چگونه اندروید گوشی خود را به نسخه قبلی بازگردانیم؟


وب‌سایت فارنت – امید بکتاش: شاید شما هم هم‌چون من یکی از عاشقان آپدیت باشید. هنگامی که یک نسخه جدید اندروید معرفی می‌شود، ما شروع به صحبت در مورد آن می‌کنیم، چشم به راه دریافت آن می‌نشینیم و پی در پی بخش آپدیت اندروید گوشی خود را چک می‌کنیم تا حتی یک لحظه زودتر به نسخه جدید دسترسی داشته باشیم و طراحی و امکانات آن را امتحان کنیم. این به راستی نیمی از لذت بردن از داشتن یک گوشی اندرویدی است!

چگونه نسخه اندروید گوشی اندرویدی خود را به نسخه قبلی بازگردانیم؟

مطمئنا همه اینطور نیستند، برای برخی از افراد معایب و مشکلات پیش آمده پس از نصب یک نسخه جدید از اندروید آزاردهنده و غیر قابل تحمل است. از جمله مشکلات احتمالی می‌توان به کاهش سرعت اجرای برخی اپلیکیشن‌ها، باز نشدن برنامه‌ها در نسخه جدید، وجود چند باگ در عملکرد سیستم عامل و حتی از کار افتادن برخی قابلیت‌ها نظیر اسکنر اثر انگشت و … اشاره کرد. یکی از راه حل‌های مقابله با این مشکلات، دانگرید اندروید یا برگرداندن اندروید و بازگشت به نسخه قبلی اندروید است.

در بیش‌تر مواقع، افرادی دوست دارند تلفن خود را به نسخه قبلی اندروید بازگردانند که از دریافت یک آپدیت ناراضی هستند. برای برخی از باگ‌های موجود در آپدیت‌های جدید چندان سخت نیست، اما گاهی این مشکلات به‌قدری زیاد است که چاره‌ای به جز دانگرید کردن باقی نمی‌ماند. با این حال باید در نظر داشت که برگرداندن و بازگشت به نسخه قبلی اندروید یا به اصطلاح دانگرید، همیشه آنقدر ساده نیست که به نظر می‌رسد.

آیا واقعا قصد دانگرید اندروید گوشی خود را دارید؟

برگرداندن اندروید قبلی دردسر‌های خاص خودش را به دنبال دارد، هم‌چنین انجام دادن آن برای افراد تازه کار ممکن است خطرناک باشد. از جمله مشکلات دانگرید می‌توان به عدم پشتیبانی سازنده تلفن همراه از نسخه‌های قدیمی‌تر اشاره کرد.

به عنوان مثال هنگام برگرداندن اندروید ۹ به ۸، شرکت سازنده دیگر مشکلات موجود روی نسخه قدیمی را برطرف نمی‌کند. هم‌چنین شما باید به خوبی مراحل بازگشت به نسخه قبلی اندروید را بدانید.

چگونه نسخه اندروید گوشی اندرویدی خود را به نسخه قبلی بازگردانیم؟

از جمله مشکلات دیگر بازگشت به نسخه قبلی اندروید نیز می‌توان به عدم پشتیبانی از برخی قابلیت‌ها و نرم‌افزار‌ها در نسخه‌های قدیمی اندروید اشاره داشت. گوگل پس از معرفی یک نسخه جدید از اندروید، API‌های لازم برای توسعه اپلیکیشن برپایه آن را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

اگر یک گوشی سامسونگ یا یک گوشی هواوی دارید باید بدانید این شرکت‌ها هنگام ساخت نسخه‌های اختصاصی از اندروید، از API‌های جدید استفاده می‌کنند. از این رو برخی از امکانات جدید موجود در اندروید، قابلیت فعالسازی و استفاده در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید را ندارند.

اگر چه ممکن است این امکانات به ظاهر بی فایده و نه چندان مهم به نظر برسد، اما ممکن است قابلیت‌هایی که شما واقعا به آن احتیاج دارید نیز در همین دسته قرار بگیرد. البه استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث می‌تواند تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک کند.

راهکار آسان بازگشت به نسخه قبلی اندروید

اگر یکی از کاربران گوگل پیکسل یا گوگل نکسوس هستید، بازگردانی نسخه اندروید به ورژن قبلی برایتان چندان سخت نخواهد بود. در واقع این روش در مورد تمامی گوشی‌هایی که امکان آنلاک تلفن همراه و دریافت نسخه رول‌بک وجود دارد قابل استفاده است.

چگونه نسخه اندروید گوشی اندرویدی خود را به نسخه قبلی بازگردانیم؟

اگر سازنده تلفن همراه شما نیز فایل بازگرداندن نسخه اندروید به نسخه قبلی را منتشر کرده است، کافی است تنها مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از تمامی داده‌های خود یک بکاپ تهیه و آن را در محیط‌های ابری ذخیره کنید.
  • نسخه رول‌بک مورد نظر خود را دانلود و طبق آموزش‌های موجود در وب‌سایت سازنده تلفن همراه آن را نصب کنید.

لطفا اول تمامی مراحل برگرداندن اندروید را به خوبی یاد بگیرید و سپس اقدام به انجام دادن آن کنید.

اطلاعات زیادی وجود دارد که بدون روت کردن نمی‌توانید از آن‌ها پشتیبان بگیرید. از جمله این اطلاعات داده‌های بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها، تصاویر ذخیره شده در اپلیکیشن‌های پیام رسان و سایر داده‌های شخصی که ممکن است روی محیط ابری ذخیره نشده باشند؛ بنابراین پیش از نصب نسخه قدیمی‌تر اندروید روی گوشی هوشمند خود، به خوبی این مورد را بررسی کنید. نصب نسخه جدید اندروید نیازمند به حذف کامل اطلاعات از روی حافظه داخلی است، بنابراین پس از انجام دانگرید دیگر به اطلاعات قبلی خود دسترسی نخواهید داشت.

هم‌چنین باید توجه داشت که پیش از شروع فلش کردن تلفن همراه، تمامی ابزار‌های لازم برای این کار را دریافت کرده باشید، متوقف شدن عملیات فلش قبل از به اتمام رسیدن کامل این فرآیند می‌تواند موجب بریک شدن دستگاه شما شود. اگر روش بالا به راحتی برای شما در دسترس نبود حتما روش بعدی را بخوانید اگر چه سخت، اما احتمال بیشتری برای موفقیت دارید.

فلش کردن راهکار سخت، اما موفق‌تر برگرداندن اندروید قبلی

متاسفانه باید بگویم در اکثر مواقع امکان استفاده از راه حل گفته شده در بخش اول وجود ندارد، در واقع اکثر کمپانی‌ها به دلایلی فایل قابل نصب سیستم عامل خود را منتشر نمی‌کنند. از این رو شما باید دستگاه خود را با استفاده از نرم‌افزار‌های مخصوص به این کار فلش کنید.

بهترین راه برای دریافت فایل‌های لازم و هم‌چنین نحوه انجام این کار، استفاده از انجمن و یا گروه‌های مخصوص به این کار از جمله وب‌سایت XDA است.

چگونه نسخه اندروید گوشی اندرویدی خود را به نسخه قبلی بازگردانیم؟

پیدا کردن یک رام اصلی (استوک رام) و قدیمی تلفن همراه، در اغلب موارد یک کار مشکل است. با این حال این بخش ساده‌ترین قسمت فرآیند دانگرید محسوب می‌شود.

دیگر نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که اکثر سازندگان هنگام ارایه یک آپدیت برای اندروید، نسخه بوت‌لودر را نیز آپدیت می‌کنند. از این رو پیش از نصب نسخه قدیمی اندروید شما باید بوت لودر دستگاه را به حال قبلی برگردانید.

این کار به وسیله نرم‌افزار‌های خاصی انجام می‌پذیرد. هم‌چنین ممکن است انجام این فرآیند نیاز به کار‌های خاصی داشته باشد که هرگونه اشتباه در انجام آن‌ها موجب بریک شدن تلفن همراه خواهد شد.

برای فلش کردن رام دانلود شده، می‌توانید از نرم‌افزار‌های مخصوص به این کار استفاده کنید. طرز کار و استفاده از این برنامه‌ها معمولا ساده بوده و در صورتی که مراحل را به ترتیب و دقیق دنبال کنید، هیچ مشکلی برای تلفن همراه شما پیش نخواهد آمد. با این حال پیش از انجام هر کاری آموزش‌های لازم برای استفاده از این برنامه‌ها را در محیط اینترنت یافته و طبق آن عمل کنید.

استفاده از کاستوم رام برای بازگشت به نسخه قبلی اندروید

اگر هنوز هم عزم نصب نسخه قدیم اندروید به جای نسخه جدید آن را روی گوشی خود دارید، می‌توانید از کاستوم رام‌ها استفاده کنید. کاستوم رام نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید است که توسط کاربرانی هم‌چون شما توسعه یافته است.

چگونه نسخه اندروید گوشی اندرویدی خود را به نسخه قبلی بازگردانیم؟

در واقع بیش‌تر کاستوم رام‌ها را گروه‌های کوچک برنامه‌نویس منتشر و پشتیبانی می‌کنند. استفاده از کاستوم رام می‌تواند امکانات جدید اندروید را برای دستگاه‌های قدیمی به همراه داشته باشد، با این حال ممکن است به پایداری لازم برای استفاده مداوم نرسیده باشد.

نصب کاستوم رام موجب از بین رفتن گارانتی دستگاه شما می‌شود، بنابراین نصب آن بر روی دستگاه‌هایی که هنوز تحت گارانتی تولید کننده هستند به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

اگر از جمله کاربرانی هستید که از یک تلفن همراه محبوب و پرفروش استفاده می‌کنید، احتمالا تعداد زیادی کاستوم رام برای دستگاه شما وجود دارد. وب‌سایت XDA Developers می‌تواند منبع خوبی برای پیدا کردن این کاستوم رام‌ها و هم‌چنین نحوه استفاده از آن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *