نظر وزیر کشور درباره پدافند غیرعامل در کشور


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست مشترک کمیته پدافندغیرعامل وزارت کشور و شوراهای پدافندغیرعامل استانها با تاکید بر اینکه ضرورت موضوع پدافندغیرعامل در همه کشورها مطرح است، اظهار کرد: هیچ کشوری نیست که موضوع پدافند غیرعامل را نداشته باشد و درباره آن کار نکند. دفاع از حاکمیت، قدرت، امنیت ملی در همه کشورها اصل است و این موضوع در همه قوانین بین المللی پذیرفته شده است. ما نیز به عنوان یکی از حاکمیت های ملی جهانی وظیفه داریم که کشورمان را در برابر هرنوع اقدام و عملی که منافع ما را به خطر می اندازد، آماده و مجهز کنیم و به قول مقام معظم رهبری کشور خود را مصون نگه داریم.

وزیر کشور افزود: پدافند غیرعامل جزو واجبات حاکمیتی است و هر چقدر ما در این عرصه، در عمل کوتاهی یا سهل‌انگاری کنیم یا نادیده بگیریم، در قبال خسارت‌های بسیار زیادی که در غیاب این برنامه ریزی ها به ما وارد خواهد شد، نمی‌توانیم در درگاه خداوند متعال و ملت عزیز ایران، شهدا و امام پاسخگو باشیم.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه نباید موضوع پدافند غیرعامل را صرفاً به عنوان یک موضوع رسمی و یک وظیفه سازمانی تلقی کنیم، گفت: هر چند پدافند غیر عامل بخشی از وظایف سازمانی و رسمی ما است، ولی این موضوع باید به عنوان یک مسئله حیاتی مد نظر همه مدیران باشد و در همه امور و همه موقعیت ها، به عنوان یک شاخص مهم، عملاً مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید مدیران بخش های مختلف را به گونه‌ای آموزش دهیم که در هر اقدام اعم از خرد و کلان، و اعم از اینکه در مرکز کشور است یا در مناطق مرزی، موضوع پدافند غیرعامل به طور جدی در نظر گرفته شود.

وزیر کشور با اشاره به تصور ناقصی از پدافند غیرعامل که این مسأله، صرفاً مربوط به نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و نیروهای مشابه، قلمداد می شود، تصریح کرد: همه ملت ایران، رکن اساسی قدرت ملی هستند و به همین میزان، باید اهمیت و محوریت همه آحاد و اقشار ملت ایران در پدافند غیرعامل تعریف، جانمایی و بر اساس آن مسئولیت ها واگذار شود، همچنین آموزش‌های لازم و مباحث ترویجی برای فرهنگ سازی عمومی پیش بینی شود.

رحمانی فضلی افزود: همه ما که به عنوان بخشی از حاکمیت، مسئولیت پدافند غیرعامل را بر عهده داریم، وظیفه‌ سازماندهی، آماده‌سازی، آموزش،  مهیا کردن شرایط و مقتضیات داریم اما نقش اصلی را همه مردم باید ایفا کنند و باید این را به عنوان یک اصل بدانیم و پیگیری کنیم.

وزیر کشور به هماهنگی و همکاری همه بخشها و سطوح مختلف جامعه از جمله حوزه های حاکمیتی و مردم در موضوع پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: این موضوع باید مانند مدیریت بحران که عموماً جلوه بسیار زیبایی از هماهنگی و همکاری ها در آن متجلی است، تبدیل شود. 

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به تجربه مدیریت بحران های طبیعی در دوره حضور در وزارت کشور، و تجلی زیبای هماهنگی ها و همکاری ها در  مواجهه با این بحران ها در حوادثی مانند سیل و زلزله افزود: در این حوادث، خصوصا در زلزله کرمانشاه و سیل ۹۸ هرچند با یک موضوع تلخ مواجه بودیم، اما نوع همکاری هایی که بوجود آمد، از خودگذشتگی ها و ایثار همه نیروها به ویژه نیروهای نظامی  وانتظامی بسیار زیبا بود. و چنانچه همین الگو در موضوع پدافند غیرعامل نمود پیدا کند،  می توانیم صحنه های زیبائی از هماهنگی و همکاری با همه مردم را شاهد باشیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه موضوع پدافندغیرعامل برای عموم مردم غریب است، اظهار کرد: به دلیل اینکه در سیل، زلزله یا حوادث طبیعی حس عینی یا دریافت واقعی از موضوع صورت می گیرد و پیوند آن با منافع، جان و مال مردم که درخطر هستند، ملموس است، زمینه ارتباط موضوع با افکار عمومی و مردم فراهم است، اما موضوع پدافندغیرعامل غریب است و جز موضوعات و مسائل عینی نیست، در حالیکه اگر در نتیجه بی توجهی به آن، مشکلی بوجود بیاید، چندبرابر یک حادثه طبیعی خسارات خواهد داشت. لذا وظیفه دستگاههای اطلاع رسانی و آموزشی است که موضوع پدافند غیر عامل را برای مردم عینی، واقعی، ملموس و محسوس کنند. به طور مثال در کتابهای درسی حتما باید فصولی در این زمینه داشته باشیم. همچنین فیلمها و سریالها و برنامه های مستقلی در تلویزیون در این موضوع تولید و پخش شود.

وزیر کشور در همین زمینه، با تاکید بر اینکه موضوع پدافند غیرعامل عمدتاً بر پیش بینی و پیشگیری استوار است، افزود: شاید نتوان از حوادث طبیعی چون سیل و زلزله پیشگیری کرد؛ چرا که پیش بینی و پیشگیری در حوادث طبیعی همچنان دشوار است، اما در موضوع پدافندغیرعامل می توان پیشگیری و پیش بینی را در حدود تجربیات، علم و دانشی که در اختیار داریم انجام دهیم و نباید از آن غافل باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در بحث پدافندغیرعامل حق نداریم، هیچ یک از موضوعات مرتبط را فاقد اهمیت تلقی کنیم، گفت: اگر اتفاقی مانند همین بیماری کرونا رخ دهد یا مسائل زیستی که یکی از نگرانی های همیشگی است، اتفاق بیفتد؛ شاید چنین موضوعاتی در بادی امر به ظاهر کوچک یا غیر مؤثر بر کشور ما تلقی شوند، اما اثرات بسیار بسیار مخربی می توانند داشته باشند؛ لذا نباید موضوعات در این عرصه را کوچک بشماریم و باید برای همه موضوعات پیش بینی و پیشگیری لازم را داشته باشیم.

وزیر کشور بر جلوگیری از موازی کاری ها و تداخل امور در بحث پدافندغیرعامل تاکید کرد و گفت: در قانونی که در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری و تصویب است، باید به این موضوع دقت شود که از تداخل ها و موازی کاری ها جلوگیری شود، چراکه انرژی و وقت زیادی نداریم وموضوعات بسیار زیاد و پراکنده است. لذا در موارد لازم همه یکی می شویم و برای صرفه جویی و تأثیر گذاری لازم، باید از تداخل و موازی کاری جلوگیری شود.

رحمانی فضلی به آموزشهای تخصصی حوزه پدافندِغیرعامل اشاره کرد و افزود: بر اساس گزارش هایی که ارائه شد، کار در این زمینه خوب پیش می رود، گرچه این روند دیر شروع شده اما سرعت کار قابل قبول است و در عین حال تسریع در آن مناسب خواهد بود. بعلاوه با توجه به مراحل در پیش روی تدوین برنامه هفتم، باید تلاش کنیم تا با همکاری مجلس ردپاهای مناسبی را در قانون ببینیم و این موضوع را تقویت کنیم.

وزیر کشور در همین زمینه خاطر نشان کرد: استانداری ها، فرمانداریها و بخشداریها و وزارت کشور آمادگی لازم دارند تا هرنوع همکاری برای پیشبرد امور داشته باشند. تاکنون نیز اینچنین بوده است و از گزارشهایی که از استانداران و سازمان پدافندغیرعامل داشتیم، شاهد این مسئله هستیم که وضعیت بسیار خوب بوده است.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه باید طرح جامع پدافندِ غیرعامل داشته باشیم، گفت: تدوین پیوست های پدافندی در پروژه های اصلی و مهم کشور ضروری است. این موضوع هم باید با جدیت دنبال شود و همچنان که در  سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری پیش بینی شده اسـت، باید در قانون هم دیده شود تا طرحهای عملیاتی در این زمینه داشته باشیم و همه موظف باشند تا در هر نوع طرح و پروژه ای که نیازمند توجه به ویژگیهایی پدافندی است، این موضوع را اعمال کنند.

وزیر کشور در پایان ضمن قدردانی از سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل  نیروهای مسلح و همچنین تشکر از سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: هماهنگی بسیار خوبی میان وزارت کشور با نیروهای انتظامی و نظامی در بخش های مختلف از جمله شوراهای تامین، مدیریت بحران ها و خصوصا در بحث بیماری کرونا در سراسر کشور داریم. نیروهای نظامی همیشه یار و یاور ما بوده اند و هیچگونه عدم همکاری یا اختلاف در هیچ سطح ازسطوح حاکمیتی و مدیریتی نداشتیم. همیشه فعالیتها با هماهنگی کامل و هم افزایی و همدلی بوده است.

ربات سرخطی بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *