مکرون عقل خود را از دست داده‌ است


خبرگزاری فارس: وزارت خارجه ترکیه اظهارات رئیس جمهور فرانسه در مورد اقدامات آنکارا در لیبی را محکوم کرد و از او خواست، به مسائل منطقی نگاه کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «حامی آکسوی»، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه امروز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات امانوئل مکرون گفت: «فرانسه با حمایت متمادی خود از نهادها و رژیم‌های غیر قانونی در لیبی، مسئول اصلی کشیده شدن این کشور به هرج و مرج است. در واقع این فرانسه است که در لیبی بازی خطرناکی می‌کند».

ترکیه: مکرون عقل خود را از دست داده‌ است

رئیس جمهور فرانسه امروز طی اظهاراتی اقدامات ترکیه در لیبی «بازی خطرناک» خواند و گفت که آنکارا باید از دست از این اقدامات و حمایت از دولت وفاق ملی لیبی بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در واکنش به این اظهارات مکرون گفت که «تنها تفسیری که می‌توان از این اظهارات رئیس جمهور فرانسه داشت این است که او عقل خود را از دست داده است».

او ادامه داد: «مکرون اگر حافظه خود را از دست داده و نمی‌تواند درست فکر کند، باید این نکته را به یاد بیاورد که مشکلات فعلی لیبی نتیجه حملات کودتاچی حفتر است که پاریس از او حمایت می‌کند. حفتری که حاضر به امضای توافقات مسکو و برلین در مورد لیبی نشد».

لیبی نزدیک به یک سال است که به عرصه تقابل نیروهای منطقه‌ای در این کشور تبدیل شده است. فرانسه و محور عربستان سعودی، امارات، مصر، قبرس جنوبی و یونان از ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده شرق لیبی حمایت کردند تا با سیطره بر شهر طرابلس، پایتخت اصلی لیبی، دولت وفاق ملی این کشور به ریاست فایز السراج را ساقط کند.

در مقابل ترکیه، قطر و تا حدودی ایتالیا از دولت وفاق ملی حمایت سیاسی و تسلیحاتی کردند. این محور در توجیه این اقدامات خود، به قطعنامه شورای امنیت و خروجی مذاکرات جریان‌های سیاسی لیبی در صُخیرات مغرب (سال ۲۰۱۵) استناد می‌کنند که با نظارت سازمان ملل منجر به تشکیل دولت وفاق ملی شد.

حمایت‌های نظامی ترکیه و مالی و رسانه‌های قطر از دولت وفاق ملی، باعث شده است که ارتش تحت امر این دولت، بعد از نزدیک به یک سال دفاع از خود در برابر ارتش حفتر، به موقعیت هجومی تغییر موضع داده و توانسته است نیروهای حفتر را تا دروازه‌های شهر سرت در مرکز لیبی و پایگاه هوایی الجفره در جنوب شرقی عقب براند.


طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *