اتهام‌زنی اسرائیلی علیه ایران/ شوک موشکی به عربستان /رسوایی در برزیل


به گزارش اقتصادنیوز، تصویب بسته حمایتی جو بایدن در مجلس نمایندگان ایالات متحده، اتهام‌زنی اسرائیلی‌ها علیه ایران پیرامون حادثه کشتی باربری در دریای عمان، رسوایی کرونایی در برزیل، صدور مجوز اضطراری برای واکسن جانسون‌اندجانسون توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، سرنگونی موشک بالستیک در ریاض و موج اعتراضات در ناصریه عراق سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

تصویب بسته حمایتی بایدن در مجلس نمایندگان

به گزارش رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا بسته حمایتی جو بایدن برای اقدام در برابر آسیب های ناشی از ویروس کرونا را به تصویب رساند. این بسته حمایتی بالغ بر ۹ / ۱ تریلیون دلار است. با تأیید این بسته که اکنون باید به تصویب سنا برسد، میلیون‌ها نفر از شهروندان و هزاران نهاد تجارتی و آموزشی میلیاردها دلار کمک نقدی دریافت می‌کنند. بسیاری از شهروندان کم‌درآمد از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند می‌شوند.

3

در جلسه رای‌گیری مجلس نمایندگان، ۲۱۹ نماینده به بسته پیشنهادی بایدن رأی موافق دادند و ۲۱۲ نماینده رأی مخالف. اکنون این لایحه اکنون باید برای تصویب نهایی به مجلس سنا ارائه شود و رئیس جمهور از نمایندگان این مجلس تقاضا کرده که هرچه زودتر به آن رأی بدهند.  پس از تصویب بسته پیشنهادی در کنگره بیشتر شهروندان آمریکایی چکی به مبلغ ۱۴۰۰ دلار دریافت می‌کنند.

اتهام اسرائیلی علیه ایران

به گزاش رویترز، مقام‌های اسرائیلی ادعا می‌کنند که کشتی باربری که روز پنجشنبه  در دریای عمان دچار سانحه شد، به احتمال زیاد از سوی جمهوری اسلامی با مین یا موشک مورد حمله قرار گرفته است. در این حمله بدنه کشتی بارکشی از دو جا آسیب دید. در این سانحه که هنوز اسباب آن به دقت معلوم نشده، ضربه جدی به کشتی وارد نیامد و هیچکس از ۲۸ خدمه آن آسیب ندید، اما کشتی ناچار شد برای تعمیر به بندر دبی برود.

09

در همین رابطه بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، مدعی شد ارزیابی اولیه او این است که ایران مسئول انفجار یک کشتی متعلق به اسرائیل در دریای عمان بوده است. او با اشاره به این که «ایران به دنبال ضربه زدن به زیرساخت‌ها و شهروندان اسرائیل است»، گفت که به دلیل نزدیک بودن موقعیت مکانی کشتی به ایران می‌‌توان چنین ارزیابی کرد که «کار ایرانی‌ها بوده است.» وزیر دفاع اسرائیل در عین حال تاکید کرد که این ارزیابی اولیه او است و افزود که هنوز باید تحقیقات دقیق‌تری انجام شود.

رسوایی کرونایی در برزیل

به گزارش دویچه‌وله، بنا به گزارش‌های پراکنده‌ای که با ویدیو همراه است، در برخی از شهرهای برزیل شهروندان در دریافت واکسن کرونا فریب خورده‌اند. این رویداد خشم بسیاری از شهروندان را برانگیخته که در رسانه‌های عمومی و دنیای سایبری بازتابی گسترده یافته است.

1

گفته می‌شود مأمورانی که کار تزریق واکسن را به عهده داشتند، از تزریق کامل و درست دوز واکسن خودداری کرده‌اند. این ظن وجود دارد که آنها یا مقداری از آن را یا برای فروش غیرقانونی و یا برای خویشان و نزدیکان خود نگاه داشته‌اند. در ریودژانیرو پلیس درباره تقلبات و تخلفات احتمالی مشغول تحقیق است.

گفته می‌شود بسیاری از افرادی که واکسن کافی دریافت نکرده‌اند، به دادگستری شکایت برده‌اند. در میان کشورهای جهان برزیل از کشورهایی‌ست که به شدت از ویروس کرونا آسیب دیده است. این در حالی است که ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل به تازگی در اظهاراتی جنجالی خواستار عدم استفاده از ماسک شده است. وی در سخنانی با طرح ادعایی بدون پشتوانه علمی مدعی شد که استفاده از ماسک عوارض جانبی دارد و خواستار عدم استفاده از ماسک برای مقابله با ویروس کرونا شد.

صدور مجوز اضطراری برای جانسون‌اندجانسون

به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده اضطراری از واکسن کووید تولید شرکت جانسون‌اند‌جانسون را صادر کرد. این سومین واکسن کووید-۱۹ است که در آمریکا مجوز می‌گیرد، و بر خلاف دو واکسن ساخت شرکت‌های مدرنا و فایزر که در دو مرحله تزریق می‌شوند، تک‌دُزی است.

4

سازمان غذا و داروی آمریکا گفت که واکسن جانسون‌اندجانسون در جلوگیری از ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹، از جمله انواع نوظهور ویروس، بسیار موثر است. آزمایش‌های بالینی واکسن جانسون‌اندجانسون رود حدود ۴۴ هزار نفر صورت گرفته ‌و نتایج ‌نشان می‌دهد که در ایالات متحده در جلوگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری، حدود ۸۶ درصد موثر بوده، در آفریقای جنوبی حدود ۸۲ درصد اثرگذار بوده، و در برزیل بیش از ۸۷ درصد.

92 میلیون دلار برای فرار تیک‌تاک از محاکمه

به گزارش بی‌بی‌سی، شرکت تیک‌تاک برای متوقف کردن پرونده‌ای که در آن به سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای ردیابی و ذخیره‌کردن داده‌های کاربران متهم شده بود، حاضر شد ۹۲ میلیون دلار پرداخت کند. تیک‌تاک متهم شده بود که به شکلی غیرقانونی از نرم‌افزار تشخیص چهره و از الگوریتم‌های تشخیص سن، جنسیت و نژاد در ویدئوها استفاده کرده است.

eda4759d-7a73-4372-b18b-63b62dfaa422

 گروهی که تیک‌تاک را متهم کرده، علاوه بر همه اینها مدعی شده است که اطلاعات ذخیره‌شده توسط تیک‌تاک به چین ارسال می‌شود. تیک‌تاک همه این اتهام‌ها را رد کرد اما گفت که با پرداخت میلیون‌ها دلار میخواسته که از صرف انرژی برای یک پرونده قضایی جلوگیری کند.

سرنگونی موشک بالستیک در ریاض

به گزارش العربیه، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، بامداد یک‌شنبه از رهگیری و سرنگونی یک فروند موشک‌ بالستیک که توسط نیروهای حوثی به سوی ریاض پایتخت سعودی پرتاب شده بود، خبر داده است. ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی ضمن اعلام این خبر با طرح اتهاماتی علیه ایران مدعی شد «حمله حوثی‌ها با دستور فرماندهان ایرانی صورت گرفته است که کنترل شبه‌نظامیان در صنعای اشغالی» را برعهده دارند.

8

هم‌چنین بر اساس گزارش این خبرگزاری، نیروهای ارتش یمن شامگاه شنبه از کشته شدن بیش از 350 تن از حوثی‌ها و اسیر و مجروح شدن دهها تن دیگر از آنها در درگیری‌هایی در جبهه‌های جنگ در غرب استان مأرب در شمال شرقی یمن خبر دادند.

موج اعتراضات در ناصریه

خبرگزاری  العربیه از برخوردهای خشونت‌آمیز میان معترضان و نیروهای امنیتی در شهر شیعه‌نشین ناصریه، در جنوب عراق، گزارش داده‌ است. عده‌ای که شمار آن‌ها به روشنی معلوم نیست، به ضرب گلوله نیروهای امنیتی به قتل رسیده‌اند. به گزارش منابع پزشکی حدود ۱۲۰ نفر به شدت زخمی شده‌اند.

9

بنا بر گزارش یک بیمارستان و یک مقام امنیتی، دست‌کم ۵۷ نفر از اعضای نیروهای انتظامی نیز زخمی شده‌اند. تظاهرات در این شهر از روز یک‌شنبه گذشته شروع شد، زمانی که شماری از معترضان سعی کردند با سنگ و کوکتل مولوتوف به ساختمان شهرداری ناصریه حمله کنند. خواست اصلی معترضان برکناری شهردار و رسیدگی به کشتار شهروندانی است که در یک سال گذشته به قتل رسیده‌اند.

ربات سرخطی بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *