سرانجام آرزوی احداث دریاچه در دل کویر


خراسان: شاید تا قبل از سال 98 کسی باورش نمی شد که بتوان دریاچه ای در کویر لوت داشت. حتی مارکوپولو هم در سفرنامه مشهور خود از این کویر به عنوان یک بیابان لم‌یزرع یاد می کند اما برخی گزارش ها نشان می دهد که این روزها این کویر، صاحب جوان ترین دریاچه کشور شده که توانسته به وضعیت گردشگری این منطقه سامان دهد و حتی باعث تغییر زیست بوم منطقه شود و به همین دلیل مردم منطقه به آن معجزه کویر لقب دادند. امروز درباره این دریاچه جوان و راه های حفظ آن که موافقان و مخالفانی دارد، نوشته ایم.

تاریخچه دریاچه

بهار سال 1398 بود که باران های سیل آسا شروع به باریدن کرد و باعث طغیان رودخانه شور شد که از ارتفاعات استان خراسان جنوبی سرچشمه می‌گیرد. بر اثر این طغیان سیلابی در بهار سال ۱۳۹۸ در استان کرمان رخ داد که در کنار خسارت هایی که زد باعث ایجاد این دریاچه طبیعی و زیبا به وسعت ۶۰ هکتار با عمق ۵ تا ۶ متر در دل کویر شد.

آرزوی دریاچه در دل کویر

هرچند دریاچه کویر لوت هنوز دو ساله هم نشده اما سایت مشرق روز گذشته در گزارشی از آرزوی 60 سال پیش برخی برای داشتن دریاچه ای در دل کویر نوشته است. در این گزارش به نقل از پروفسور «پرویز کردوانی» جغرافی دان و پدر کویرشناسی ایران آمده در حوالی دهه 40 فردی به نام «هومان فرزاد» پیشنهاد انتقال آب از دریاهای ایران به گودترین نقاط ایران یعنی جازموریان، بیابان لوت و دشت کویر را داد.

ادامه حیات یا مرگ معجزه کویر؟

او می گفت آب از خلیج فارس پمپاژ کنیم و بیاوریم در بیابان لوت، جازموریان و دشت کویر خالی کنیم. در این صورت سه تا دریاچه در می‌آید و همان طور که بارندگی شمال از دریای خزر است؛ این جا هم این قدر بارندگی می‌شود که باید با کشتی به قم برویم.

مخالفت ها از همان سال های دور

البته پروفسور کردوانی با این طرح مخالفت کرده و همان زمان گفته: «بارندگی شمال تنها از برکت دریای خزر نیست. اگر فقط به خاطر دریا بود، باید میزان بارندگی دور تا دور دریای خزر یکسان باشد. در حالی که بندر انزلی ۲۰۰۰ میلی متر و در ترکمنستان کمتر از ۱۰۰ میلی متر بارندگی دارد.»

حالا چه باید کرد

این دریاچه که به گفته رئیس پایگاه جهانی لوت باعث رونق گردشگری در استان کرمان شده حتی پرندگان مهاجر را نیز به خود جذب کرده و به گفته محلی ها باعث کاهش دما در اطراف دریاچه شده است. همچنین بسیاری از کارشناسان معتقدند این دریاچه یکی از زیباترین پدیده های عصر جدید در استان کرمان و حتی گردشگری ایران و جهان محسوب می شود که باید به گردشگران جهان معرفی و برای حفظ آن تلاش شود چون در صورت رها سازی این دریاچه خیلی زود در دمای بالای کویر تبخیر و دوباره به همان بیابان لم یزرع تبدیل می شود.


طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *