ملک سلمان از سفر نتانیاهو به عربستان بی‌خبر بود؟


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی که دیروز جمعه منتشر کرد به نقل از یک منبع سعودی مطلع و یک دیپلمات خارجی در ریاض نوشت که پادشاه عربستان در جریان سفر محرمانه اخیر نتانیاهو به عربستان نبود. 

این در حالی است که عربستان این خبر را تکذیب کرد.

به گفته دو منبع یاد شده، انتظار نمی‌رود تا زمانی که ملک سلمان در قید حیات باشد،‌ ریاض گامی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بردارد.

این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نیز چندی پیش فاش کرد که ملک سلمان و ولیعهدش درباره عادی سازی روابط با اسرائیل اختلاف نظر دارند.

طبق این گزارش، ملک سلمان به شدت مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل است اما پسرش به دنبال پیوستن به ابوظبی و منامه در زمینه عادی سازی روابط با اسرائیل است.

طبق اظهارات دو منبع یاد شده که نامشان فاش نشده برای رویترز، عادی‌سازی احتمالی روابط ریاض با اسرائیلی اقدامی برای منحرف کردن توجه جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا از مسائل دیگر به ویژه کارنامه حقوق بشری عربستان است.

با وجود انکارهای سعودی، رویترز به نقل از چند دیپلمات،‌ نوشت که دو فرستاده آمریکایی درستی گزارش‌های منتشره درباره نشست محرمانه نتانیاهو و بن سلمان در شهر نئوم عربستان با حضور مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را تایید کردند.

رویترز نوشت: این دیدار تاریخی حامل پیامی قوی به متحدان و دشمنان بود با این مضمون که دو کشور همچنان به مهار دشمن مشترکشان یعنی ایران به شدت پایبند هستند.

به نوشته وال استریت ژورنال، ملک سلمان هم دچار سرگردانی در این باره شده، به وزیر خارجه کشورش دستور داده تا بار دیگر بر تعهد عربستان به تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ و پایبندی آن به ابتکار عمل صلح عربی تأکید کند.

رسانه های رژیم صهیونیستی از جمله رادیو ارتش اسرائیل هفته گذشته فاش کردند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل روز یکشنبه گذشته همزمان با حضور مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در عربستان مخفیانه به این کشور رفت و  با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار و گفت و گو کرد.

ربات سرخطی بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *