مریخ‌نورد ناسا در رودخانه سیاره سرخ فرود می‌آید


باشگاه خبرنگاران: دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد، آخرین وضعیت مریخ نورد پشتکار ناسا و مسیر حرکت و فرود آن را تشریح کرد.

سعید جعفری، دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) درباره آخرین وضعیت مریخ نورد پشتکار ناسا گفت: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) جدیدترین مریخ ‌نورد خود را با نام پِرسِویرنس -Perseverance (به معنی پشتکار/ استقامت) طبق زمان تعیین شده پنج‌شنبه گذشته ( ۹، مرداد) ساعت ۱۶:۲۰ دقیقه به وقت ایران با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

جعفری ادامه داد: شب گذشته کنفرانس خبری پیرامون بررسی ابعاد این پرتاب و بررسی موفقیت ها و خطاهای آن برگزار شد.

دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) ادامه داد: مریخ‌ نورد ۲۰۲۰ سوار بر پرتاب‌گر اطلس ۵ (Atlas V) از پایگاه کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد. این کاوشگر پس از قرار گیری در «مدار پارکینگ» و جدا شدن چهار موتور سوخت جامد، به کمک موتور پیشران آن Centaur که مجموعه‌ پشتکار بر روی آن سوار شده‌است با موفقیت تصحیح مداری خود را انجام داد و پس از قرارگیری در زاویه‌ مناسب به سوی مریخ روانه شد.

او با بیان اینکه این کاوشگر مطابق برنامه‌ریزی‌ها حدود ۷ ماه دیگر در اواخر بهمن ۱۳۹۹ بر سطح مریخ و در دهانه جِزِرو (Jezero) فرود خواهد آمد، اضافه کرد: مریخ‌ شناسان معتقدند که این دریاچه خشکیده به اندازه کافی دوام داشته که بستری برای تکامل حیات میکروسکوپی در گذشته‌ی بسیار دور بوده است.

دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) تصریح کرد: این مریخ‌ نورد همراه با خود بالگرد مریخی کوچکی را با نام اینجه‌نوئیتی – Ingenuity (به معنی نبوغ) را حمل می‌کند که قرار است در طول ماموریت Mars ۲۰۲۰ (مریخ ۲۰۲۰) با استفاده از تکنولوژی مانوری پیش ‌رانشی در هوایی ۹۰ بار رقیق ‌تر از هوای زمین انجام دهد.

جعفری درباره اهداف این پرتاب توضیح داد: از دیگر اهداف این بالگرد، اتکا به سیستم خود کنترلی تا مرتبه خودکفایی کامل از فرمان‌‌های زمینی در طول پرواز های کوتاه خود است تا دستوراتی که طبق برنامه‌ ریزی در آزمایشگاه پیش ‌رانش جت ناسا بر روی آن برنامه‎‌ نویسی شده را به صورت خود فرمان در محدوده عملیاتی خود انجام دهد.

او ادامه داد: بالگرد اینجه ‌نوئیتی طی ماموریت یک ماهه خود حداکثر ۵ بار از ارتفاع ۳ تا ۱۰ متری پرواز انجام خواهد داد و چندین نمونه سنگ را جمع‌ آوری کرده و محلی برای نگه‌ داری آن ‌ها پیدا می‌کند. نمونه سنگ ‌های جمع ‌آوری شده در ماموریت بعدی برای اولین ‌بار به زمین بر خواهند گشت و مورد مطالعه و بررسی دانشمندان علوم سیاره‌ای و زمین شناسان قرار خواهد گرفت.

محل فرود و مسیر حرکت مریخ‌ نورد جدید ناسا

جعفری درباره محل فرود این مریخ نورد گفت: محل فرود و مسیر حرکت مریخ‌ نورد پشتکار دهانه جِزِرو است که گمان می‌رود زمانی مملو از آب و محل گذر یک رودخانه باستانی در مریخ بوده است.

مریخ‌نورد ناسا در رودخانه سیاره سرخ فرود می‌آید

دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) اضافه کرد: تا به امروز ۵۶ ماموریت به سمت سیاره سرخ فرستاده شده اند که از این میان ۲۶ ماموریت از آن‌ها موفق بوده ‌اند.

«امید» و «پشتکار» زمستان به مریخ می رسند

جعفری ادامه داد: مدارگرد «امید» (الأمل) امارات متحده عربی قرار است همزمان با «پشتکار» در بهمن امسال به این سیاره برسد. با این حال مریخ ‌نورد پشتکار با دو مهمان اماراتی و چینی برای شروع فصل جدیدی از فعالیت ‌های علمی برای کاوش بر روی سیاره سرخ برخورد خواهد کرد.

مریخ‌نورد ناسا در رودخانه سیاره سرخ فرود می‌آید

گفتنی است، این پروژه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری ناسا با نخستین فضاپیمای بین سیاره‌ای به فضا پرتاب شد؛ این کاوشگر دارای ابزار آلات پیچیده برای کاوش نشانه‌ هایی از زندگی باستان در مریخ است. این ربات کاوشگر که با سوخت هسته‌ای کار می‌کند پس از فرود کاوشگر وایکینگ بر سیاره سرخ در دهه ۱۹۷۰ و کشف نخستین نشانه‌های حیات، نهمین ماموریت ناسا را در مریخ انجام خواهد داد؛ ناسا اعلام کرده است کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین رباتی خواهد بود که تاکنون به اعماق فضا ارسال شده است.

نام‌ گذاری مریخ ‌نورد ۲۰۲۰ از میان ۲۸ هزار انشایی که دانش ‌آموزان آمریکایی برای ناسا ارسال کرده بودند انتخاب شده است. از میان رای عمومی مخاطبان، انشاء الکساندر مَثِر، دانش‌آموز کلاس دوازده ‌هم به عنوان انشاء برگزیده منتخب شد و به پیشنهاد این دانش‌آموز نام مریخ‌نورد ۲۰۲۰، Perseverance ( پِرسِویِنس ) گذاشته شد.


اینجا محل تبلیغات شماست… با ما تماس بگیرید. 09124964046

طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *