طناب‌کشی درهم و دلار در اردیبهشت 1402 /بازدهی ماهانه دلار صفر شد


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بازار ارز، اردیبهشت ۱۴۰۲ را در فضای آرام سیاسی شروع کرد. در روزهای ابتدایی دومین ماه سال، در سایه آرامش فضای سیاسی کشور و عقب‌ماندگی بورس از سایر بازارها، هوای بازار سرمایه بهاری شد و سرریز نقدینگی موجود در جامعه به بازار سرمایه مانع از رشد بیشتر بازار ارز شد‌.

با وجود آرامش در بازار ارز، با نزدیک شدن به موعد تحویل سکه‌های سلف بانک مرکزی قیمت‌ها در بازار سکه و بازار ارز افزایش یافت و قیمت سکه رفاه رکورد زد. برخی از معامله‌گران این افزایش قیمت دلار را ناشی از عملکرد برخی از بازیگران دانستند که برای عرضه سکه‌های خود قیمت‌ها را بالا بردند تا در نرخ‌های بالاتری عرضه کنند، به همین خاطر سکه رفاه در ماه اردیبهشت رکورد بالاترین قیمت تاریخی خود را ثبت کرد.

موضوع آزادی و تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و رایزنی‌ها با عمان برای مذاکرات برجام در اردیبهشت به نتیجه نرسید و بازار ارز در این ماه هم در برزخ مسائل برجامی بلاتکلیف ماند.

مسأله مالیات بر عایدی سرمایه در این ماه جدی‌تر شد. بازارساز اعلام کرد از دارایی‌های ارز، سکه، طلا، خانه و خودرو مالیات بر عایدی سرمایه خواهد گرفت. خبر مالیات بر عایدی سرمایه به خودروهای سامانه تخصیص یکپارچه هم رسید و افراد مشمول این طرح در صورتی که مشمول قوانین مالیاتی شوند باید مالیات بپردازند. رییس اتحادیه طلا و جواهر هم معامله‌گران طلا و سکه را ملزم به ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت کرد که گمانه‌زنی‌ها را به سمت عزم جدی دولت برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه برد.

در دهه دوم این ماه، لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال از نصب مجدد دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد و باعث کاهش قیمت دلار در بازار آزاد شد.

سقوط آبشاری شاخص بورس در نیمه دوم اردیبهشت ماه رقم خورد و درست در زمانی که پول‌ها برای ثبت نام در طرح یکپارچه فروش خودرو بلوکه می‌شد، بازار ارز و سرمایه با هم کاهشی شدند. بانک مرکزی در این ماه واردکنندگان را تهدید کرد که در صورتی که ارز از بازار آزاد تهیه کنند از دریافت ارز دولتی محروم می‌شوند و کمیته بررسی تخلفات ارزی را تشکیل داد. با وجود اینکه بازار ارز به دلیل ریسک‌های سیاسی مشکل آفرینی می‌کند ولی آنچه که مشخص است افزایش سختگیری برای واردکنندگان و صادرکنندگان ریسک را برای سرمایه این افراد افزایش می‌دهد و در نهایت ممکن است باعث کوچ برخی از صادرکنندگان و واردکنندگان از چرخه تجاری کشور شود.

خبر سفر پادشاه عمان به ایران در نیمه دوم اردیبهشت کمر بازار ارز را خم کرد و منجر به شکست حمایت صعودی دلار شد. بررسی خبرهای بین‌المللی نشان می‌دهد همزمان با آنکه توقیف کشتی‌های آمریکایی توسط ایران خبرساز شده بود، گروه هفت هم برجام را مفیدترین راه حل می‌دانند ولی اوکراین مجدداً اعلام کرده که روسیه با کمک پهپادهای ایرانی به این کشور حمله کرده است. به همین خاطر برجام و پیش‌بینی شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای در مقطع کنونی سخت شده و انتظارات از آینده برجام را در ابهام فرو برده است.

بررسی‌ها از بازدهی دلار در ماه جاری حاکی از آن است که اسکناس آمریکایی در این ماه بازدهی نداشته و سکه امامی هم فقط با کسب سود ۱.۲ درصدی معامله‌گران را منتفع کرده است.

اکوایران برای بررسی رفتار دلار، نمودار حباب درهم را تهیه و بررسی کرده است.

درهم نمایانگر تقاضای بنیادی ارز در کشور است که اهمیت بسزایی در تصمیم گیری معامله گران برای معاملات ارز دارد.

IMG_20230521_191300_869

 میزان حباب‌ها در سقف‌ها و کف‌های قیمتی برای بازار با اهمیت است. همانطور که در نمودار مشخص است سقف و کف حباب درهم در بازه شش ماهه نوسانات بیشتری نسبت به اردیبهشت دارد که نشان دهنده آرام‌تر شدن دلار در این ماه است. هیجانات منفی معامله‌گران در اسفندماه در زمانی که تب فروش بالا گرفته بود باعث تشکیل حباب منفی برای درهم شده بود ولی در اردیبهشت کف حباب درهم ۷۸۴ تومان بوده است که آرامش نسبی دلار در اردیبهشت ماه را تایید می‌کند.

در دیدبان روز جمعه افزایش میانگین حباب درهم در بازه هفتگی در دو هفته متوالی بررسی شد و اینکه در صورت ادامه‌دار بودن می تواند علامت افزایشی به بازار ارز و سکه را صادر کند، در معاملات دو روز پایانی اردیبهشت این اتفاق افتاد و بازار ارز و سکه صعودی شد. حال در نزدیکی مقاومت دلار، حباب درهم افزایش قابل توجهی دارد و تقریبا دو برابر میانگین حباب شش ماهه است‌ که باید دید طناب‌کشی میان درهم و دلار در این محدوده در نهایت منجر به افزایش دلار خواهد شد یا کاهش درهم. به همین خاطر نقطه کنونی معاملات را می توان نقطه عطف بازار ارز برای تصمیم گیری درباره روند دانست که با بررسی سایر قیمت ها در بازار ارز می تواند تحلیل دقیق تری از روند بازار ارائه کرد.

 در آخرین روز اردیبهشت مصادیق قاچاق ارز در بازار ارز اعلام شد، لایحه ای که اگر باعث عقب نشینی صادرکنندگان و واردکنندگان از بازار ارز شود تاثیر خوبی در جریان ارزی کشور نخواهد داشت. تجربه در بازار ارز نشان داده که افزایش سخت گیری ها در کوتاه مدت اگرچه توانسته قدرت کنترل بر دلار را افزایش دهد ولی در بلند مدت تأثیر معکوس داشته و قیمت ها را با شتاب بیشتری افزایش داده است. کشور مصر نمونه خوبی از این اتفاق است. این کشور حتی با تصویب جریمه کیفری زندان ۱۰ برای معامله گران دلار آزاد هم نتوانسته قیمت ارز را کنترل کند و ارزش پول این کشور شتاب کاهشی دارد.

خرید زعفران

مشاغل قشم

فروشگاه دریل مگنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *