خطرات اندروید در نیمه شب یا چرا اندروید ترس ندارد!


برترین‌ها: عدم دسترسی دانش آموزان برخی از مناطق شهری و به ویژه مناطق روستایی به اینترنت و عدم دسترسی اولیای دانش آموزان به گوشی هوشمند و نداشتن توان مالی کافی برای خرید آن از مهمترین مشکلاتی است که در آموزش از طریق فضای مجازی با آن رو به رو هستیم.

نمایندگان مجلس در طرحی با عنوان «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی»، فعالیت شبکه‌های اجتماعی را مشروط به تایید یک هیات ساماندهی و نظارت کرده‌اند و خواستار احراز هویت کاربران اینترنت شده‌اند. برخی می‌گویند تصویب این طرح احتمالا باعث مسدود شدن همه پیام‌رسان‌های خارجی می‌شود.

هیچ، سهم دانش‌آموزان روستایی از آموزش مجازی

فاطمه محمدبیگی از نمایندگان مجلس کنونی روز گذشته اظهار داشت: من مادر سه فرزند هستم. امروز آن‌ها را به مدرسه بردم و به من گفتند فرزندانم باید در سامانه «شاد» ثبت‌نام کنیم. تا امروز اجازه نداده بودم فرزندانم با فضای «اندروید» آشنا شوند؛ به این دلیل که فکر می‌کنم برای سلامت روحی و اخلاقی‌شان لازم نیست وارد فضای «اندروید» شوند. اما حالا نگرانم که نکند فرزند من در فضای اندروید وارد اینترنت شود و محتوای مستهجن ببیند.


اندروید چیست و آیا باید از آن ترسید؟

Android به زبان ساده سیستم عاملی است برای دستگاه‌های موبایل و گوشی‌های هوشمند که توسط بیش از ۳۰ کمپانی معروف پشتیبانی می‌شود. آندروید اوپن سورس است و توسعه دهندگان می‌توانند با استفاده از Android SDK برنامه‌های مختلفی برای این سیستم عامل بنویسند. در واقع آندروید بستری را فراهم می‌کند تا برنامه نویسان بتوانند هرچه سریعتر و بهتر برنامه‌هایی بسازند که از تمام ویژگی‌های یک گوشی هوشمند استفاده کند. آندروید به معنای واقعی “ باز” (Open) است، یعنی برنامه نویس می‌تواند از تمام قدرت یک تلفن همراه استفاده کند. آندروید امکان استفاده از توابع داخلی گوشی موبایل همچون شماره گیری، فرستادن SMS یا استفاده از دوربین گوشی را به برنامه نویسان می‌دهد تا بتوانند اپلیکیشن‌های قدرتمند و کاربردی برای کاربران بسازند.

تمام برنامه‌ها برای آندروید یکی اند. آندروید فرقی میان یک برنامه third-party و توابع هسته سیستم عامل در اجرا نمی‌گذارد و هر دو می‌توانند دسترسی مساوی به قابلیت‌های گوشی داشته باشند. گوشی‌هایی که سیستم عامل آندروید را خواهند داشت به کاربرشان اجازه می‌دهند تا از تمام قابلیت‌های یک گوشی هوشمند بهره ببرند. کاربران این گوشی‌ها به معنای واقعی می‌توانند دستگاه خود را بر اساس سلیقه‌ی خود تغییر دهند و محیط سیستم عامل گوشی خود را سفارشی و شخصی سازی کنند. حتی کاربران می‌توانند برای گوشی تعیین کنند که عکس هایشان با چه برنامه‌ای باز شود.


ارزیابی وضعیت آموزش الکترونیکی کشور 

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته با حضور مجازی در برنامه «یک روز تازه» درباره ارایه اینترنت رایگان به دانش‌آموزان اظهار کرد: کار‌های اینترنت رایگان برای ارائه آموزش مجازی به دانش‌آموزان از روز گذشته ۱۵ شهریور آغاز شده است و دیشب نیز شرکت ایرانسل اطلاعیه‎‌ای درباره نحوه عملکردش را منتشر کرد و برنامه‌هایش برای اجرای بسته‌های آموزشی به اطلاع مشترکان رساند.

هیچ، سهم دانش‌آموزان روستایی از آموزش مجازی

وی ادامه داد: اینترنت رایگان شامل مجموعه سایت‌هایی که از سوی وزارت آموزش‌وپرورش تعیین شده و یک بسته ماهانه برای دانش‌آموزان است نام این بسته را «شاد» می‌گذاریم، اما فقط مشمول استفاده از «شاد» نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری تصریح کرد: طی دو سه روز آینده جزئیات ارائه این بسته رایگان و نحوه نام‌نویسی را اعلام می‌کنیم.

آذری جهرمی درباره ارائه بسته‌های اینترنتی رایگان به معلمان نیز توضیح داد: یک معلم در یک کلاس معمولاً دارای ۳۰ تا ۴۰ دانش‌آموز است که مصرف اینترنت برای وی بالا می‌رود؛ بنابراین از فروردین ماه بسته اینترنتی ۲۰ گیگی سه ماهه به آن‌ها ارائه کردیم.

وی تصریح کرد: برای اینترنت معلمان دو اقدام اساسی انجام شد، همه مدارس در سراسر کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و بنابراین استفاده از اینترنت در این شبکه رایگان است؛ روز گذشته مصرف اینترنت ۵ گیگابیت بود به نسبت آنچه برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم ناچیز بود، اما برای روز اول شروع خوبی بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بسته اینترنتی که فروردین ماه به ۶۰۰ هزار نفر از معلمان ارائه کردیم را تمدید می‌کنیم که تا آن‌ها هزینه‌ای برای آموزش مجازی پرداخت نکنند.


وضعیت آموزش الکترونیکی در عرصه جهانی

سال ۲۰۱۹ بود که مدیرعامل اپراتور مخابراتی تی-موبایل ایالات متحده وعده اینترنت رایگان برای ۱۰ میلیون منزل در این کشور و برای دانش‌آموزان کم بضاعت را داد. حالا این کمپانی جزئیات نحوه استفاده از این امکان را تشریح کرده است.

هیچ، سهم دانش‌آموزان روستایی از آموزش مجازی

اپراتور تی-موبایل که چند ماه قبل ابا اپراتور اسپرینت ادغام شده از تخصیص ۱۰ میلیارد دلار در یک دوره ۱۰ ساله تحت برنامه‌ای به نام «Project ۱۰Million» خبر داده است. در ایالات متحده تحت برنامه NSLP قرار است وعده‌های غذایی ارزان یا مجانی در اختیار دانش‌آموزانی قرار می‌گیرد که درآمد خانوادگی محدودی دارند. تی-موبایل هم قصد دارد اینترنت را در اختیار تمامی دانش‌آموزان تحت پوشش این پروژه قرار دهد.

هر اداره آموزش و پرورش منطقه‌ای می‌توانند تقاضای کمک هزینه را ارائه دهد و به این منظور کافی‌است کد پستی دانش‌آموزان را به اشتراک بگذارند تا تی-موبایل صلاحیت آن‌ها برای دریافت خدمات اینترنت رایگان را تایید کند. نگه‌داری از توزیع اینترنت‌های مبتنی بر هات‌اسپات هم بر عهده مدارس خواهد بود و تی-موبایل نیز برای راه‌اندازی و پشتیبانی فنی، کمک‌ها لازم را ارائه می‌کند.

به گفته تی-موبایل، بررسی درخواست مرتبط با هر دانش‌آموز در ابتدا توسط والدین یا مدیران مدارس ارائه می‌شود و چند ساعت طول می‌کشد تا بررسی و تایید شوند. زمانی که با هر درخواست موافقت شود، به هر دانش‌آموز یک هات‌اسپات رایگان و ۱۰۰ گیگابایت ترافیک سالانه تخصیص داده می‌شود. به این ترتیب هر فرد به طور ماهانه حدود ۸ گیگابایت ترافیک سالانه خواهد داشت که برای استفاده در اپلیکیشن زوم برای ارتباط بین دانش‌آموزان چندان هم بالا نیست، اما بخش‌های آموزش و پرورش منطقه‌ای می‌توانند مبلغی معادل با حدود ۵۰۰ دلار به ازای هر دانش‌آموز را به طور سالانه و به عنوان کمک هزینه دریافت کنند تا تخفیف‌هایی روی حجم‌های اینترنت تی-موبایل را به دانش‌آموزان مشمول این پروژه ارائه کنند. در حال حاضر طرح ۱۰۰ گیگابایت ترافیک ماهانه تی-موبایل، ۱۲ دلار قیمت دارد و با پرداخت ۱۵ دلار می‌توان از ترافیک ماهانه رایگان بهره‌مند شد.

البته باید اشاره کرد که تنها در برخی از مناطق آموزش و پرورش‌های در ایالات متحده، آموزش‌ها به شکل آنلاین است، اما ۱۳ مورد از بزرگ‌ترین مناطق قصد دارند آموزش را تنها از طریق آنلاین برگزار کنند. از سوی دیگر تی-موبایل احتمالا قادر به یاری رساندن به تمامی دانش‌آموزان در سراسر کشور نخواهد بود؛ چرا که بر اساس آمار‌ها ۱۶.۹ میلیون کودک به اینترنت مورد نیاز برای کلاس‌های آنلاین دسترسی ندارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *