کوچکترین پستانداران جهان


برترین‌ها: وقتی اسم پستانداران می‌آید معمولا یاد حیوانات بزرگی مثل گاو، فیل یا نهنگ دریایی می‌افتیم، اما پستاندارانی به کوچکی کف دست هم وجود دارند که شاید حتی نامشان را نشنیده باشید. کوچکترین پستانداران دنیا شاید ناز و بی‌دفاع به نظر برسند، اما جثه ریزشان بیشتر از چیزی که ما فکر می‌کنیم، به آن‌ها کمک می‌کند. از بالارفتن از شاخه‌های نازک هنگام شکار حشرات گرفته تا جاخالی دادن از شکارچیان با پنهان کردن خودشان در شکاف‌های باریک.

اما کوچکترین پستانداران دنیا چه حیواناتی و چقدر هستند؟

صاریغ کوتوله

کوچکترین پستانداران جهان

اگرچه به نظر می‌رسد از بستگان چینچیلا باشد تا کانگورو، اما صاریغ کوتوله از خانواده کیسه‌داران است. طول آن‌ها از ۵ تا ۱۰ سانتیمتر متغیر است و وزن آن‌ها بین ۱۰ تا ۴۵ گرم است. صاریغ‌های کوتوله هم مثل عموزاده‌های بزرگترشان، شب‌زی هستند و با دم خود به شکل وارونه از درختان آویزان می‌شوند. آن‌ها در استرالیا، پاپوآ گینه نو و اندونزی یافت می‌شوند.

این صاریغ‌های کوچک در طول زمستان به شکل یک توپ، محکم جمع می‌شوند، چشم‌های خود را با گوش هایشان می‌بندند و دچار مرگ کاذب یا خواب زمستانی موقت می‌شوند. در این مدت، دمای بدن و سوخت و ساز آن‌ها کاهش می‌یابد به طوری که نیازی به خوردن ندارند، در عوض موادمغذی را از چربی انباشته در دم‌هایشان دریافت می‌کنند.


موش کور حشره‌خوار آمریکایی

کوچکترین پستانداران جهان

موش کور حشره‌خوار آمریکایی حدود ۱۰ گرم وزن و ۶.۵ سانتیمتر طول و دم ۲.۵ سانتیمتری دارد. این موش کور در جنگل‌های مرطوب شمال غربی ایالت متحده و جنوب شرقی بریتیش کلمبیا زندگی می‌کند. مانند سایر موش‌های کور، موش کور حشره‌خوار آمریکایی هم پوزه بلند با سر پهن و ناخن‌های تیز روی پنجه‌هایش برای کندن زمین دارد.

برخلاف سایر موش‌های کور که بیشتر عمرشان را در حال کندن تونل‌های زیرزمینی هستند، موش کور آمریکایی اغلب در حال پیدا کردن غذا روی زمین است. همچنین می‌تواند برای شکار حشرات از بوته‌ها بالا برود.


موش دوپای کوتوله

کوچکترین پستانداران جهان

موش دوپای کوتوله در سال ۲۰۱۰ در یوتیوب مورد توجه قرار گرفت و به نظر می‌رسد چیزی بین موش و بچه کانگورو باشد. این موجود ریز و فعال، کوچکترین جونده جهان است و حدود ۳ گرم وزن دارد. یک موش دوپای کوتوله متوسط حدود ۵ سانتیمتر طول با دم ۷ تا ۲۵ سانتیمتری دارد.

موش دوپای کوتوله بومی پاکستان و افغانستان است، اما ۲۵ گونه مختلف از موش دوپا در آسیای میانه و چین زندگی می‌کنند. در واقع یکی از گونه‌های آن، موش دوپای فرات گوش دراز، آنقدر در افغانستان محبوب است که دولت در سال ۱۹۸۹ تمبری به آن اختصاص داد.


حشره‌خوار اتروسکی

کوچکترین پستانداران جهان

حشره‌خوار اتروسکی تنها دو گرم وزن و بین ۴ تا ۵ سانتیمتر طول دارد. البته این طول شامل دم نمی‌شود که یک سوم طول بدنش است. وقتی طول دم را هم اضافه کنید حدود ۶ سانتیمتر می‌شود. این حشره خوار کوچک اشتهای زیادی دارد و هر روز دو برابر وزن بدنش غذا می‌خورد. همچنین قلبش بسیار سریع می‌زند: ۲۵ بار در ثانیه، یعنی ۱۵۰۰ بار در دقیقه.‌ می‌توانید آن را با قلب انسان مقایسه کنید که به طور متوسط ۷۲ بار در دقیقه می‌زند.

حشره خوار اتروسکی ترجیح می‌دهد در چمنزار‌های مرطوب زندگی کند و از جنوب اروپا و آفریقای شمالی گرفته تا عربستان، آسیای میانه و جنوب آسیا یافت می‌شود.


خفاش زنبوری

کوچکترین پستانداران جهان

کوچکترین پستانداران جهان خفاش زنبوری است که حدود ۲ گرم وزن و ۲.۵ تا ۳ سانتیمتر طول دارد. این خفاش در سال ۱۹۷۴ توسط جانورشناس تایلندی «کیتی تونگلونگیا» کشف شده و پوزه‌ای صورتی شبیه به خوک دارد. این خفاش کوچک در غار‌های غرب تایلند و میانمار و در گروه‌های صدتایی زندگی می‌کند.


موش لمور

کوچکترین پستانداران جهان

موش لمور، گونه‌ای منحصر به ماداگاسکار و کوچکترین نخستی‌سان جهان است. ۱۸ گونه شناخته شده از موش لمور وجود دارد، اما به طور متوسط ۴۰ تا ۸۵ گرم وزن دارند. این موش‌ها شب‌ها به دنبال حشرات (عمدتا سوسک)، میوه، گل و برگ به عنوان غذا می‌گردند.

منبع: livescience


اینجا محل قرارگیری تبلیغ شماست… با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *