عراق از ترکیه به شورای امنیت شکایت می کند/علت چیست؟

[ad_1]

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شورای وزیران عراق از وزات خارجه این کشور خواست پرونده ای کامل را از تجاوزهای مکرر ترکیه به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن تهیه کند؛ پرونده ای که قرار است مبنای شکایت فوری بغداد از آنکارا در شورای امنیت سازمان ملل باشد.

شورای وزرای عراق با دستورکار «امنیت ملی» شامگاه چهارشنبه در جلسه ای فوق العاده با محکوم کردن شدید عملیات های نظامی ترکیه در شمال عراق بویژه حمله خونبار روز چهارشنبه به یک گردشگاه در زاخو از توابع استان دهوک اقلیم کردستان عراق که منجر به مرگ و جراحت تعدادی از شهروندان عراقی شد، ۸ تصمیم را در دستور کار قرار داد.

در این جلسه که به ریاست مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور برگزار شد وزرای عراقی بر این نکته تاکید کردند که «طرف ترکیه ای درخواست های مکرر عراق را درباره توقف نقض های حاکمیت عراق، امنیت شهروندان عراقی و احترام به مبدا حسن همجواری را نادیده می گیرد.»

بیانیه دفتر رسانه نخست وزیر عراق درباره تصمیم های اتخاذ شده تصریح کرد:

۱- شورای وزرای عراق، وزارت خارجه را مکلف کرد که پرونده کاملی از تجاوزات ترکیه به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان عراقی تهیه و شکایتی فوری در این باره به شورای امنیت و سازمان ملل متحد ارائه دهد.

۲-وزارت خارجه عراق باید سفیرترکیه در عراق را فراخواند و مراتب محکومیت این اقدام را به وی ابلاغ کند.

۳-کاردار عراق در آنکارا با هدف رایزنی فراخوانده و همه تدابیر ارسال سفیر جدید به ترکیه متوقف شود.

۴-فرماندهی عملیات مشترک عراق باید گزارشی از وضعیت مرزهای مشترک عراق با ترکیه ارائه و همه گام های لازم برای «دفاع از خود» را اتخاذ کند.

۵- احوال مجروحان تجاوز و خانواده های شهدا و نیز جبران خسارت آنها پیگیری شود.

۶- با دولت اقلیم کردستان درباره اتخاذ تدابیر تعیین کننده برای ممانعت از نقض های بعدی هماهنگی شود.

۷-درخواست از دولت ترکیه برای عذرخواهی رسمی و بیرون بردن نیروهای ترکیه از تمام خاک عراق.

۸-شورای وزیران دوباره تاکید می کند که مخالف شروع تجاوز به سایرین از خاک خود (عراق) است و نیز مخالف آنکه عراق، صحنه تصفیه حساب ها باشد و به شدت با حضور هر سازمان تروریستی یا گروه مسلحی در سرزمین خود مخالفت می کند.

بر اساس برآورد برخی سایت ها و کانال های خبری عراقی مانند صابرین نیوز، دولت ترکیه در طول ۷ ماه گذشته ۲۸۱ حمله به استان های دهوک، اربیل، سلیمانیه و موصل عراق انجام داده است.

حمله توپخانه ای روز چهارشنبه ارتش ترکیه به مرکز گردشگری «په رخ» در مدیریت «زاخو» از منطقه «باتیفا» اقلیم کردستان عراق تاکنون باعث مرگ ۹ تن و عمدتا زن و کودک شده است. همه کشته شدگان نیز عرب عراقی  و گردشگر هستند.

یکی از شاهدان صحنه حملات به رسانه های عراقی گفت که این حملات ترکیه ۱۵ دقیقه بعد از آن آغاز شد که ۲۰ اتوبوس از گردشگران وارد روستای په رخ ناحیه زاخو در استان دهوک شدند.

او به خبرگزاری العراقیه گفته است که دست یکی از دوستانش در این حمله قطع شد و پیرمردی با دخترانش را دیده است که همگی در این حمله جان باختند.

اعتراض ها و موج محکومیت ها علیه ترکیه در عراق در حال شدت گیری است و تاکنون بسیاری از سیاستمداران و چهره ها و نخبگان در کنار فعالان شبکه های اجتماعی این اقدامات ترکیه را محکوم کرده اند.

بعد از اینکه شهروندان خشمگین عراقی با حمله به دفتر صدور روادید ترکیه در نجف، آن را تعطیل کردند و پرچم ترکیه را پایین کشیدند و در منطقه ای دیگر از نجف نیز پرچم آن کشور را آتش زدند، معترضان در بغداد نیز مقابل سفارت ترکیه تجمع کردند و شعارهای اعتراضی در محکومیت حملات نظامی به شمال عراق و حضور اشغالگرانه در خاک این کشور سر دادند. همچنین مراکز صدور ویزای ترکیه در شهرهای بصره و ناصریه عراق نیز به دست مردم خشمگین تعطیل و ویدیوهای آن در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

[ad_2]

خرید زعفران

نیازمندی های جزیره قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *