طرز تهیه مسقطی انار؛ خوشمزه‌ی پاییزی


مجله افق‌کوروش: مسقطی یک دسر بسیار خوشمزه و ساده است که هم در ایران و هم در ترکیه طرفداران زیادی دارد. مسقطی که عموما دسری کش‌دار و ژله‌ای است را هم به عنوان دسر و هم در کنار چای مصرف می‌کنند. اصالت مسقطی در ایران به شهرستان لار در استان فارس برمی‌گردد و از همین رو مسقطی لاری خوشمزه به یکی از لذیذترین و مهم‌ترین سوغاتی‌های شهر شیراز تبدیل شده است.

طرز تهیه مسقطی انار خوشمزه برای شب یلدا

اضافه کردن هر عطر و طعمی به این مسقطی می‌تواند آن را به گونه‌ای متفاوت و جذاب تبدیل کند. یکی از بهترین ایده‌ها برای درست کردن این دسر خوشمزه، مسقطی انار شب یلدا است که می‌تواند زینت بخش سفره شب یلدای شما باشد. در این مقاله می‌توانید با طرز تهیه مسقطی انار به عنوان دسر و شیرینی شب یلدا را در این مطلب بخوانید.

مواد لازم

  • آب انار تازه: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • انار دون شده: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نشاسته گندم: ۳ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
  • کره: نصف قاشق چای خوری
  • انار برای تزئین: ۱ قاشق غذاخوری
  • پسته یا خلال پسته یا هرنوع مغز: به مقدار لازم (اختیاری)

طرز تهیه مسقطی انار خوشمزه برای شب یلدا

طرز تهیه مسقطی انار خوشمزه برای شب یلدا

طرز تهیه

مرحله اول: طرز تهیه مسقطی انار به این صورت است که ابتدا نشاسته گندم را با مقداری آب سرد ترکیب کنید. بعد برای اینکه محلول شفاف و یک دستی داشته باشید، ترکیب آب و نشاسته را از یک صافی یا الک عبور دهید. یک ماهیتابه را روی گاز قرار دهید و سپس آب انار و مخلوط نشاسته و آب را به آن اضافه کنید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید و مدام روی حرارت هم می‌زنیم تا شکر به تدریج در مواد حل شود.

مرحله دوم: در این مرحله از طرز تهیه مسقطی انار باید حرارت را ملایم کنید و مواد را به طور مرتب هم بزنید. بعد از مدتی مواد شروع به غلیظ شدن می‌کند. در این مرحله هم زدن مسقطی اهمیت زیادی دارد و اگر درست هم نزنید، ممکن است مواد گلوله شود.

طرز تهیه مسقطی انار خوشمزه برای شب یلدا

مرحله سوم: زمانی که بعد از حدود نیم ساعت از طرز تهیه مسقطی انار مواد غلیظ شد و حالتی فرنی مانند به خود گرفت، گلاب را به آن اضافه می‌کنیم. معمولاً در مسقطی از گلاب استفاده می‌شود، اما اگر از عطر گلاب خوشتان نمی‌آید، می‌توانید آن را حذف کنید. بعد از اضافه کردن گلاب به این دسر شب یلدا با انار باید دوباره مواد را روی حرارت هم بزنید تا غلیظ شود.

مرحله چهارم: برای طرز تهیه مسقطی انار باید مواد را آن قدر هم بزنید که سفت شوند و هم زدن آن کمی سخت شود. بعد از اضافه کردن گلاب و زمانی که دسر کمی سفت‌تر شد، کره را به آن اضافه می‌کنید و باز هم می‌زنید. دسر شما زمانی آماده است که وقتی یک قاشق از مواد را برمی‌دارید، موقع ریختن نباید به راحتی پایین بریزد.

تقریباً ۱ ساعت طول می‌کشد تا دسر مسقطی انار شب یلدا به این غلظت برسد. بعد از آن باید زیر ماهیتابه را خاموش کنید. برای درست کردن این مسقطی هم می‌توانید آن را به صورت قالبی آماده کنید و هم مسقطی‌های لقمه‌ای کوچک تهیه نمایید. از آن‌جایی که مسقطی انار شب یلدا کمی سفت است برای اینکه راحت‌تر بتوانید مواد را داخل قالب بریزید، می‌توانید از یک قیف پلاستیکی یک بار مصرف استفاده کنید.

طرز تهیه مسقطی انار خوشمزه برای شب یلدا

مرحله پنجم: بهتر است قبل از ریختن مسقطی داخل قالب کمی اطراف آن را چرب کنید. سپس مواد را داخل قیف پلاستیک بریزید و بعد قالب‌های کوچک یا بزرگی که مد نظرتان است را با دقت پر کنید. در انتها بعد از پر کردن مواد داخل قالب با یک چاقو سطح دسر را صاف کنید. بعد از پر کردن قالب باید آن‌ها را برای حدود ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شوند و خودشان را بگیرند و سپس به اشکال دلخواه برش بزنید. در انتها می‌توانید مسقطی خود را با دانه‌های انار یا خلال پسته تزئین کنید. می‌تواند بعد از آماده شدن مسقطی و قبل از اینکه آن را داخل قالب بیزید، از دانه‌های انار یا پسته نیز هم در آن استفاده کنید.


تبلیغ شما اینجا! با ما تماس بگیرید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *