«اتفاق» ناگهانی در شبکه سه


روزنامه خراسان: یکی از برنامه‌های شبکه سه که کاملا تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت، برنامه «اتفاق» با اجرای رضا رشیدپور بود که پس از ضبط دو قسمت، تا بازگشت شرایط به حالت عادی متوقف شد، اما با طولانی شدن توقف ضبط، شبکه سه ناگهان این برنامه را با سروشکل متفاوتی نسبت به دو قسمت اول، روی آنتن فرستاد. هرچند که این تغییرات باعث شده است «اتفاق» به اندازه دو قسمت ابتدایی جذاب و متفاوت نباشد، اما به ضرر برنامه و شبکه هم تمام نشده است.

«اتفاق» ناگهانی در شبکه سه

برهم ریختن چارچوب برنامه

یکی از جذابیت‌های «اتفاق» مدل پرداختن به موضوعات بود. هر قسمت از برنامه به موضوع خاصی می‌پرداخت و مهمانان برنامه که هرکدام به نوعی با موضوع برنامه مرتبط بودند، روی صحنه می‌آمدند و درباره تجربه خاص و جالب خود صحبت می‌کردند. در «اتفاقی» که پس از ماجرای کرونا روی آنتن می‌رود، همچنان بعضی مهمانان ارائه دارند، اما آن حلقه وصل و موضوع واحدی که در قسمت‌های ابتدایی، همه گفتگو‌ها و بخش‌های برنامه را به یکدیگر وصل می‌کرد، در «اتفاق» جدید وجود ندارد؛ بنابراین تحت تاثیر کرونا، چارچوب اولیه برنامه به هم ریخته است.

جای خالی اتفاق جذاب در استودیو

در دو قسمت ابتدایی برنامه، یک اتفاق عملی مرتبط با صحبت‌هایی که در برنامه مطرح شده بود می‌دیدیم و این یکی از بخش‌های برنامه بود که آن را متفاوت و جالب کرده بود. مثلا در قسمت اول، ارشا اقدسی در همان محیط استودیو، از ارتفاع زیادی پایین پرید یا در قسمت دوم رعد و برق شبیه‌سازی شد. فارغ از خود اتفاق، حضور تماشاچیان و شور و هیجان‌شان در جذابیت آن بی‌تاثیر نبود، بنابراین احتمالا به دلیل غیبت تماشاگران، این بخش از برنامه در «اتفاقی» که این شب‌ها شاهد آن هستیم کاملا حذف شده است.

حفظ جذابیت سوژه‌های اتفاقی

هرچند که گفتیم چارچوب «اتفاق» تغییر کرده، اما گروه برنامه‌ساز سعی کرده است جذابیت را به واسطه سوژه‌ها که متناسب با اتفاقات روز است، حفظ کند. مثلا یک شنبه‌شب این برنامه میزبان دکتر محمدحسین نصر اصفهانی مدیر پژوهشکده رویان بود و به طور مفصل به ماجرای تولد جنین فریزشده در این پژوهشکده پرداخت. شنبه‌شب هم در یکی از بخش‌های برنامه حمید خداشناس مهمان برنامه بود که تجربه جالبی را از سر گذرانده بود و خورشیدگرفتگی را ۱۳ بار در کشور‌های مختلف تجربه و مشاهده کرده بود؛ بنابراین هدف اولیه برنامه در پرداختن به موضوعات علمی همچنان حفظ شده است. علاوه بر این‌ها زنده ضبط شدن هم در جذابیت قسمت‌های جدید برنامه که این شب‌ها پخش می‌شود، سهمی دارد.

«اتفاق» ناگهانی در شبکه سه

غیبت موثر تماشاگران

در غیبت تماشاچیان، طبیعتا تاثیراتی که حضور فیزیکی مردم در استودیوی «اتفاق» داشت هم از بین رفته و از مشارکت آن‌ها استفاده نخواهد شد. رضا رشیدپور قبل از ارائه مهمانان برنامه، سوالات دو گزینه‌ای از تماشاگران می‌کرد و آنان از طریق صفحه کلیدی که در دست داشتند به سوالات پاسخ می‌دادند، در نهایت به سوال‌ها در صحبت‌های مهمانی که روی صحنه می‌آمد، پاسخ داده می‌شد. علاوه بر این، در پایان برنامه بهترین ارائه به رای تماشاگران گذاشته می‌شد و جذاب‌ترین و موفق‌ترین ارائه به واسطه میزان تشویق تماشاگران انتخاب می‌شد.

تماس تصویری با مخاطبان

برنامه «اتفاق» سعی کرده در روز‌هایی که تماس‌های تصویری حسابی رونق پیدا کرده، از این فرصت برای گفتگو با مردم استفاده کند؛ بنابراین یکی از بخش‌هایی که به تازگی به برنامه اضافه شده گفت‌وگوی زنده با افراد است که از طریق اینترنت انجام می‌شود و در نوع خود اتفاق خوبی است. مردم می‌توانند در صفحه اینستاگرام «اتفاق» برای گفت‌گوی زنده و آنلاین اعلام آمادگی کنند تا رضا رشیدپور در برنامه با آن‌ها به صورت تصویری تماس بگیرد و گفتگو کند. افرادی که روی خط تصویری «اتفاق» می‌آیند، مردم عادی هستند که هرکدام به نوعی تحت تاثیر کرونا و پیامد‌های آن هستند، اما گاهی بعضی از این افراد در شرایط خاص و غیرمعمولی قرار دارند. مثلا شنبه‌شب یک نفر از مهمانان پخش زنده «اتفاق» گردشگری بود که با هدف آموزش به کودکان فقیر در کشور‌های مختلف، سفر می‌کرد. این گردشگر در ماه‌های گذشته به آفریقا سفر کرده بود و ورودش به اوگاندا کشوری در شرق آفریقا با شیوع کرونا در کنیا همزمان شده و آن جا ماندگار شده بود.

«اتفاق» ناگهانی در شبکه سه

اتفاق خوب بازگشت رشیدپور

شبکه سه پس از طولانی شدن بحران کرونا و موفق نبودن برنامه و سریالی که ویژه ماه رمضان تدارک دیده بود، به طور ناگهانی و بدون هیچ اعلام قبلی تصمیم گرفت برنامه «اتفاق» را بدون حضور تماشاچیان بازگرداند و این برنامه را در کنداکتور جای دهد. در شرایطی که شبکه سه در ماه رمضان امسال موفقیت چندانی در جذب مخاطب نداشته استفاده دوباره از رضا رشیدپور به عنوان یکی از مجریان برند خود، اتفاق خوبی بوده است که شبکه به آن احتیاج دارد.

اینجا محل تبلیغ شماست! همین حالا با ما تماس بگیرید. تبلیغ در هزاران صفحه وب خبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *