بوی بدِ پا و گزینه‌هایی برای پیشگیری از آن


عصر ایران: آیا در پی روش هایی برای خلاص شدن از بوی بد پای خود هستید؟ اگر این گونه است باید بدانید که شما تنها فردی نیستید که در جهان از این مشکل رنج می برد.

به نقل از “استپ تو هلث”، بوی بد پا که در دنیای پزشکی به نام بروم‌هیدروز شناخته می شود، مشکلی بسیار شایع است که به طور معمول در نتیجه رشد باکتری ها روی پوست رخ می دهد. اگرچه بوی بد پا اغلب با بهداشت ضعیف مرتبط است اما می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

چرا با بوی بد پا مواجه می شوید؟

پیش از معرفی روش هایی برای از بین بردن بوی بد پا، مرور دلایل احتمالی آن اهمیت دارد.

ابتدا، توجه داشته باشید که تعداد غدد عرق در پاها نسبت به دیگر بخش های بدن بیشتر است. این غدد در تمام روز عرق ترشح می کنند تا به تنظیم دمای بدن و مرطوب نگه داشتن پوست کمک شود. با این وجود، زمانی که پاها بیش از حد عرق می کنند، احتمال تجربه بوی بد پا نیز افزایش می یابد.

بوی بدِ پا و گزینه‌هایی برای پیشگیری از آن

تعریق در کنار گرمای پای محصور شده در کفش، محیط خوبی را برای رشد باکتری ها فراهم می کند. اگرچه باکتری ها به طور طبیعی روی پوست پا ساکن هستند و به تجزیه عرق کمک می کنند، تکثیر برخی از آنها می تواند به ایجاد بویی ناخوشایند منجر شود.

نکته هایی برای خلاص شدن از بوی بد پا

گاهی اوقات، استفاده از پودرها و دئودورانت ها برای مقابله با بوی بد پا کفایت نمی کند. اگرچه فرمول محصولات ضد تعریق و بوی بد پا طی سالیان اخیر به میزان قابل توجهی بهبود یافته اند، گاهی اوقات، آنها تنها به طور موقت بوی بد را خنثی می کنند.

شستشوی روزانه پا

زمانی که موضوع بوی بد پاها مطرح می شود، رعایت بهداشت مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل، شستشوی منظم و روزانه پاها با آب، صابون ملایم و برس مخصوص پا ضروری است.

استفاده از برس های مخصوص پا می تواند به پاکسازی موثرتر سلول های مرده پوست و آلودگی کمک کند.

چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر از بوی بد پا رنج می برید می توانید دو بار در روز نیز پاهای خود را شستشو دهید. شما می توانید این کار را هنگام دوش گرفتن صبحگاهی یا با غوطه‌ور کردن پاها در یک تشت حاوی آب و صابون انجام دهید.

پس از شستشوی پاها، آنها را به خوبی خشک کرده و توجه ویژه ای به پوست بین انگشتان پا داشته باشید زیرا رد آب معمولا بین آنها باقی می ماند.

تعویض روزانه جوراب

تعویض منظم و روزانه جوراب ها برای پیشگیری از انباشت رطوبت و باکتری هایی که موجب بوی ناخوشایند پا می شوند، اهمیت دارد. در حقیقت، در روزهای داغ و زمانی که فعالیت بدنی زیادی دارید، بهتر است حداقل دو بار در روز جوراب های خود را تعویض کنید.

حالت ایده آل استفاده همیشگی از جوراب هنگام پوشیدن کفش است. استفاده از جوراب از تماس مستقیم پوست با کفش جلوگیری کرده و تا حد زیادی از ماندن اثر عرق درون کفش پیشگیری می کند.

چه کاری می توانید انجام دهید؟

جوراب هایی که از الیاف طبیعی و با قابلیت تنفس تولید شده اند را انتخاب کنید. از جوراب هایی که از مواد مصنوعی تولید شده اند، استفاده نکنید.

زمانی که نمی توانید از جوراب استفاده کنید، از یک ضد تعریق برای پاهای خود استفاده کنید.

پیش از استفاده مجدد از جوراب ها، آنها را به خوبی بشویید.

تعویض کفش برای پیشگیری از بوی بد پا

برای پیشگیری از بوی بد پا باید حداقل از دو جفت کفش استفاده کنید.

زمانی که یک روز در میان از کفش های خود استفاده می کنید به کفش دیگر اجازه می دهید به خوبی خشک شده و رطوبتی در آن باقی نماند.

چه کاری می توانید انجام دهید؟

یک روز در میان کفش خود را تعویض کنید.

زمانی که از کفش استفاده نمی کنید، آن را در مکانی خنک با تهویه مناسب قرار دهید تا بوی ناخوشایند از بین رفته و خشک شود.

اگر متوجه مرطوب بودن بیش از حد داخل کفش شدید، می توانید کفی آن را خارج کرده و در مکانی گرم قرار دهید تا خشک شود.

استفاده از کفش های باز

تهویه پوست پا عامل کلیدی برای پرهیز از بوی بد و رطوبت بیش از حد است که می توانند به واسطه استفاده از کفش های بسته شکل بگیرند. بر همین اساس، استفاده از پاپوش هایی با تهویه مناسب مانند صندل ها توصیه شده است.

چه کاری می توانید انجام دهید؟

کفش های باز را حداقل دو ساعت در روز بپوشید تا امکان تهویه هوا برای پاها فراهم شود.

در صورت امکان، در هوای گرم از کفش های باز با تهویه مناسب استفاده کنید.

در اماکن عمومی مانند استخرهای شنا از پاپوش های باز استفاده کنید.

صحبت با پزشک در صورت تداوم مشکل

اگر بوی بد پای شما به رغم کارهایی که برای رفع آن انجام داده اید، همچنان ادامه دارد یا بدتر شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. با توجه به نوع مشکل، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص پوست یا غدد ارجاع دهد.

یک عفونت یا بی تعادلی هورمونی می تواند دلیل بوی بد پای شما باشد. در این موارد، شما به درمان تخصصی نیاز دارید که می تواند تکمیل کننده روش های طبیعی باشد که به آنها اشاره شد.


طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *