تجلیل از شاگرد ملک الشعرا در شیراز


ایسنا: صبح پنجشنبه ۱۲ دیماه، آیین بزرگداشت استاد محمد آل‌عصفور، از فرهنگ‌وران نامی شیراز و آخرین بازمانده کلاس‌های درس ملک الشعرای بهار، که ۶۵ سال سابقه تدریس ادبیات فارسی و عربی را در مدارس و دانشگاه‌های شیراز در کارنامه خود دارد، با حضور جمعی از شاگردانش برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم قدردانی از یکی از دبیران پیشکسوت ادبیات و اساتید دانشگاه که در تالار حافظ شیراز برگزار شد، گفت: آموزگاران و استادان بزرگی همچون این استاد عزیز که عمر خود را برای معلمی صرف کردند، چراغی برای راه همه ما هستند.

تجلیل از شاگرد ملک الشعرا در شیراز

صابر سهرابی با بیان اینکه استاد محمد آل‌عصفور را تنها شاگرد بجا مانده از زنده‌یاد ملک‌الشعرای بهار است، او را از چهره‌های درخشان عرصه تدریس ادبیات فارسی برشمرد و افزود: آل‌ عصفور آثار بسیار بدیع و بلندی دارد که مایه بسی افتخار و مباهات ما استان فارسی‌هاست؛ که همیشه در تاریخ جاودان خواهد ماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: آنچه که استاد «آل عصفور» و هم‌طرازان وی انجام می‌دهند کاری سترگ و بی‌مانند است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس ادامه داد: گرامی‌داشت و پاسداشت این گرامی نامدار حوزه علم، دانش و فرهنگ یکی از ضرورت‌هاست. اما این نکوداشت باید از سطح شعار بالاتر باشد و نگاه ویژه خویش را به تأثیرات فرهنگی، تربیتی و پرورشی این گونه معلمان متمرکز کند.

سهرابی افزود: تلاش داریم تا در آیین نکوداشت این معلم فرهیخته که به زودی برگزار خواهد شد، نشان مفاخر استان فارس را از طرف انجمن مفاخر استان تقدیم این استاد عزیز کنیم.

وی با اشاره به پیشینه زندگانی این استاد بزرگوار گفت: استاد «آل‌عصفور» ریشه در علم، ادب، فرهنگ و عرفان دارد و امید است که سایه این استاد بزرگ بر علم، فرهنگ و ادب فارس مستدام باشد.

یوسف نیری، استاد تمام دانشگاه شیراز نیز گفت: خورشید علمی شما، همیشه در زندگی شاگردان شما، روشن و تابنده است.

استاد تمام دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه استاد «آل عصفور»، برهان هستند، تأکید کرد: استادان ما، برهان رب ما هستند و استادان بزرگ و دانشمندی در فارس و شیراز حضور داشتند.

وی با اشاره به لزوم برگزاری بزرگداشتی از استاد «سجادی» که اکنون در ۹۵ سال بسر می‌برد، افزود: بسیاری از استادان عالم و عاشق بودند که شاگردان خود را با این ۲ بال می‌پروراندند.

نیری با تاکید بر اینکه دانشمند زیاد است اما متأسفانه بسیاری از دانشمندان روی خود و جهان را سیاه کرده‌اند، ادامه داد: حق استادی، حق الهی است چرا که استاد، انسان را از تاریکی به نور دعوت می‌کند.

این استاد دانشگاه شیراز گفت: بالندگی و زندگی تشیع به خاطر عشق به ولایت و امامت، امام زمان (عج) است و این عشق را استادان به ما هدیه کردند.

وی اضافه کرد: این استاد بزرگ شاگردان خود را به سوی خدا هدایت کرد، استاد «آل عصفور» شمس همه شاگردان هستند.

نیری با تاکید بر اینکه برخی استادان و معلمین در علم‌آموزی کم‌فروشی می‌کنند، افزود: کم‌فروشی تنها در ترازو نیست.

وی با اشاره به اینکه علامت عالم بزرگ اینست که مشکل‌ترین موارد علمی را به زبان ساده بیان می‌کند، گفت: متأسفانه تاریخ ما تاریخ مذکر است که حق زنان بزرگ مشخص نمی‌شود چرا که پشت سر هر مرد موفق یک زن موفق و بزرگ وجود دارد.

آیین بزرگداشت استاد «محمد آل‌عصفور» با عنوان «دست بوس» در شیراز برگزار شد.

بسیاری از دانش آموزان دهه‌های پنجاه و شصت در شیراز، پای درس این استاد مسلم ادبیات فارسی نشسته اند و از او خاطرات خوبی به یاد دارند.

آل عصفور آخرین شاگرد «ملک‌الشعرای بهار» به شمار می‌رود که در مکتب دکتر «محمد معین» و «بدیع‌الزمان فروزان‌فر» نیز شاگردی کرده است.


اینجا محل تبلیغات شماست… با ما تماس بگیرید. 09124964046

طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *