کسرول؛ صبحانه‌ی مقوی برای خانه‌های شلوغ


برترین‌ها: کسرول صبحانه یک خوراکی مقوی تهیه شده با تخم مرغ، سیب زمینی، دو نوع پنیر، کالباس و سبزیجات معطر تازه است. البته مقداری کره و خامه سبک هم در آن ریخته می‌شود تا حسابی غلیظ و غنی شود. البته از کالری آن نترسید، چون این صبحانه برای جمعیت زیاد است و قرار است افراد بسیاری را سیر کند.

کسرول؛ صبحانه مقوی برای خانه‌های شلوغ

تابحال شده بخواهید برای جمعیت زیادی صبحانه درست کنید بخصوص که مهمان‌های راه دور هم داشته باشید. در اینجور مواقع گزینه ما چند بشقاب کوچک پنیر، خیار، گوجه، گردو و چند بشقاب هم تخم مرغ سرخ کرده است. به اضافه مقداری شیر. اما اگر بتوانید یک صبحانه بسیار مقوی را در یک ظرف درست کنید که هر کس تکه‌ای از آن را بردارد و با آن سیر شود هم زحمت آماده کردن و چیدن سفره کم می‌شود و هم ظرف کمتری کثیف می‌شود. شما یک صبحانه ساده با تنها چند ماده تشکیل دهنده درست می‌کنید و به روشی سریع هم آماده می‌شود.

ابتدا لازم است معنی کسرول را برای شما روشن کنم؛ کسرول از کلمه کاسه گرفته شده و به معنای ظرفی بزرگ و گود است که هم در فر استفاده می‌شود و هم برای سرو، اما این کلمه به منظور غذا‌هایی که در این ظرف پخته می‌شود هم استفاده می‌شود. همه ظرف‌های مستطیل یا گرد پیرکس کسرول نیستند، کسرول ارتفاع کوتاه‌تری دارد و اغلب آن‌ها در لبه‌های ضلع بزرگ کمی هم شیب دارند. مثلا ظرف‌هایی که برای پخت نان لقمه‌ای و یا کیک و یا بروانی استفاده می‌شوند، ارتفاعی بلندتر دارند و اطراف ظرف کاملا صاف است؛ بنابراین موقع خرید ظرف پیرکس باید بدانید که خواسته شما چیست.

مواد تشکیل دهنده کسرول صبحانه چه هستند؟

کسرول؛ صبحانه مقوی برای خانه‌های شلوغ

سیب زمینی هاش براون: هاش براون چیز خاصی جز سیب زمینی رنده شده و کمی هم سرخ شده است. این ماده را می‌توان برای همراهی با انواع ساندویچ استفاده کرد. سیب زمینی را رنده کرده و آب آن را می‌گیرید.

کره: از کره برای تفت دادن سیب زمینی استفاده می‌شود که طعم بیشتری به آن اضافه می‌کند و اغلب به نرم شدن آن کمک می‌کند، چون سیب زمینی‌های خام شروع به برشته شدن می‌کند.

تخم مرغ: تخم مرغ ماده اصلی این کسرول صبحانه است و یک پروتئین مقوی و سالم است. به خاطر پروتئین بالا بسیار هم سیر کننده است.

شیر خامه یا هاف اند هاف: هاف اند هاف همانطور که از نامش پیداست ترکیب نیمی از شیر و نیمی از خامه است؛ بنابراین در اینجا از ۳/۴ پیمانه شیر و ۳/۴ پیمانه خامه استفاده می‌کنیم.

پنیر چدار: برای ایجاد طعمی تند و ترش و هم افزایش حجم و بافت عالی است.

پنیر سوئیسی: این پنیر را می‌توانید با پنیر‌های دیگری که در خانه دارید عوض کنید. مثلا پنیر گرویر جایگزین خوبی برای این نوع پنیر کمتر موجود در بازار است. البته اینجا ما اصراری به استفاده از پنیری خاصی نداریم، اما مثلا پنیر چدار جزو ضروری بسیاری از غذا‌های پنیری است.

کالباس: اگر مقداری کالباس در یخچال دارید و نمی‌دانید با آن چه کنید، جای آن همین جاست. در خانه ما معمولا کالباس خانگی با گوشت بوقلمون درست می‌شود که طعم بسیار خوبی دارد، اما همه آن را دوست ندارند و برای کار‌های این چنینی بسیار مناسب است. من اگر بتوانم یک روز انواع کالباس خانگی را به شما آموزش خواهم داد.

پیازچه: بسیاری از ما تخم مرغ را با پیاز و یا پیازچه دوست داریم. اگر می‌خواهید طعم پیاز در تخم مرغی زیاد باشد، می‌توانید مقدار لیست شده را دو برابر کنید.

جعفری تازه: جعفری یکی از آن سبزی‌هایی ست که در اکثر ترکیباب پختنی هم برای طعم و برای تزئین و رنگ استفاده می‌شود. طعم آن آنقدر قوی و غالب نیست بنابراین همیشه غذا را زیباتر می‌کند بدون آنکه خیلی در طعم آن مداخله کند.

مواد لازم

  • سیب زمینی رنده شده و آب گرفته: ۵۰۰ گرم
  • کره: ۱/۴ پیمانه
  • نمک و فلفل: مقداری برای مزه
  • تخم مرغ: ۱۲ عدد
  • شیر خامه: ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • پنیر چدار رنده شده: ۱ پیمانه
  • پنیر سوئیسی: ۱ پیمانه (یا هر پنیر موجود در خانه)
  • کالباس: ۲۲۵ گرم
  • پیازچه: ۱/۳ پیمانه خرد شده
  • جعفری تازه: ۲ و ۱/۲ قاشق غذاخوری خرد شده

کسرول؛ صبحانه مقوی برای خانه‌های شلوغ

کسرول؛ صبحانه مقوی برای خانه‌های شلوغ

طرز تهیه

۱. فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سلسیوس روشن کنید. یک ظرف نچسب مخصوص فر با ابعاد ۲۲ در ۳۳ سانت را چرب کنید.

۲. کره را داخل ماهیتابه‌ای به قطر ۳۰ سانتی متر روی حرارت بالای گاز گرم کنید. سیب زمینی رنده شده را بصورت یک لایه همسان داخل ماهیتابه بریزید و با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. بگذارید سیب زمینی بپزید تا ته آن قهوه‌ای روشن شود یعنی حدود ۶ تا ۸ دقیقه بعد سیب زمینی‌ها را با کفگیر چرخانده و ۳ دقیقه دیگر به پختن ادامه دهید.

کسرول؛ صبحانه مقوی برای خانه‌های شلوغ

۳. هاش براون یا همان سیب زمینی رنده شده سرخ شده را داخل ظرف پیرکس بریزید و کنار بگذارید.

۴. تخم مرغ‌ها را داخل کاسه بزرگی بریزید. با چنگال زرده و سفیده را بشکیند و بهم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

کسرول؛ صبحانه مقوی برای خانه‌های شلوغ

کسرول؛ صبحانه مقوی برای خانه‌های شلوغ

۵. شیر خامه یا همان هاف اند هاف یا ترکیب شیر و خامه به ترتیبی که در بالا گفته شد، پنیر چدار، پنیر سوئیسی، کالباس، پیازچه، جعفری و نمک و فلفل را اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

کسرول؛ صبحانه مقوی برای خانه‌های شلوغ

۶. مخلوط را بصورت یکدست روی لایه سیب زمینی داخل ظرف پیرکس بریزید و با لیسک آن را پهن کنید تا کل روی سیب زمینی‌ها را بگیرد.

کسرول؛ صبحانه مقوی برای خانه‌های شلوغ

۷. آن را در فر گرم بگذارید و به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بگذارید بماند در حدی که فقط وسط آن سفت شود. قبل از مصرف و سرو کردن حدود ۵ دقیقه بگذارید خنک شود، چون خیلی داغ است.

کسرول؛ صبحانه مقوی برای خانه‌های شلوغ

نکات مهم

  • برای استفاده از پنیر می‌توانید پنیر گرویر را جایگزین پنیر سوئیسی کنید. اینجا پنیر اصلی پنیر چدار است.
  • ‌ می‌توانید تا مرحله ۵ را آماده کنید. در یخچال گذاشته و روی آن را بپوشانید سپس صبح هنگام آن را از یخچال درآورده و در فر بپزید. در این صورت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به زمان پخت اضافه کنید.
  • سبزیجاتی مثل قارچ تفت داده شده یا فلفل دلمه‌ای را هم می‌توان اضافه کرد.
  • از گیاهان معطر دیگر هم می‌توان استفاده کرد.
  • روی آن گوجه اسلایس شده ریخته و سرو کنید.
  • برای اینکه ظاهر جالبتری داشته باشید روی آن سس هلندی گرم بریزید.

منبع: cookingclassy


تبلیغ شما اینجا! با ما تماس بگیرید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *