شاگرد اول‌های مربیان مطرح لیگ برتر ( قسمت سوم) / آشنایی با اسلحه‌های پروین، پورحیدری، حجازی و …


برخی از بازیکنان در موفقیت یک مربی نقش کلیدی ایفا کرده‌اند.

به گزارش وب سایت نود، نقش بازیکنان در موفقیت و ناکامی یک سرمربی غیرقابل کتمان است. برخی مربیان بعضی از شاگردان خود را در تیم‌های مختلف به کار گرفتند. در این مطلب، بهترین بازیکنان، مربیان مطرح تاریخ لیگ برتر مرور شده است.
علی پروین
علی پروین باسابقه‌ترین مربی تاریخ پرسپولیس است ولی بیشتر عمر مربیگری سلطان در جام باشگاه‌های تهران و جام آزادگان سپری شد و این مربی تنها در 75 بازی هدایت سرخپوشان را در لیگ برتر به عهده داشت. از علی انصاریان و سهراب انتظاری می‌توان به عنوان بهترین شاگردان سلطان در آن مقطع یاد کرد. علی انصاریان با 62، سهراب انتظاری با 54 و ابراهیم اسدی با 49 بازی، بیشترین مسابقه را برای پروین انجام دادند. سهراب انتظاری که کشف پروین بود با 15 گل بیشترین گل را برای این سرمربی به ثمر رساند. علی انصاریان مدافع پرسپولیس بارها با گلزنی چه از روی نقطه پنالتی چه در جریان بارهای بار گره بازی را برای پرسپولیس باز کرد و 13 گل برای این تیم زد. رضا جباری با 8 گل دیگر گلزن برتر تیم پروین بود. سهراب انتظاری و علی انصاریان با کسب 2 پنالتی، پنالتی‌گیرترین بازیکنان تیم پروین بودند. حسن خان‌محمدی که در تیم پروین مدافع- هافبک راست بود با ارسالهای خود 8 پاس گل به نام خود ثبت کرد و بهترین پاسور تیم پروین است.
منصور پورحیدری
منصور پورحیدری هم سالهای سال هدایت استقلال را بر عهده داشت ولی در لیگ برتر در 40 مسابقه برای استقلال و صنعت نفت مربیگری کرد. داوود سید عباسی که در استقلال و صنعت نفت در کنار پورحیدری بود با 30 بازی رکورددار بازی برای پورحیدری است. دین محمدی و فکری هم 28 مسابقه برای پورحیدری بازی کردند.
دین محمدی در کنار فراز فاطمی با 7 گل بهترین گلزن تیم پورحیدری است و محمد نوازی که در آن سالها پنالتی‌های زیادی برای استقلال تبدیل به گل کرد با 5 گل دیگر گلزن برتر این تیم است. نوازی با 4 پاس گل بهترین پاسور تیم پورحیدری هم بود و علیرضا اکبرپور هم با کسب 2 پنالتی، بیشتر از بقیه بازیکنان پنالتی گرفت.
ناصر حجازی
ناصر حجازی در هر 3 استقلالی که در زمان مربیگری خود در لیگ برتر حضور داشت مربیگری کرد. این مربی در استقلال رشت یک فصل کامل مربیگری کرد ولی در استقلال اهواز و تهران فصل را به پایان نرساند. رحمت فیضی مقدم، شاهین بنی احمد و مرتضی ناصری که هر 3 در استقلال رشت بازی می کردند بیشترین تعداد بازی را برای این مربی انجام دادند. رحمت فیضی مقدم و شاهین بنی احمد با 5 گل، امیر خلیفه اصل، آدریانو آلوز و آرش برهانی 4 گل برای تیمهای تحت هدایت حجازی به ثمر رساندند.
غلامحسین پیروانی
غلامحسین پیروانی از لیگ اول تا هشتم به صورت مستمر سرمربی فجر بود و با 236 بازی هدایت این تیم رکورددار بیشترین تعداد بازی پیاپی مربیگری در یک تیم در تاریخ لیگ برتر است. پیروانی در ادوار بعدی در صنعت نفت و فجرسپاسی مربیگری کرد. مصطفی صبری با 115 بازی، محسن نیسانی با 11 بازی و مجتبی زارعی با 108 بازی بیشترین مسابقه را با هدایت این مربی انجام دادند. بهمن طهماسبی با 19 گل و علی علیزاده با 14 بهترین گلزنان تیم پیروانی هستند. سیاوش اکبرپور، هاشم بیک زاده و مهرزاد معدنچی از جمله دیگر بازیکنان شاخصی هستند که پیروانی به فوتبال ایران معرفی کرد و 13 گل برای این سرمربی به ثمر رساندند.
محمد مایلی کهن
مایلی‌کهن در 5 تیم در لیگ برتر مجموعاً 174 بازی مربیگری کرده ولی سایپا تنها تیمی بوده که در آن از ابتدا تا انتهای فصل حضور داشته و 120 بار روی نیمکت این تیم نشست و ترین‌های این مربی همگی در سایپا حضور داشتند. ابراهیم صادقی که با 437 بازی رکورددار بیشترین تعداد بازی برای یک تیم است بیشترین بازی خود را در سایپا زیر نظر مایلی کهن انجام داده و 102 بازی برای این مربی انجام داد. کریم انصاری فرد و امین منوچهری مهاجمین محبوب مایلی کهن با 70 و 68 بازی پس از صادقی بیشترین بازی را انجام داده‌اند. این دو بازیکن بهترین گلزن دوران مربیگری مایلی کهن هستند که 32 و 18 گل به ثمر رسانده‌اند و پس از آنها ابراهیم صادقی با 14 گل در رتبه سوم قرار دارد
منصور ابراهیم زاده
منصور ابراهیم زاده یکی از مربیان موفق تاریخ لیگ برتر است و در ذوب‌آهن، نفت، راه‌آهن، پیکان و سپاهان مربیگری کرده ولی بهترین دوران این مربی در ذوب‌آهن رقم خورد که تا فینال آسیا صعود کرد. اسماعیل فرهادی با 128، ایگور کاسترو با 123 و محمد حسینی 110 بازی بیشترین تعداد بازی را برای این مربی انجام دادند.
ایگور کاسترو با 30، محمدرضا خلعتبری با 26 و حسینی با 25 گل بهترین گلزنان تیم منصور ابراهیم زاده هستند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *