مذاکرات سوریه و عربستان به آینده موکول شد


به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از فارس، منابع خبری گزارش داده‌اند رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی برای دیدار با همتای سوریه‌ای خود به دمشق سفر کرده است.

روزنامه گاردین گزارش داده رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی برای اولین بار از زمان آغاز جنگ سوریه به دمشق سفر کرده و با همتای سوریه‌ای خود دیدار کرده است. 

این روزنامه گزارش داده این دیدار که دوشنبه در پایتخت سوریه انجام شده مقدمه‌ای برای آشتی‌جویی قریب‌الوقوع ریاض و دمشق دانسته می‌شود.

 سوریه و عربستان سعودی بعد از آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ روابط خود را قطع کردند، اما مقام‌هایی در ریاض به گاردین گفته‌اند عادی‌سازی روابط میان دو کشور می‌تواند از اندکی بعد از عید فطر آغاز شود.

یک مقام سعودی که خواسته نامش فاش نشود گفت: «برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص انجام شده اما چیزی پیش نرفته است. رویدادها در منطقه تغییر پیدا کرده‌اند و اینها، زمینه‌های گشایش را فراهم آورده‌اند.»

سرپرستی هیئت سعودی را در این سفر «خالد حمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی به عهده داشته است. «علی مملوک» همتای سوریه‌ای حمیدان از طرف سوریه در این دیدار حضور داشت. 

عربستان سعودی از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه با تسلیح گروه‌های تروریستی و معارضان افراطی در تلاش بود دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه را ساقط کند.

این خبر در شرایطی منتشر شده که روز گذشته (دوشنبه) پایگاه «رأی الیوم» گزارشی با محتوایی اندکی متفاوت نسبت به روزنامه گاردین درباره سفر هیأت سعودی به دمشق منتشر کرده بود. 

این وبگاه نوشته بود هیأتی سعودی به ریاست «خالد الحمیدان» با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده است. این وبگاه به نقل از برخی دیپلمات‌ها بلندپایه در دمشق در این خصوص نوشت که هیأت مذکور همچنین دیداری با «علی المملوک» معاون رئیس‌جمهور سوریه در امور امنیتی داشته و دو طرف توافق کرده‌اند که پس از عید فطر دیداری مفصل‌تر داشته باشند.

بر اساس این گزارش، دو طرف به عنوان اولین گام برای بازگرداندن روابط دمشق و ریاض در تمامی زمینه‌ها به حالت عادی، به توافی برای بازگشایی سفارت عربستان سعودی در سوریه دست پیدا کرده‌اند.

منابع یادشده همچنین خبر دادند که هیأت سعودی به طرف سوری گفته است که ریاض از بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب و حضور این کشور در اجلاس سران کشورهای عربی که قرار است در الجزایر برگزار شود، استقبال می‌کند.

رأی الیوم در بخش دیگری از این گزارش اشاره کرد که منابع مذکور جزئیات بیشتری در ارتباط با این دیدار ارائه نکردند؛اما این گفت‌و‌گو را «ثمربخش» خوانده‌اند و در عین حال، گفته‌اند که این گام سردی روابط دو طرف را از بین برده است.

پس از آزادسازی عمده خاک سوریه از اشغال تروریست‌ها و قطعی شدن عدم سقوط دولت سوریه، بسیاری از کشورهای عربی برای برقراری روابط دیپلماتیک با دمشق ابراز تمایل کرده‌اند.

دولت امارات در ششم دی ۱۳۹۷، سفارت خود را در سوریه بازگشایی کرد. یک هفته پس از آن نیز بحرین دست به اقدام مشابه زد. در ۱۴ مهر ۱۳۹۹ نیز سفیر عمان استوارنامه خود را تقدیم «ولی معلم» وزیر خارجه فقید سوریه کرد.

خرید لایک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *