زندگی استارتاپی برای موسفیدها


روزنامه همشهری: با پیشرفت علم پزشکی، کنترل بیماری‌ها، کاهش جنگ‌ها و کنترل بلایای طبیعی و همچنین توجه به بهداشت فردی، میانگین سن مردم هم افزایش یافته است. به همین‌خاطر است که یکی از حوزه‌های پررونق فعالیت استارتاپی در جهان مربوط به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های جهان است. دیگر خیلی کوته‌بینی است که زندگی افرادی که پا به سن می‌گذارند را تنها به ماندن در خانه یا رفتن به خانه سالمندان خلاصه کرد.

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها حالا بخش مهمی از جامعه جهانی هستند که مثل هر فرد دیگری حق زندگی فعال و پویا دارند. به گزارش همشهری، برای داشتن این زندگی، یکی از راه حل‌ها، استارتاپ‌ها یا کسب‌وکار‌های نوپای مرتبط با سالمندان است.

شرکت‌هایی که نیاز به این موضوع را دریافته‌اند مدتی است که دست به‌کار شده‌اند و با طراحی اپلیکیشن‌ها و ابزار‌های گوناگون تلاش می‌کنند ضمن برقراری ارتباط سالمندان با افراد خانواده، بر سلامت آن‌ها نظارت داشته باشند و نیاز‌های آن‌ها و جامعه را برطرف کنند. ۲۰۱۸، سال هیجان‌انگیزی برای تکنولوژی‌های مرتبط با سالمندان بود. حالا باید دید در سال ۲۰۱۹ کدام استارتاپ‌های سالمندی با ارزش محسوب می‌شوند؟ در ادامه با ۷ استارتاپ شناخته‌شده در این زمینه آشنا می‌شوید.

Papa Technologies

زندگی استارتاپی برای مو سفیدها

Papa یک بستر آنلاین است که دانشجویان را به شهروندان سالمندی که نیاز به رفت‌و‌آمد، کمک در خانه، آموزش‌های فناوری، مصاحبت و سایر خدمات سالمندی دارند، مرتبط می‌کند.

بسیاری از دانشجویان در کشور‌های مختلف دنیا کار‌های پاره‌وقت برای تامین هزینه تحصیل خود دارند و گروهی هم از انجام کار‌های خیریه به‌صورت داوطلبانه لذت می‌برند و انرژی مثبت آن را حس می‌کنند.

این شرکت در سال ۲۰۱۷ آغاز به‌کار کرد و با دریافت تسهیلات در سال ۲۰۱۸ توانست به تلاش‌هایش برای جذب بیشتر سالمندان بیفزاید.

این اپلیکیشن شرایطی را فراهم کرده است که سالمندان با کمک دانشجویان می‌توانند برای خرید مواد غذایی و انجام امور جاری اقدام کنند. همچنین مددکاران به سالمندان آموزش می‌دهند که چگونه از گوشی هوشمند خود استفاده کنند تا بتوانند با عزیزان خود در ارتباط باشند. علاوه بر این، به سالمندان چگونگی کار با کامپیوتر و برنامه‌های گوناگونی که نیاز دارند آموزش داده می‌شود. کار با تبلت و چگونگی نصب اپلیکیشن‌ها، بازی کردن با گیم‌های موجود و عکس گرفتن یکی دیگر از این آموزش‌هاست که توسط مددکار به سالمند آموزش داده می‌شود. تنظیم تلویزیون هوشمند، نصب دی‌وی‌دی پلیر و وصل شدن به اینترنت هم در ردیف همین آموزش‌هاست.

در زمینه حمل‌ونقل، مددکاران، سالمندان را به مطب پزشک می‌برند و منتظر می‌شوند تا کار آن‌ها در مطب تمام شود. مددکاران همچنین برای رزرو بلیت و بردن آن‌ها به فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و بنادر مسافری، به سالمندان کمک می‌کنند. مددکاران در این زمینه تمام تلاش خود را می‌کنند تا سفری ایمن و مقرون به‌صرفه برای سالمندان ترتیب دهند. انجام اموری مانند مراجعه به بانک، داروخانه، خشکشویی و هر مکان دیگری که سالمند نیاز دارد به آن مراجعه کند توسط مددکاران انجام می‌شود.

این اپلیکیشن همچنین این امکان را فراهم کرده است که دانشجویان زمانی را با سالمندان سپری کنند. گذران اوقات سرگرم‌کننده و انجام بازی‌های فکری مثل شطرنج با آن‌ها در همین چارچوب انجام می‌شود. خارج شدن از خانه، قدم زدن و صرف یک فنجان چای یا یک وعده غذا در یک رستوران از کار‌هایی است که دانشجویان به همراه سالمندان انجام می‌دهند. دانشجویان در این قالب به همراه سالمندان زمانی را برای دیدن یک فیلم اختصاص می‌دهند تا سالمند رنج تنهایی فیلم‌دیدن را تجربه نکند. یکی دیگر از کار‌هایی که در این ارتباط انجام می‌شود تعریف داستان‌ها و تجربه‌های زندگی برای دانشجویان توسط سالمندان است.

انجام امور منزل نیز توسط استارتاپ برای سالمندان فراهم شده است. به این ترتیب یخچال، آشپزخانه، گاراژ و هر مکان دیگری که نیاز به نظافت داشته باشد برای سالمند انجام می‌شود.

مددکاران در این برنامه برای سالمندان آشپزی می‌کنند تا آن‌ها لذت خوردن یک وعده غذای خانگی و خوشمزه را تجربه کنند.

مددکاران همچنین لباس‌ها را به خشکشویی می‌برند و آن‌ها را اتو می‌کنند تا پاکیزگی و آراستگی سالمند همیشه حفظ شود.

علاوه بر این، مددکاران خانه سالمندان را مرتب می‌کنند و فرقی ندارد که این مرتب کردن مربوط به آشپزخانه، اتاق‌ها یا کمد‌های لباس باشد.


Nesterly

زندگی استارتاپی برای مو سفیدها

تنهایی، یکی از مشکلات افرادی است که پا به سن گذاشته‌اند. خیلی‌ها بچه‌هایشان در شهر یا کشور دیگری زندگی می‌کنند و تنهایی حسابی آزارشان می‌دهد. در بسیاری از کشور‌های جهان استفاده از یک خانه به‌صورت مشترک یکی از راه‌حل‌ها برای پایین آوردن هزینه‌های زندگی، به‌ویژه در شهر‌های گران است. استارتاپ نسترلی (Nesterly) راهی است که افراد سالمند را به جوانانی که دنبال مسکن ارزان‌قیمت هستند متصل می‌کند.

اغلب پلتفرم‌های زندگی مشترک، افراد جوان را هدف گرفته‌اند، اما کار این استارتاپ متفاوت است. استارتاپ نسترلی فضایی رقابتی را با راه‌حلی بدیع ایجاد کرده که با شرایط سالمندان تنها که فضای اضافه دارند و جوانانی که دنبال یک مسکن ارزان‌قیمت هستند منطبق است؛ یک راه‌حل برد-برد! نسترلی با غربالگری، توافقنامه‌های همسان‌سازی قابل تنظیم و پشتیبانی مداوم، به ایجاد ارتباط بین نسلی ایمن و آسان کمک می‌کند.

این اپلیکیشن ۲ بخش «مهمان» و «میزبان» دارد. اگر به‌عنوان مهمان وارد این اپلیکیشن شوید، ابتدا لازم است که مشخصات خود، اعم از عادت‌ها و علایق خود را به‌همراه یک عکس از خودتان ثبت کنید. حالا باید به‌دنبال موقعیت جغرافیایی، تاریخ و قیمت میزبان‌ها بگردید تا یک میزبان که با عرف جامعه و شرایطتان متناسب است پیدا کنید. همچنین می‌توانید میزبان‌های مطلوب را در قسمت favorite ثبت کنید تا بعدا به سراغشان بروید.

در آخرین مرحله درخواست‌های رزرو را با یک پیامک ارسال می‌کنید و منتظر پاسخ می‌مانید. درصورتی که به‌عنوان میزبان می‌خواهید عضو این اپلیکیشن شوید ابتدا لازم است که توصیف مختصری از خانه و همسایه‌های خود به همراه یک عکس و قیمت ثبت کنید. در مرحله بعد میزبان که همان فرد سالمند است یک توافقنامه از قوانین شخصی منزل خود آماده می‌کند.


Sound Mind

زندگی استارتاپی برای مو سفیدها

اپلیکیشن Sound Mind با استفاده از هوش‌مصنوعی امکان استفاده سالمندان از فناوری‌های جدید را با کمک دستیاری صوتی فراهم می‌کند.

این استارتاپ از الکسای شرکت آمازون استفاده می‌کند تا علاوه بر این، به پرستاران کمک کند که ارتباطاتشان را با افراد سالمند بهبود بخشند. بعد از دریافت بودجه اصلی در ابتدای سال ۲۰۱۹ توسط این اپلیکیشن، باید دید که کدامیک از سالمندان پذیرای این راه‌حل ساده هستند. این اپلیکیشن در وب‌سایت خود ماموریتش را چنین بیان کرده است: ماموریت ما دگرگون کردن زندگی سالمندان از طریق توانمند کردن آنها، کمک گرفتن از مددکاران و تقویت ارتباطات بین‌نسلی است.

این اپلیکیشن از طریق صدا می‌خواهد مشکلات سالمندان را رفع کند. زندگی سالمندان تجربه‌ای مفید برای مدیران و کارکنان می‌تواند باشد، اما بدون ابزار‌های درست کمک به بهبود عملکرد و افزایش رضایت آن‌ها کاری دشوار به‌نظر می‌رسد. با این اپلیکیشن افراد سالمند به‌راحتی درخواست‌های خود را به زبان می‌آورند تا به دستیاری که می‌تواند آن خواسته را برآورده کند، منتقل شود.

سالمندان همچنین از این طریق می‌توانند با خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنند و به‌راحتی به موزیک، اخبار و بسیاری از خدمات آنلاین دیگر بدون اینکه نیازی به تلفن هوشمند باشد دسترسی داشته باشند.

سالمندان به این ترتیب می‌توانند تقویم‌ها و برنامه‌های یادآوری خود، مثل زمان خوردن داروهایشان را آپدیت کنند. همچنین مددکاران به‌راحتی می‌توانند آنچه سالمندان نیاز دارند را متوجه شوند، کار‌ها را اولویت‌بندی کنند و وظایف محوله را انجام دهند.


Tomorrow Ideas

زندگی استارتاپی برای مو سفیدها

این اپلیکیشن نخستین اپلیکیشن تلفن‌همراه در جهان است که درخواست‌های قانونی، مشکلات کارت‌های اعتباری و بیمه را برای ارائه به افراد تنها، با هم ادغام و راهی آسان برای استفاده از آن‌ها فراهم کرده است.

این استارتاپ، اپلیکیشنی طراحی کرده است که شما را به خانواده وصل می‌کند تا تصمیمات مهم را با کمک همدیگر بگیرید. این اپلیکیشن برای همه خانواده‌ها کارایی دارد و متناسب با قوانین همان ایالت طراحی شده است. شما می‌توانید تصمیمات مرتبط با مسائل مالی و بیمه را با آگاهی از اصطلاحات قانونی اتخاذ کنید. این استارتاپ در سال ۲۰۱۶ در سیاتل آمریکا راه‌اندازی شد و سازندگان آن ادعا می‌کنند که کار با اپلیکیشن Tomorrow بسیار آسان است.


Leeo

زندگی استارتاپی برای مو سفیدها

این استارتاپ مدت کوتاهی است که راه‌اندازی شده، اما در همین مدت ۴۰ میلیون دلار درآمد داشته است. بنیانگذاران این استارتاپ جایزه بهترین نوآوری را در همایش حوزه‌های تکنولوژی سال ۲۰۱۹ از آن خود کردند.

چرا آن‌ها در سال ۲۰۱۹ چنین ارزشی پیدا کردند؟ آن‌ها یک رویکرد جدید را در موضوع «نظارت بر سلامت» پیشنهاد می‌کنند. لئو این امکان را به شما می‌دهد که چرخه‌ای مطمئن از خانواده و دوستان ایجاد کنید. شما با این افراد می‌توانید رفت‌وآمد، فعالیت، سلامتی، محیط یا مکان‌های تکرارشونده خود و آنچه برای شما مناسب است را به اشتراک بگذارید. اگر خطا و اتفاق نادرستی دیده شود، این اپلیکیشن به دوستان، خانواده یا مددکاران حرفه‌ای اطلاع می‌دهد.

این اپلیکیشن با استفاده از یک ابزار، خانه شما را به‌منظور بررسی شرایط غیرمعمول رصد می‌کند و با استفاده از آن، نیاز افراد خانواده‌هایی که به دلایل مختلف از همدیگر دور افتاده‌اند به خوبی برآورده می‌شود. سنسور‌های هوشمند با فرستادن هشدار و شماره‌گیری اتوماتیک دوستان، خانواده و مددکاران حرفه‌ای، به سالمندان کمک می‌کند که سلامت و ایمن زندگی کنند و در عین حال حریم شخصی خود را داشته باشند. در واقع با وجود دوری از افراد، آن‌ها به‌صورت لحظه‌ای از شرایط و سلامتی فرد سالمند مطلع می‌شوند.


GrownUp

زندگی استارتاپی برای مو سفیدها

خیلی از جوانان حتی از نسل استارتاپی به‌دنبال استفاده از تجربه‌های افراد مسن در حوزه‌های مختلف، از تجارت گرفته تا کار‌های فنی، هستند.

این استارتاپ یک بستر آنلاین است که سالمندان را به‌عنوان مربی با جوانانی که به‌دنبال راهنما در زندگی شخصی خود هستند مرتبط می‌کند. در واقع شما به‌عنوان یک جوان دنبال فردی می‌گردید که حاضر است تجربه سالیان خود را که در هیچ کتاب و دانشگاهی هم تدریس نمی‌شود در اختیارتان قرار دهد. افراد سالمند زیادی از این استارتاپ استقبال کرده‌اند، چون آن‌ها از آموزش تجربه‌هایشان لذت می‌برند و اوقات فراغت‌شان هم پر می‌شود. آموزش طیف گسترده‌ای در این اپلیکیشن دارد؛ از آشپزی گرفته تا علوم پایه مثل شیمی و ریاضی!


Intuition Robotics

زندگی استارتاپی برای مو سفیدها

این استارتاپ در واقع پشت‌پرده پلتفرم ElliQ است. در واقع این استارتاپ راه‌حل‌های روباتیک برای زندگی بهتر و شادتر سالمندان فراهم می‌کند. ElliQ در واقع روبات کوچک و هوشمندی است که گوشه خانه جا خوش کرده، ولی وارد مکالمه با افراد سالمند می‌شود و به سؤالات آن‌ها پاسخ می‌دهد و کار‌هایی که از او خواسته می‌شود را انجام می‌دهد.

مثلا هوش مصنوعی این روبات به‌تدریج یاد می‌گیرد که صاحب پیرش بیشتر به چه نوع موسیقی‌هایی علاقه دارد. در زمان برپایی نمایشگاه CES این استارتاپ اعلام کرد که بیشتر روبات‌های اجتماعی هم‌اکنون برای سفارش اولیه آماده هستند. این شرکت همچنین راه‌اندازی پلتفرم Q را که یک پلتفرم شناختی هوش مصنوعی به‌حساب می‌آید اعلام کرده است. راه‌اندازی پلتفرم Q نشان‌دهنده توسعه قابل‌توجهی در زمینه روبات‌های اجتماعی برای افراد سالمند است. در طول سال‌های گذشته این شرکت رشد سریعی را با تیم خود تجربه کرده، به‌طوری که تعداد کارکنان آن در ۲ دفتر به ۵۰ نفر رسیده است. این شرکت امسال با برنامه‌ریزی‌های خود دفتر سومی در ژاپن هم افتتاح کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *