احمدی‌نژاد با کاپشن آمد، با بوتاکس رفت!

[ad_1]

روزنامه جام جم با عباس سلیمی نمین، کارشناس سیاسی و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره سالگرد سوم تیر و پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 گفتگو کرده است.

احمدی‌نژاد با کاپشن آمد، با بوتاکس رفت!

سلیمی نمین:

* (در پاسخ به این سوال که بسیاری بر این باورند که در انتخابات ۱۴۰۰ احمدی نژاد دیگری ظهور خواهد کرد):  من این را قبول ندارم. در میان طیف اصولگرایان روز به روز نسبت به نیرو‌های تند رو حساسیت بیشتری ایجاد می‌شود. تجربه‌ای که از جریان آقای احمدی نژاد کسب شد خود عاملی بازدارنده در مسیر تکرار آن حوادث خواهد بود. من فکر می‌کنم صرف نظر از اینکه این مساله در کشور جا افتاده است که بیش از دو دوره نباید به سکان دار قوه مجریه فرصت داده شود چنین موردی در کشور تکرار نخواهد شد.

* با اینکه این امر منع قانونی ندارد، ولی منطقی نیست. در خصوص آقای احمدی نژاد این مساله وجود دارد که ماهیت تندرو‌ها سیال است و این نیرو‌ها قابل اعتماد نیستند، چون به سرعت تغییر می‌کنند. چه در تندرو‌های اصلاح طلب و چه در تندرو‌های اصولگرا این مساله دیده می‌شود. زمانی تندرو‌های اصلاح طلب حتی ارتباط با پاکستان را نمی‌پسندیدند، چون عقیده داشتند پاکستان تحت تسلط آمریکا است و حتی نباید با ضیا الحق ارتباط برقرار کرد.

* امروز در متن‌های آقای تاج زاده می‌خوانیم که بهترین فرصت برای مذاکره با آمریکا است و چه و چه یعنی تغییری اینچنین فاحش رخ داده است. در مورد آقای احمدی نژاد هم همینطور بود فردی که با کاپشن ساده آمده بود از بوتاکس سر در آورد. کار مدعی ساده زیستی به آنجا ختم شد.

* در مسائل سیاسی نیز همینطور است. از اولین بحث‌ها قطع ارتباط با اسرائیل بود، ولی بعد‌ها گفتند ما با مردم اسرائیل کاری نداریم و به نوعی رژیمی اشغالگر را به رسمیت شناختند. علاوه بر بحث کفایت تجربه در قوت و ضعف نیرو‌هایی که به قوه مجریه دست پیدا کرده اند. در بحث آقای احمدی نژاد مساله شخصیت خود او نیز مطرح است که شخصیتی کاملا غیر قابل اتکا است. از این رو نه مردم و نه ساختار دیگر فرصت چنینی تجربه‌ای را به این طیف نخواهند داد.

[ad_2]
طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *