رویایی که تیم سیاست خارجی بایدن در سر دارد


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جو بایدن عصر سه‌شنبه به همراه کامالا هریس معاون اول، تیم پیشنهادی خود را شامل آنتونی بلینکن وزیر خارجه ، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی، ایلهاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی، اوریل هینس مدیر اطلاعات ملی، لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم در سازمان ملل متحد، جان کری نماینده رئیس جمهوری در تغییرات اقلیمی، معرفی کرد.

بخش مهم سخنان بایدن درباره بازگشت رهبری آمریکا در جهان و مقابله با همه‌گیری کرونا، تروریسم، تغییرات آب و هوایی و بحران اقتصادی بود.

علاوه بر وی، آنتونی بلینکن درباره سیاست خارجی آتی آمریکا بر تقویت روابط با جهان تاکید کرد.

هینس هم در سخنان خود گفت: من می‌دانم که ما را برای خدمت به خودتان انتخاب نکردید بلکه به نیابت از مردم آمریکا برای کمک به امنیت، رفاه و ارزش‌ها این کار را انجام داده اید.

وی بر میهن‌پرستی جامعه اطلاعاتی تاکید کرد و گفت: این انتخاب به معنای ارزش گذاشتن به جامعه اطلاعاتی است. این دولت تنها به دنبال مقابله با تهدیدهایی همچون گسترش تسلیحات اتمی، میکروبی و شیمیایی، حملات سایبری و تروریسم نیست بلکه مقابله با تهدیدهایی همچون تغییرات آب و هوایی، همه‌گیری، فساد است که نسل آینده را تهدید می‌کند.

مدیر اطلاعات ملی دولت بایدن افزود: ما با هم می توانیم بر این مشکلات فایق آئیم.

گرینفیلد هم از بازگشت آمریکا به عرصه جهانی، بازگشت چندجانبه گرایی و دیپلماسی سخن گفت و افزود: چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، همه‌گیری جهانی کرونا، اقتصادی و تغییرات آب و هوایی، مهاجرت انبوه، فقر بزرگ و عدالت اجتماعی لجام گسیخته شده‌اند و با هم ارتباط دارند اما اگر آمریکا رهبری آن را به دست گیرد، حل شدنی هستند.

جیک سالیوان در سخنان خود اینگونه وعده داد که برای ایمن نگهداشتن کشور و مردممان، پیشبرد منافع ملی و دفاع از ارزش‌هایمان به طور خستگی‌ناپذیر کار کند.

وی افزود: ما در برابر تهدیدهای سرسختی که با آن مواجه هستیم همچون تسلیحات اتمی تا تروریسم، هوشیار خواهیم بود.

از نظر مشاور امنیت ملی بایدن، بحران‌های همه‌گیری، اقتصادی، تغییرات آب و هوایی، اختلالات فناوری، تهدید دموکراسی، تبعیض نژادی و نابرابری در همه شکل‌های آن، موضوعات امنیت ملی آمریکا هستند.

سالیوان خاطرنشان کرد: سیاست خارجی برای خانواده‌های آمریکایی در سراسر کشور ایمنی، آسایش و شرایط بهتر را به ارمغان می‌آورد.

جان کری وزیر خارجه دولت اوباما که نقش مهمی در توافق آب و هوایی پاریس داشت هم در اظهاراتی کوتاه گفت: من تمام توانم را برای تحقق انتظارات و در این لحظه برای کشور و جهان به کار می گیرم.  

وی تاکید کرد: هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند مشکل تغییرات آب و هوایی را حل کند. حتی آمریکا با داشتن صنایع قوی، تنها ۱۳ درصد پاسخگوی شرایط جهانی است. برای پایان دادن به این بحران، همه جهان باید گرد هم آیند.

نماینده منتخب رئیس جمهوری منتخب آمریکا خطاب به بایدن گفت: حرف شما برای بازگشت به توافق پاریس در روز نخست، درست است و درست گفتید که تنها توافق پاریس، کافی نیست. همانگونه که در نشست گلاسکو مطرح شد یا باید همه جهان گرد هم آیند یا همه با هم شکست می‌خوریم که شکست، یک گزینه نیست.

کری بر تغییر انرژی از سنتی به مدرن تاکید کرد و گفت: از همه ابزار برای رسیدن به آن باید استفاده کرد.  این مسیر میلیون‌ها شغل جدید ایجاد خواهد کرد، این به معنای آلودگی کمتر در هوا و اقیانوس، زندگی سالم تر شهروندان سراسر جهان و به معنای تقویت امنیت هر کشوری در جهان است.

وی در این مسیر بر اعتماد به دانشمندان برای حفظ زمین به عنوان آفریده خدا تاکید کرد.

کامالا هریس معاون اول رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم در سخنان پایانی این مراسم، تحت کنترل درآوردن همه گیری کرونا، بازگشایی مسئولانه اقتصاد و اطمینان یافتن از اشتغال به کار آمریکایی ها را اولویت دولت خود و بایدن نامید و گفت: احیا و تقویت رهبری آمریکا در جهان یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی افزود: ما آماده انجام آن و تجدید روابط با متحدان خود هستیم. ما سیاست خارجی و امنیت ملی را بازسازی می‌کنیم که ما را ایمن نگه می‌دارد و منافع ملی را محقق می‌سازد.

معاون اول رئیس جمهوری منتخب اظهار کرد: تنها خواسته رئیس جمهوری، انجام بهترین کار برای مردم آمریکا است. وقتی بایدن با من برای معاون اولی صحبت کرد متعهد شد که بهترین ها را برای کابینه برگزیند تا بازتابی از همه مردم آمریکا باشد و این کار را کرده است.

وی بر تعهد دولت بایدن به دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون تاکید کرد.

ربات سرخطی بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *