رئیس جمهور بالاخره برای محدودیت‌های کرونا در تهران تصمیم می‌گیرد؟


به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از همشهری آنلاین: درحالی که در دو هفته گذشته مدام گفته شده وضع کرونا در تهران خوب نیست و فاجعه در راه است، اما هنوز برای اعمال محدودیت‌هایی که در دو ماه اول سال ۹۹ در پایتخت اجرا می‌شد، خبری نیست، حتی دورکاری هم لغو شده و استاندار تهران اصرار فراوانی دارد که امکان اجرای دورکاری در پایتخت وجود ندارد. 

اما از صبح امروز زمزمه‌هایی برای اجرای محدودیت‌های تردد در تهران شنیده شده است. از جمله سخنگوی وزارت بهداشت که از احتمال تعطیلی یک هفته‌ای تهران خبر داده است. هرچند که همین امروز ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت گفته که «بیماری کرونا از مرحله سرایت تا ابتلا، بیشتر به فاکتورهای رفتاری و اجتماعی مردم بستگی دارد. مثلا، می شود ادارات و مدارس را تعطیل کرد، اما اگر مردم به مسافرت بروند و یا پاساژ گردی کنند، تعطیلی ها فایده ای در کنترل بیماری کرونا نخواهد داشت.»

با این حال آنطور که زالی، فرمانده ستاد کرونا در تهران گفته است، دیروز؛ تلخ‌ترین روز کرونا در پایتخت بوده است: «دیروز تلخ‌ترین روز کرونا در پایتخت بود. در ۴۸ ساعت گذشته عدد بستری های جدید کرونا در کلانشهر تهران به ۱۰۰۰ نزدیک شد که در نوع خودش رکورد بود.»

پیش از این هم معاون وزیر بهداشت گفته بود تهران چهارراه تبادل کرونا در ایران شده است.

با این حال معلوم نیست چرا هنوز برای اعمال محدودیت‌های کرونا در تهران تصمیم‌گیری نمی‌شود. هرچند که رحمانی‌فضلی، وزیر کشور امروز در حاشیه برگزاری جلسه کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا از ارائه پیشنهاد جریمه برای متخلفین عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران به عنوان الگو خبر داد و گفت: در صورت تصویب این موضوع در ستاد ملی با روش های اقناع سازی و جذب همراهی مردم این پیشنهاد اجرایی خواهد شد.

وزیر کشور در خصوص پیشنهاد جریمه کردن متخلفین در تهران به عنوان الگو گفت: بر اساس دستورالعملی که نوشته شده تهران در این موضوع به عنوان الگو در نظر گرفته می شود و پیگیری برای اجرای این موضوع ادامه دارد، به شکلی که اگر موضوع جریمه مورد توصیه ستاد ملی قرار بگیرد با روش های بیشتر اقناعی و جذب همراهی مردم آن را اجرایی کنیم.

درحالی وزیر کشور از پیشنهاد به ستاد ملی کرونا برای اجرای محدودیت‌های کرونا در تهران خبر داده است که هر روز که از تعلل در تصمیم‌گیری برای محدودیت‌های کرونا می‌گذرد، اوضاع پایتخت بدتر می‌شود و البته آمارهای متناقضی هم کرونا وجود دارد. هرچند که تازه امروز زالی گفته رکورد قربانیان کرونا در تهران زده شده، اما هفته پیش محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در آماری بدون تاریخ و حدودی به ایلنا گفته بود: «تعداد فوتی‌های کرونا در تهران پیش از این تا بیش از صد نفر در روز نیز بالا رفت و مجددا نزولی شد و به تعداد ۴۹ نفر نیز رسید، اما مجدد این آمار افزایش یافته و به ۷۰ نفر رسیده است.»

از سوی دیگر چند روز پیش علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونا در تهران با انتقادی تلویحی از ستاد ملی کرونا به همشهری گفت: «بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها با تأخیر انجام می‌شود و اقدامی که برای بازگشایی اصناف از سوی ستاد صورت گرفت، شتابزده بود.»

او گفت: «ما در تهران هر تصمیمی که بخواهیم بگیریم، با تأخیر یک تا ۲ هفته‌ای مواجه می‌شود درحالی‌که باید به‌گونه‌ای باشد که ستادهای استانی بیش از گذشته اختیار داشته باشند و اختیاراتشان افزایش پیدا کند. باید به افراد قدرت مانور داده شود و اجازه بدهند که استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در ستادهای استانی، مواردی را مورد توجه قرار دهند. مثال آن استفاده از یک سوم ظرفیت کارکنان بود.»

پیش از این هم دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در مهار ویروس کرونا به همشهری‌آنلاین گفته بود: دلیل این‌که الان نمی‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم این است که دولت ما قاطع نیست و در این ۷ ماه حتی یک تصمیم جدی گرفته نشده است.

با تمام اینها امروز دکتر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران در گفت‌وگویی در شبکه خبر  وعده روز پنج‌شنبه را داد : «با وجود شرایط وخیم کرونا، در شهر تهران محدودیت خاصی برای کرونا وجود ندارد. فردا در نشست وزیر بهداشت با رئیس جمهور، درباره اعمال برخی محدویت های کرونایی در پایتخت تصمیم گیری می شود.»


>> اگر نیاز به ربات ثبت سفارش در بورس دارید با ما تماس بگیرید: 09124964046

ربات سرخطی بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *