نیکولاس لطیفی؛ یک ایرانی در فرمول یک


روزنامه اعتماد: دنیای مهیج رقابت‌های فرمول یک این روز‌ها با خبری جذاب برای علاقه‌مندان ایرانی این رشته همراه بوده است. نیکولاس لطیفی راننده ایرانی – کانادایی از فصل جدید رقابت‌های فرمول یک به‌عنوان یکی از دو راننده اصلی تیم ویلیامز در مسابقات حضور خواهد داشت. این برای نخستین بار در تاریخ است که یک راننده ایرانی‌تبار در فرمول یک ظاهر می‌شود.

یک ایرانی در فرمول یک

مدیران تیم ویلیامز تاکید کردند که راننده رزرو تیم یعنی نیکولاس برای فصل ۲۰۲۰ فرمول یک جایگزین رابرت کوبیتسا خواهد شد. این خبر در حالی منتشر می‌شود که مدت‌ها زمزمه حضور این راننده در فرمول یک شنیده می‌شد. لطیفی که هم‌اکنون در مسابقات فرمول ۲ حضور دارد و در جدول رده‌بندی این مسابقات در جایگاه دوم قرار گرفته، فصل آینده در کنار جورج راسل دو راننده اصلی تیم ویلیامز را تشکیل خواهند داد.

نیکولاس لطیفی چه کسی است؟

پدر نیکولاس، مایکل لطیفی تاجر ایرانی – کانادایی و صاحب شرکت مواد غذایی سوفیناست. مادر او نیز ماریلنا دختر خانواده معروف ساپوتو است. مایکل، پدر نیکولاس یکی از ثروتمندترین افراد کانادا به حساب می‌آید. شرکت او در زمینه تهیه گوشت با محصولات تازه و منجمد فعالیت می‌کند. او شرکتش را در سال ۲۰۰۶ تاسیس کرد و در سال ۲۰۱۰ به سوددهی ۱۳۰ میلیون دلاری دست یافت.

یک ایرانی در فرمول یک

لطیفی در سال ۲۰۱۲ با راه‌اندازی شرکت صنایع غذایی سانتاماریا فعالیت اقتصادی‌اش را گسترده و در زمینه محصولات دریایی و روغن زیتون و محصولات ایتالیایی نیز سرمایه‌گذاری کرد. اما علاوه بر مایکل، مادر نیکولاس هم جزو ثروتمندترین زنان جهان به حساب می‌آید. او که دختر خانواده قدرتمند و پولدار ساپوتو است، ثروتی به مراتب بیشتر از شوهرش دارد. خانواده ساپوتو صاحب شرکت لبنیاتی است که در بیش از ۴۰ کشور جهان فعالیت می‌کند و گردش مالی چند ده میلیارد دلاری در سال دارد. شرکتی که در سال ۱۹۵۴ توسط یک مهاجر ایتالیایی در کانادا تاسیس شد و حالا لینو ساپوتو پدر خانواده صاحب ثروت ۵.۶ میلیارد دلاری است.

خانواده لطیفی وارد فرمول یک می‌شوند

زمانی نام خانواده لطیفی یعنی مایکل و ماریلنا در رسانه‌های ورزشی جهان مطرح شد که خبر سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون پوندی این خانواده در گروه مک‌لارن، یکی دیگر از تیم‌های حاضر در فرمول یک منتشر شد. شرکتی که این سرمایه‌گذاری را انجام داد، شرکت نیدالا (Nidala) یکی از شرکت‌های کوچک مایکل با مدیریت نیکولاس بود. این سرمایه‌گذاری باعث شد تراز مالی مک‌لارن مثبت شود و بزرگی این امپراتوری صنعت خودروسازی به ۲.۷۵ میلیارد دلار برسد.

هنگامی که خانواده لطیفی در کنار فعالیت پسرشان در مسابقات فرمول دو چنین سرمایه‌گذاری بزرگی در مک‌لارن کردند، خیلی‌ها معتقد بودند که مایکل و ماریلنا دنبال راهی هستند تا پسرشان را در رقابت‌های فرمول یک صاحب یک ماشین کنند. اما کارشناسان بر این عقیده بودند که خانواده لطیفی صرفا به این خاطر که این تجارت پرسود است، پول‌شان را روانه فرمول یک کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به درآمد فزاینده رقابت‌های فرمول یک و قرارداد‌های جدید حق پخش تلویزیونی در سال ۲۰۲۱ سود سرشاری نصیب خانواده لطیفی خواهد کرد.

با این حال نمی‌توان منکر تاثیر چنین سرمایه‌گذاری‌ای در پیشرفت نیکولاس شد؛ لااقل از این منظر که مک‌لارن می‌تواند از طریق فناوری به تیم‌های کوچک مثل ویلیامز کمک کند و طبیعتا همین روابط کاری و حرفه‌ای در تصمیم‌گیری تیم‌ها تاثیرگذار است.

کارنامه رانندگی نیکولاس

یک ایرانی در فرمول یک

نیکولاس که هم‌اکنون ۲۴ ساله است، از سال ۲۰۱۲ و زمانی که تنها ۱۷ سال سن داشت تبدیل به یک راننده حرفه‌ای شد. او در مسابقات فرمول ۳ ایتالیا و در سال ۲۰۱۲ با تیم BVM شرکت کرد و طی ۲۴ مسابقه یک پیروزی به دست آورد و فصل را با قرار گرفتن در جایگاه هفتم به پایان رساند. نیکولاس به تدریج توانست به مسابقات بین‌المللی راه پیدا کند. او در هر سال مسابقات متعدد کشوری و اروپایی و جهانی را در رده فرمول ۳ تجربه کرد. در سال ۲۰۱۴ به رقابت‌های زیرگروه فرمول یک با عنوان GP۲ رسید و از سال ۲۰۱۶ توانست به عنوان راننده تمرینی تیم رنو مک‌لارن استخدام شود.

از سال ۲۰۱۷ نیکولاس وارد مسابقات فرمول ۲ شد و با تیم DAMS قرارداد بست. او در سال اول حضورش در این تیم در ۲۴ رقابت یک پیروزی به دست آورد و در نهایت پنجم شد. سال ۲۰۱۸ لطیفی علاوه بر حضور در رقابت‌های فرمول ۲ در تیم Force India، تیمی که از همان سال وارد مسابقات فرمول یک شده بود، به عنوان راننده تمرینی حاضر شد. نیکولاس فصل ۲۰۱۸ فرمول ۲ را با یک پیروزی از ۲۴ رقابت و عنوان پایانی نهمی تمام کرد. از آغاز سال ۲۰۱۹ لطیفی چهره متفاوتی از خود در رقابت‌های فرمول۲ نشان داده است.

او در ۲۳ مسابقه از ابتدای فصل با ۴ پیروزی به دست آورده و در فاصله یک رقابت تا پایان فصل در جایگاه دوم حضور دارد. آخرین مسابقه فصل لطیفی در ابوظبی برگزار خواهد شد. امسال، اما به‌طور همزمان لطیفی با تیم ویلیامز نیز همکاری‌اش را آغاز کرد. او در این پیش فصل ۲۰۲۰ فرمول یک شش تمرین اول و سه روز تست را پشت سر گذاشت و در نهایت به عنوان راننده اصلی تیم ویلیامز در رقابت‌های فصل آینده معرفی شد.

لطیفی ویلیامز را نجات می‌دهد؟

یک ایرانی در فرمول یک

تیم روکیت ویلیامز ریسینگ که از این فصل لطیفی را در ترکیب خود می‌بیند، فصل گذشته بین ۱۰ تیم حاضر در جایگاه دهم قرار گرفت. رانندگان این تیم یعنی روبرت کوبسیا لهستانی و جرج راسل انگلیسی نتوانستند عملکرد موفقی از خود نشان دهند. بهترین رتبه این دو راننده در تمام طول فصل قبل مربوط می‌شود به جایگاه دهمی کوبسیا در گرندپری آلمان که یک امتیاز برایش به ارمغان آورد. راسل، اما همان یک امتیاز را نیز دشت نکرد و این دو راننده در پایان فصل در رده‌های نوزدهم و بیستم ایستادند.

حال ویلیامز امیدوار است با حضور لطیفی بتواند نتیجه بهتری نسبت به فصل قبل بگیرد. خود لطیفی که در این مورد بسیار هیجان‌زده است. این راننده ایرانی – کانادایی که در بیوی پیج اینستاگرامش سه پرچم ایران، کانادا و ایتالیا به چشم می‌خورد در مورد پیوستنش به ویلیامز در اینستاگرامش نوشت: «خیلی هیجان‌زده‌ام که اعلام کنم در فصل ۲۰۲۰ فرمول یک برای تیم ویلیامز رانندگی خواهم کرد. این رویای من بود که به حقیقت پیوست و هنوز درست و حسابی باورش نکرده‌ام.»

او همچنین در مورد فصل بعد مسابقات نیز در یک مصاحبه گفت: «من از فرصتی که ویلیامز در اختیارم قرار داده سپاسگزارم. من حداکثر تلاشم را خواهم کرد و هر کاری انجام می‌دهم تا تیم را به جلو ببرم و به نتایجی برسیم که بتوانیم به آن افتخار کنیم.»



Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *