آمار کرونا باز هم از نردبان سفرهای مردم بالا می‌رود؟


ایسنا: قرار گرفتن تاسوعا و عاشورای حسینی پس از تعطیلات آخر هفته جاری، تعطیلات چهار روزه‌ای پیش روی مردم قرار داده و با وجود تاکیدهای چند باره ستاد ملی مقابله با کرونا روی سفر نکردن مردم و در خانه ماندن، باید دید کرونا از رکورد شکنی و افزایش احتمالی سفرهای مردم استفاده می‌کند و آمار شیوع خود را بالاتر می‌برد یا آنکه باید منتظر در خانه ماندن مردم و خبرهای خوش کاهش آمارهای ابتلا و جانباختگان در کشور باشیم.

ارزیابی‌های منتشر شده داخلی و حتی بسیاری از آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که افزایش سفرهای مردم در ماه‌های گذشته تاثیر بسزایی روی بالارفتن آمار ابتلاء به ویروس کرونا و نرخ مرگ و میر ناشی از آن داشته است و در ایران طی 150 روز گذشته هر گاه مردم سفرهای بین استانی و بین شهری خود را به ویژه در ایام تعطیلات افزایش داده‌اند شاهد بالاتر رفتن آمارهای کوید 19 و خبرهای بد پس از آن بوده‌ایم. شاید اگر بسیاری از مردم از سفرهای خود در این ماه‌ها صرف نظر می‌کردند گذر خود و نزدیکان‌شان به بیمارستان و حتی شاید بهشت زهرا نمی‌افتاد.

آمار کرونا باز هم از نردبان سفرهای مردم بالا می‌رود؟

این موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که بسیاری از متخصصان و مسئولان بهداشتی از جمله دکتر مسعود مردانی – فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری کرونا در این باره هشدار داده‌اند. وی در این باره به ایسنا گفت: کرونا حداقل تا پایان سال با ما خواهد بود و هنوز تمام نشده و رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری‌ها باید همچون گذشته تداوم داشته باشد. این در حالیست که متاسفانه برخی مردم رعایت این اصول را رها کرده و به مسافرت و میهمانی می‌روند؛ به گونه‌ای که بر اساس آمار، ۶۰ درصد مبتلایان جدید افرادی بودند که اخیرا به سفر رفته‌اند.

در همین راستا و با توجه به قرار داشتن در آستانه تعطیلات چهار روزه پیش‌رو، ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بررسی میدانی متخصصان اپیدمی وزارت بهداشت طی شش ماه گذشته موید این نکته مهم است که میزان ابتلا و فوت ناشی از کرونا، ارتباط مستقیم با رفتن به سفر در سطح کشور داشته است و لذا رفتن به سفر به معنی قبول ریسک مبتلا شدن و مبتلا کردن سایر هموطنان به ویرووس کوید ۱۹ است.

در پایان این اطلاعیه آمده است: « با تشکر از اکثریت مردم عزیز کشورمان که با همراهی و همکاری با کادر بهداشت و درمان در مقابله با کرونا، حداقل تردد در سطح شهرها و جاده ها را داشته اند از اقلیت بی توجه، انتظار دارد به جمع کثیر ایرانیان همراه برای مقابله با کرونا بپیوندند و با توجه به دستورات پزشکان و پرستاران وزارت بهداشت با رعایت کلیه دستور العمل ها به کرونا مبتلا نشوند و دیگران را مبتلا نکنند.»

حالا باید دید که مردم به این هشدارها و توصیه‌ها توجه می‌کنند یا آنکه سفر را در این تعطیلات با همه عواقب و مخاطراتش به جان می‌خرند و مانند تعطیلات گذشته بی‌توجه به همه توصیه‌های بهداشتی به جاده‌ها هجوم می‌آورند.

نکته جالب و البته ترسناک ماجرا اینجاست که در برخی تصاویر منتشر شده از تعطیلات گذشته در اواسط مرداد ماه، هجوم مسافران به جاده شمال باعث مسدود شدن چند ساعته آزادراه تهران-شمال شد اما مسافرانی بودند که با وجود زدن ماسک و رعایت کردن این اصل در زمینه پیشگیری از ابتلاء به این ویروس خطرناک، به مامورانی که آن وقت شب برای کنترل ترافیک جاده را بسته بودند، اصرار می‌کردند تا مسیر را باز کرده از آزادراه برای سفر به شمال استفاده کنند!

در این میان هرقدر به آمارها نگاه می‌کنیم خطر رفتن به سفر در تعطیلات و هجوم مردم برای رفتن از شهری به شهر دیگر دقیقا با میزان ابتلاء به کوید 19 بیشتر به چشم می‌آید و دقیقا استان‌های شمالی و دیگر مناطقی که مردم بیشترین تردد و مسافرت را در این ماه‌ها از آن ها داشته‌اند مانند تهران، دچار وضعیت قرمز از نظر شیوع این ویروس شده‌اند .

چرا که آمارها از تعطیلات گذشته نشان می‌دهد استان‌هایی مانند مازندران، گیلان، اصفهان، خراسان رضوی ، قم، البرز و… بیشترین تردد و انباشت خودروهای مهمان را به خود دیده‌اند و این‌ها همان‌هایی هستند که امروز با قرمز شدن چراغ کووید 19شان دست و پنجه نرم می‌کنند و هر روز تخت‌های بیمارستانی‌شان پرتر از گذشته می‌شود.

بر اساس اطلاعات سازمان راهداری از تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای برون شهری، سرنوشت شیوع ویروس کرونا با میزان سفرهای مردم گره خورده و هر وقت مردم در خانه ماندن را فراموش کرده‌اند و برای چند روز به مسافرت رفته‌اند، به فاصله چند روز و چند هفته پس از آن آمارهای ابتلا به کرونا در کشور نیز رشد پیدا کرده است و جالب تر اینکه از نظر زمانی، بسیاری از پیک‌های تردد همین وسایل نقلیه مختلف با پیک های شیوع ویروس کرونا دقیقا مطابقت دارد.

آمار کرونا باز هم از نردبان سفرهای مردم بالا می‌رود؟

بر اساس این آمارها در اواخر اسفند ماه و روزهای پایانی پارسال تردد روزانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه مختلف در محورهای کشور به ثبت رسید و دقیقا دو هفته بعد از آن شاهد بالا رفتن شیب صعودی شیوع ویروس کرونا بودیم و در هفته دوم فروردین ماه امسال موارد ابتلا جدید از کمتر از ۱۵۰۰ نفر به بیش از ۳۰۰۰ نفر در روز رسید. در آن ایام موارد ابتلا به کرونا به بیشترین حد خود تا آن روزها در کشور (یعنی ۳۱۸۶ بیمار جدید در ۱۱ فروردین ماه) رسید.

اما در روزهای ابتدایی سال جاری که مردم سفرهای خود را لغو کردند و از سوی دیگر محدودیت های تردد نیز در کشور اعمال شد، شاهد ثبت حدود ۶۰۰ هزار تردد دستگاه وسیله نقلیه در محورهای برون شهری بودیم؛ یعنی کمتر از نصف سفرهای مردم در روزهای پایانی سال گذشته و در نتیجه کاهش سفرها و البته جدی‌تر گرفتن مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ابتلا به این ویروس هم دقیقا از پایان تعطیلات نوروزی روند کاهشی پیدا کرد؛ چرا که آمار مبتلایان در اواخر فروردین ماه به نصف یعنی ۱۵۰۰ نفر مبتلا در روز و بلکه کمتر از آن رسید.

در ۱۳ فروردین ماه هم مردم از خیر رسم قدیمی تفریح در روز طبیعت گذشتند و در خانه ماندند که تصاویر هوایی منتشر شده و البته میزان تردد وسایل نقلیه در محورها و جاده های مختلف برون شهری که تنها حدود ۲۵۰ هزار وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی به ثبت رسیده بود، این موضوع را اثبات می کرد. در این راستا نه تنها آمار ابتلا روند کاهشی پیدا کرد بلکه به تدریج به هزار مورد در روز و حتی کمتر از آن رسید و بهترین رکورد کشور (کمترین مبتلا) در سال جاری در ۱۳ اردیبهشت ماه با ۸۰۲ مورد ابتلای جدید به ثبت رسید.

البته این پایان ماجرا نبود و این ویروس ناخوانده رفته رفته بیشتر در شهرها و استان های مختلف رسوخ کرد و جالب اینکه قبل از آن آمارهای تردد هم تقریبا با همین شدت افزایش پیدا کرد؛ بدین صورت که از اواخر فروردین ماه تا اواسط اردیبهشت ماه سفرهای بین استانی مردم افزایش یافت و تردد وسایل نقلیه در محورهای برون شهری به بیش از یک میلیون دستگاه و نهایتا به بالای ۱.۵ میلیون دستگاه وسیله نقلیه مختلف رسید و همین مسئله سبب شد تا در همان نیمه اول خرداد ماه آمار ابتلا به ویروس کرونا به تدریج به ۳۰۰۰ نفر در روز برسد و نهایتا در ۱۵ خرداد امسال بالاترین آمار شیوع کوید ۱۹ در کشور، یعنی شناسایی ۳۵۷۴ نفر بیمار جدید از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شد و خوزستان نیز در کنار دیگر استان‌ها به وضعیت قرمز از نظر این ویروس رسید.

نکته قابل تامل دیگر اینکه با وجود کاهش آمارهای ابتلاء به کرونا در کشور، از نیمه خرداد ماه تا ابتدای شهریور ماه نیز این سیکل افزایش سفرها و آمارهای مبتلایان ادامه داشته است. و بدتر از آن اینکه بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های صورت گرفته سازمان راهداری حدود دو میلیون خانوار خود را برای سفر و تردد در جاده‌های کشور طی تعطیلات چهار روزه پیش‌رو آماده کرده‌اند و اگر ترددهای بالای گذشته، وضعیت شیوع کرونا را در برخی شهرها و استان‌ها قرمز کرده، حالا و درصورت تکرار سفرهای مردم، قرار است چه اتفاقی بیافتد و این بار باید ضرب المثل قدیمی را این گونه پرسید که مگر بالاتر از قرمز هم رنگی هست؟!


طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل (اندروید و iOS) … با من تماس بگیرید 09124964046

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *