کند. همزمان با این که ‌اصلاح‌طلبان هنوز به تصمیم خاصی نرسیده‌‌اند، ‌در مقابل اصول‌گرایان رسما وارد فاز اجرایی انتخابات شده‌‌اند. دیروز یک چهره سیاسی از کاندیداتوری قطعی محمدباقر قالیباف سخن گفته است. جواد آرین‌منش، فعال سیاسی اصول‌گرا ضمن اشاره به بحث‌ها و تحرکاتی که پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد، اظهار کرد: «با توجه به بحث‌ها و فعالیت‌ها به نظر می‌رسد که آقای قالیباف قطعا جزو گزینه‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود. حرکت‌هایی که آقای قالیباف در این ماه‌های اخیر داشته و انتقاداتی که به دولت وارد کرده و مکررا ضعف کشور را ناشی از مدیریت اجرایی دانسته و همچنین این‌که راهکار حل مشکلات را تحول در مدیریت عنوان می‌کند، همگی نشان‌دهنده این است که وی یکی از گزینه‌های انتخابات پیش رو است. »

نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس ادامه داد: «اما بحثی که در حال حاضر در این خصوص وجود دارد این است که آیا جریان‌های اصول‌گرا بر روی نامزدی آقای قالیباف به یک اتفاق نظر خواهند رسید یا خیر. آقای رئیسی نیز جزو گزینه‌های انتخابات ۱۴۰۰ بود که با اظهاراتی که تاکنون داشته است، احتمال نامزد شدنش هر روز کمرنگ‌تر می‌شود. بعد از آقای رئیسی قاعدتا یکی از گزینه‌های اصلی آقای قالیباف است که دارای سوابق اجرایی متعددی است و جزو افرادی هم هست که قاعدتا شورای نگهبان او را تایید صلاحیت خواهد کرد. بنابراین دور از ذهن نیست که از بین نمایندگان مجلس، گزینه اول برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آقای قالیباف باشد.»

[ad_2]
طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *